Mirena spriraal

Ik heb horen zeggen dat het plaatsen van een Mirena spiraal niet zo pijnlijk is als je al een bevallen bent. Dat zou een heleboel moeten schelen.
Verder hoor je altijd dat het een heel veilig voorbehoedsmiddel is, toch ken ik twee kinderen die ondanks de Mirena geboren zijn. In beide gevallen was de moeder de Mirena verloren en niets gemerkt en gelijk die maand zwanger geraakt. Dus of dat nou toeval is of dat het wel vaker voorkomt?

O, dit is precies waar ik ook mee zit momenteel...Luka is nu 5 maanden oud en ik ben ondertussen alweer 5 keer ongesteld geworden.Ben er nu al zo klaar mee!Duurt bij mij echt minstens 6 dagen waarvan de 1e drie dagen echt onwijs veel pijn doet...Zat ook aan spriaaltje te denken.Maar slechte ervaring met een poging tot plaatsen gehad na kindje 2.Toen dachten we dat ons gezin compleet was, en leek het me een fijne anticonceptie.Maar m'n toenmalige ha kreeg de eendenbek niet open, ging er redelijk makkelijk in maar kreeg hem in geen mogelijkheid open...Daarna probeerde ze het met een kleiner model, maar wederom geen succes, onbewust spande ik mijn buikspieren aan en kreeg ze hem weer niet open.Dus maar weer aan de pil.Maar die wil ik echt niet tot mijn overgang (nog 20 jaar?) slikken!En niet meer ongesteld worden lijkt mij echt geweldig!Maar hoor er ook minder leuke verhalen over, zoals tot een half jaar na plaatsing ongesteld zijn....moet er niet aan denken...
En trouwens, weet iemand of je het kan combineren met een uitstrijkje?Of zeg ik nu iets heel raars?Ik ben onlangs (helaas) 30 geworden, dus mijn 1e oproepje is binnen, alleenwas toen zwanger en moest het uitstellen tot 6 maanden na de bevalling.Dus da's over 1 maand.Ik dacht, als ik daar toch open en bloot lig voor een spiraaltje, kan er dan niet meteen een uitstrijkje worden gedaan of zeg ik nu echt iets heel raars?...
Gr.Roos

Hey meiden,

Ik heb een mirena na ons mannetje gehad en als er een 2de zou zijn, zou ik er weer 1 nemen. Wanneer die uitgewerkt is zou mijn man onder het mes, tsjakka!!! Hihihi!

Ik heb er geen problemen mee gehad. Zowel het plaatsen als het verwijderen deed geen pijn bij mij. Ik was al snel niet meer ongi, wat een fijn!

Ik heb dus alleen maar positieve ervaringen gehad, een collega van mij ook, die heeft zelfs 2 keer 1 gehad.

Liefs Lientje

Ok, ik krijg alweer wat meer moed.
Wat ik nog wel ben vergeten te vragen is, hebben jullie de spiraal kort na de bevalling laten plaatsen?
Voor mij is die nu op een paar dagen na 2 jaar geleden.

Bedankt alvast voor jullie opbeurende verhalen.

Gr Lique

@missmama, volgens mij zeg je niet iets heel raars hoor :).... als je nou eerst een uitstrijk laat maken en daarna een spiraal laat plaatsen, lijkt mij te moeten kunnen!
Hier ook hard aan het nadenken over een (definitieve) vorm van anticonceptie. Sta niet te juichen om een spiraaltje, ook omdat ik vroeger veel schimmelinfecties had en daar blijkbaar aanleg voor heb. Nu nog met die leuke (maar niet heus) plastic jasjes, maar die ben ik erg spuugzat! Manlief zegt al anderhalf jaar dat hij naar de uroloog zal gaan, maar - net als vele mannen - is het gewoon een beetje een schijtlaars...... Misschien wordt het toch wel een sterilisatie bij mezelf, nieuwe methode, zonder narcose, schijnt erg makkelijk en betrouwbaar te zijn..... ervaringen???

Ik heb het nou ook voor de tweede keer .Ze hadden de tweede keer wel een bloedvaatje geraakt was toen wel een bloederig tafereel net als je ongesteld ben maar dat was ook zo weer gestopt. Toen ik het liet verwijderen dat we voor de tweede gingen (shanice) was ik gelijk zwanger .

Hallo twijfelende mama's

Hier iemand met 2 heel wisselende ervaringen met de Mirena.
Ik heb er een gehad voordat ik zwanger werd en het was echt DE oplossing.
Geen bloedverlies, vrijwel geen PMS (wat ik dus supererg had en heb met de pil) en je merkt er helemaal niets van!
Tenminste.... dat was de eerste keer voor mij echt dus niet het geval.
De gyneacoloog plaatste het speculum (eendenbek), zette die knip in de baarmoedermond en ging mijn baarmoeder opmeten.
Dat deed zoooo ongelooflijk veel pijn!!!
De pijn bij de bevalling was er niets bij, maar op dat moment was het echt zeer pijnlijk!
Goed, ik lag in de steigbeugels, dus flauwvallen kon ik niet.
Hij liet me even op adem komen en plaatste toen de Mirena.
Nou, dat heb ik geweten, ik ging bijna knock out!
(even tussendoor: ###!*_(Ê$@)^)@**, wat is dit klotetypen zeg in dat kleine hokje!)
Mocht even bijkomen, heb mijn polsen onder het koude water gehouden en toen ging het wel weer (dacht ik).
Controle-afspraak gemaakt over 6 weken en toen ging ik: in de gang van de poli lag ik met mijn goede gedrag!
Ontzettend lage bloeddruk en klam van het zweet.
Bloeddde ook echt voor mijn gevoel als een rund, maar dat bleek reuze mee te vallen.
Ik ben er toen 2 dagen helemaal kotsbeu van geweest en daarna was het echt perfect!

Aangezien ik de eerste keer zo eigenwijs was om zelf naar het ziekenhuis te gaan met het ov en dat op de terugweg niet zo'n goed idee bleek, heb ik de tweede keer Stefan meegenomen met de auto.

De tweede keer was in juli 08, zo'n 12-14 weken na de bevalling van Isabelle.
Ik zag er enorm tegenop, maar heb er nauwelijks iets van gevoeld!
Het is zo dat als je bent bevallen, de opening van je baarmoedermond veranderd van een puntje naar een steepje en daardoor kan er makkelijker (en veel minder pijnlijk) een Mirena geplaatst worden.
Helaas kreeg ik een soort van depressieve gevoelens van de Mirena (waarschijnlijk) dus gebruik ik nu weer de pil (tot de zomer, want dan gaan we oefenen voor een tweede ;-)).

Goed, sorry voor het superlange verhaal, maar aangezien er meerdere twijfelen dacht ik: ik zet het er zo uitgebreid mogelijk op.

Dus er zitten zowel voor als nadelen aan.
Voordelen zijn dus:
* weinig tot geen bloedverlies
* minder PMS klachten
* je kunt hem rustig 5 jaar laten zitten
* je merkt er niets van bij het vrijen

Nadelen zijn:
* plaatsen kan pijnlijk zijn, echter na de bevalling vaak minder (tip: als je een lage pijngrens hebt, vraag er een receptje bij voor pijnstilling en neem anders 30min ervoor 2x500mg paracetamol in)
* Niet iedere huisarts plaatst ze zelf, soms doet de praktijkondersteuner het of wordt je (zoals in mijn geval) doorverwezen naar de gyneacoloog)
* sommigen krijgen er depressieve gevoelens van (zijn er echter niet veel)

Wil je meer weten: kijk op Mirena.nl, mail mij (dollfijn@hotmail.com)

Nog even een laatste iets wat iedereen na het plaatsen van een spiraaltje moet laten doen: Echo-controle!!!! 6-8weken na het plaatsen MOET er gekeken worden of het spiraaltje op de juiste plek zit!
Hamer hier echt op bij je huisarts/praktijkondersteuner/gyneacoloog, het is zeer belangrijk dat dit gebeurd! (heb er niet zo'n leuk verhaal over namelijk, maar dat zal ik jullie besparen)
Succes met het maken van de keuze en laten jullie het (allemaal) even weten?
Liefs Monica

Oh ja, Roos: je kunt even bij je huisarts vragen of ze het willen combineren (uitstrijk en plaatsen Mirena), dat gaat namelijk prima.

Zie dat ik een nadeel ben vergeten: je kunt er (een toename) van schimmelinfecties van krijgen.

Terug
Bovenaan