Moeder van twee jongens met perfectionist als vader!

@mammma
Ik vind het gedrag van je man ook vrij extreem, maar het is fijn om te lezen dat jullie er goed over kunnen praten. Dat lijkt me het belangrijkste.
Maar als je zo boos wordt als je dingen niet onder controle hebt, dan begint het op een 'stoornis' te lijken (angst om controle te verliezen). Het is helemaal niet gek om een keertje met de huisarts te praten. Wie weet kunnen een paar gesprekken met een psycholoog hem handvatten geven om dingen meer los te laten.

@esther
Ik vind het jammer dat jij vindt dat de oplossing is om dan maar niet meer te gaan werken. Tja, als jij er geen problemen mee hebt om thuis te zijn en alle zorgtaken op je te nemen, dan is dat natuurlijk prima. Maar waarom zou dit per se het beste voor de kinderen zijn? Want uit het verhaal van mammma lees ik juist dat het om de verdeling gaat van de zorgtaken. Waarom zou dit niet goed te regelen zijn als beide ouders werken?
Ik ben ook een werkende moeder (werk 20 uur), mijn man heeft een papadag en de overige tijd gaan de kinderen naar het kdv. Dit gaat prima en de kinderen komen echt op de eerste plaats hier hoor. En ik werk omdat ik het leuk vind. Als ik thuis moet blijven, word ik heel chagrijnig en dat is ook niet leuk voor de kinderen. En mijn oudste vindt het heerlijk om te kunnen spelen met zoveel kinderen op het kdv. Hier thuis lukt dat niet zo vaak, omdat de jongste nog een baby is. Dan is ze afhankelijk van kindjes van vrienden van ons. En die zien we niet elke week.

Sorry, maar ik kan gewoon niet tegen dat moralistische, alsof thuisblijven het beste voor je kinderen zou zijn. Dit werkt gewoon voor iedereen anders, en voor jou is dat thuisblijven en voor mij is dat werken.
 
Hoi hoi..

Ben het helemaal met jou eens Twiki.. vroeger stond ik er nog niet zo positief tegenover om de kids naar een kdv te brengen, maar daar ben ik inmiddels heel anders tegen aan gaan kijken. Ik werk drie ochtenden in de week van half 8 tot 12u, de kids zijn dan op het kdv en hebben me nog nooit gemist op het kdv, omdat ze zich er gewoon ZO goed vermaken. Gezelligheid, ook op sociaal gebied leren ze veel... ik kan echt merken dat het heel goed voor hen is, maar ook voor mij, dat ik ook drie keer in de week is iets anders aan mn hoofd heb dan alleen de kids. Hier is zelfs het voorstel geweest dat er misschien een opa op wil gaan passen, eerlijk gezegd zou ik dit gewoon jammer vinden, omdat ze jongens het zo leuk hebben op het kdv. Dus helemaal top. En wat vond ik het heeeeeeeeerlijk om na mijn verlof van de tweede weer even tussen de mensen te zijn... en de kids even aan het kdv over te laten hahaha..

Maar dit onderwerp heeft niets te maken met de taakverdeling (en extreem schoonmaak gedrag van mn man). Maar ook wel weer grappig, dat een onderwerp zo ineens kan veranderen in een heel ander onderwerp!!

Liefs mammma
 
De discussie over taakverdeling kwam voort omdat ik zei me af te vragen waarom veel moeders zoveel uur werken en dus kampen met taakverdeling in huidhouden etc. Want ik als niet werkende moeder heb geen problemen met de taakverdeling. Zeker als je tussen de 20 en 30 uur werkt lijkt het me logisch dat je dagen zo nu en dan zeer intensief zijn plus dat ik van mening ben dat kinderen dagelijks meer onrust ervaren door stress, vaker buitenshuis zijn, weg gebracht worden van hot naar her. Lees wat bloempje27 schrijft. Ik kan me ook niet voorstellen dat als ik zoveel uur zou werken, het huishouden netjes kan bijhouden, laat staan de voor en achtertuin.

2 dagen werken lijkt mij beter als tussen de 20 en 30 uur. Dan heb je nog overzicht en ruimte om balans te creeeren tussen het e.e.a. Misschien ligt het ook aan het kind zelf wat je als ouders uiteindelijk bepaald.
Ik merk hoe stabiel zij is door rust, regelmaat en haar moeder dagelijks in haar buurt. Hoe je ook als moeder elke dag bewust met elkaar bezig bent, lezen, samen soppen en stofzuigen, spelen ... ik mis zo bijna niets van haar ontwikkeling.

Ik wil ook best een aantal uur gaan werken maar niet ten koste van mijn kind, ik heb ook geen kind genomen om te gaan werken! Moet het vanwege het financiele aspect ja, dan ligt het anders maar dit hebben wij vantevoren bekeken.

Er zijn genoeg moeders die hun carriere belangrijker vinden dan het welzijn van hun kind. Voor mij is dat een raadsel.

Natuurlijk lijkt het mij ook leuk om meer onder de mensen te zijn maar wederom weer; niet ten koste van mijn kind.

Ik durf zelfs te stellen dat veel gedrags problemen voort komen uit het feit dat kinderen vaak bij een KDV worden afgezet. Hele dagen ... Dan zie ik de moeders rond etenstijd hun kind ophalen en moet er snel boodschappen gedaan worden, gekookt etc. Lijkt mij helemaal niet harmonieus. Zowel voor moeder, vader en kinderen niet.

 
Hoi Esther,

Inderdaad wat je als laatste benoemd, dat zou ik mijn kind ook niet aan willen doen. Hele dagen op het kinderdagverblijf, dat vind ik ook niet goed. Het kan namelijk ook regelmatig heel onrustig zijn, wanneer kindjes bijv. moe zijn, dan is het volgensmij een gekkenhuis daar binnen! Maar goed, er zijn natuurlijk ook moeders die er alleen voor staan, die moeten wel. Zo zag ik laatst op tv een moeder "kapster" ze bracht haar dochter om een uur of 08:00u weg naar het kdv en haalde haar om 18:30u weer op.. van ma tot vr. Dan krijg je echt maar heel weinig mee van je opgroeiende kind. Maar goed er moet in dat geval brood op de plank komen, dus dat lijkt me voor een moeder dan ook moeilijk. Die zou het vast ook graag anders willen.

Daarom ben ik blij zoals het nu is. Ik werk in de zorg, en wij werken met ochtend, middag en avonddiensten en in de weekenden. Mijn kids gaan dus 3 ochtenden naar het kdv en dan haal ik ze gezellig weer op, de zijn er nooit een hele dag geweest. Ik werk 1 a 2 keer per weer een avond.. van 18u tot 21/22u... en ik werk het ene weekend wel en het andere weer niet. Maar goed, ook in het weekend geld.. alleen een ochtend, of avond. Dus dat zijn heerlijke werktijden, en je komt dan prima aan je 20 a 30u. Dus prima te combineren. Ik ben dik tevreden.. (ben eigenlijk kraamverzorgster) maar dat zijn al helemaal rottige werktijden!!!!

We houden het eerst mooi zo.

Groetjes mammma
 
Ik heb bewust voor kinderen gekozen, en kies toch ook bewust voor mijn werk als ik altijd thuis zou zijnzou er vanharmonie geen spraken zijn.
Mijn jongste gaat hele dagen naar het kdv, ik haal hem op en dan eet ik samen met de kinderen omdat mijn man te laat thuis is.
Ik kies bewust voor hele dagen omdat hij 'smiddags nog slaapt en als ik 4 halve dagen zou werken ik als een speer naar huis zou moeten om hem om 13.00 thuis op bed te leggen.En ik doe mijn zoontje daar echt niets mee aan, om hem de hele dagen op kdv te brengen hij ontwikkeld goed heeft geen gedrags problemen als of dat door het kdv komt sorry maar hier in gaan uitspraken wel erg ver!
Mijn moeder heeft nooit gewerkt mijn broer heeft wel gedragsproblemen en ik niet en toch zijn we beiden nooit naar de opvang geweest.

Mijn man en ik hebben samen voor kinderen gekozen dat betekend dat wij samen voor hen zorgen en dat ik zo ie zo op de dag dat hij vrij is.
Ik kies er bewust voor om te werken en bewust om geen fulltime mama te zijn.
Ik vind dat ieder zijn eigen keuze mag maken en dat het een niet beter is dan het andere zolang je als ouders prettig in je vel zit dan is het goed dat breng je over op de kinderen.

 
Natuurlijk mag je je eigen keuzes maken ...

Persoonlijk blijf ik het nadelig vinden voor het kind als zij de hele dag op een KDV zitten. Er zullen kinderen zijn die er geen hinder van ondervinden maar ook kinderen die er wel last van hebben. Mogelijk met alle gevolgen van dien. Per kind zal het dus weer anders zijn zoals met alles in het leven.

In mijn omgeving ken ik best veel kinderen met gedragsproblemen waarvan ouders werken. Daarbij merk ik altijd hoe gehaast de werkende ouders zijn, kinderen worden van hot naar her gebracht, als ik ze hoor praten en zie dan is er bijna nooit tijd voor een praatje want ze hebben het druk. Menig werkende ouder heeft het maar druk!

Ik kan ook niets met argumenten als ik moet/wil werken want thuis word ik chagerijnig. Of ik ben geen leuke moeder als ik niet werk? Het draait zo vaak om het IK ... vroeger had je gewoon een duidelijke taakverdeling. Nu hoeven we echt niet naar vroeger terug maar de tegenwoordig tijd, maatschappij is naar mijn idee ook ver door geschoten.

Dit soort discussies kun je niet als zwart/wit zien en iedereen mag zijn mening hebben en gelukkig keuzes maken ...

 
Ik proef een beetje uit je reactie dat je vindt dat je jezelf moet wegcijferen als je kinderen hebt.
Maar zo zit het niet in elkaar. Een blije moeder heeft vaak blije kinderen. Er is niks mis mee om ervoor te zorgen dat je zelf lekker in je vel zit zodat je er voor je kinderen kan zijn. En er zullen best kinderen zijn die beter gedijen met een moeder thuis, maar dit verschilt gewoon per kind. Als ouder weeg je dat heus wel af.

Waarom denk je toch dat als je zelf werkt, dit meteen ten nadele van het kind is? Mijn kinderen lijden er echt niet onder. Als dat zo zou zijn zou ik echt niet gaan werken. Goed, op maandag is het vaak even gestress omdat ik ze dan pas tegen 16.30 uur kan ophalen maar daar worden ze echt niet ongelukkig van. Op andere dagen krijgen ze voldoende aandacht en tijd.

Ik respecteer dat je thuis wilt zijn voor je kinderen, helemaal goed. Maar ik hoop dat je ook wilt proberen andermans keuzes te begrijpen. Mijn kind is echt niet instabieler dan jouw kind hoor.
Daarentegen vind ik het ook teveel voor een kind om 5 dagen naar een kdv te gaan, maar ja sommige moeders hebben daar weinig keus in.

En wat ik echt een beetje vreemd vind, is dat je suggereert dat als je kinderen neemt, dat het dan raar is om te gaan werken. Hoezo? Waarom zouden moeders per se fulltime bij hun kinderen moeten zijn? Die is ieders eigen beslissing. Ook hangt dit natuurlijk af van je kind, maar die van mij vindt het gewoon hartstikke leuk. Het is voor haar een echt speelparadijs. Waarom doe je er toch zo negatief over? Heb je er zelf ervaringen mee of ga je af op de haastende moeders bij het kdv?

Groetjes, Twiki

p.s. ik werk 20 uur en doe ook het merendeel van het huishouden. Daarmee neem ik niet teveel hooi op de vork, ik voel me er prima bij.
En we hebben wel een tuinman ;)
 
Terug
Bovenaan