Ik vind het niet helemaal aan mij om te oordelen over zo'n persoonlijke situatie als of het wel een goed idee is nu een kinderwens te hebben. Ik ga er maar gewoon vanuit dat jij(/jullie) er goed over nagedacht hebben en van elkaar houden. Lijkt mij erg heftig je moeder te verliezen en je partner er ook niet bij te hebben, wat er ook gebeurd is dat hij vast zit.
Je vraag, of 9 december een goede dag zou zijn: in principe wel. Als je 10 december je ovulatie hebt (en je weet dit zeker) is de dag ervoor één van je meest vruchtbare dagen. Je bent vruchtbaar 2/3 dagen ervoor tot ongeveer 1 dag erna, maar nadat het eitje gesprongen is wordt de toegankelijkheid (voor de zaadcel om erin te komen zegmaar) wel snel minder. Sperma kan zeker 2/3 dagen overleven in jou, dus vandaar dat je ervoor ook al vruchtbaar bent.
Wat ik al eerder las hier ben ik het wel mee eens ook, probeer er niet zo mee bezig te zijn. Het zou mooi voor jou zijn als het lukt, maar geniet ook van de tijd die je met je vriend hebt zonder de druk van een eventuele bevruchting. Je moet maar denken, elke maand weer een kans en als je over een paar maanden zwanger zou raken kan hij wel bij de bevalling zijn.
Sterkte met alles!