Moeders voor moeders. Hoe staan jullie hierin?

Ik heb het ook een tijdje gedaan maar ben eerder gestopt omdat ik misselijk werd van de lucht die uit de flessen kwam en ik plaste ook niet alles goed uit met een maatbeker. Het is zeker een goed initiatief en je moet zelf bekijken of het wat voor jou is, en je kan het altijd proberen, mocht je het niks vinden kan je eerder stoppen
 
Ik heb niet meegedaan. Had me eerst wel aangemeld, maar toen kreeg ik een miskraam. Daarna vond ik het eng om mee te doen, omdat ik zeker wilde weten dat het goed ging.. 
Ook vind ik het niet helemaal transparant wat er met de urine gebeurt en ben ik (misschien onterecht hoor) sceptisch. De hele marketing rondom moeders voor moeder vertrouw ik niet helemaal.  Het doel is prachtig, maar het gaat uiteindelijk ook om pharmaceutische bedrijven die geld verdienen aan jouw plas. Terwijl het sinds 2006 al mogelijk is om hcg in het lab te produceren en in andere landen dit ook niet wordt gedaan. 
Daarnaast was er een schandaal met MSD/ Organon (ook actief in NL) in Brazilie. Daar werd de urine van de zwangere vrouwen ook gebruikt voor diergeneesmiddelen (om varkens sneller zwanger te krijgen). Op de site van het bedrijf dat de verwerking doet in Oss, staat niet wat met het gewonnen HCG wordt gedaan. Alleen dat er HCg wordt gewonnen uit urine. 
Dit alles bij elkaar gaf me toch geen senang gevoel. Maar goed, misschien onterecht. Wel goed om te weten denk ik. 
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/zwangere-vrouwen-misleid-door-farmaceutisch-bedrijf~be15aa39/
 
 
Ik schrik een beetje van je bericht Lepeltjelepeltje. Dit is voor mij de tweede keer dat ik Moeder voor Moeders mee help. Maar ik ga er gewoon vanuit dat de urine gebruikt wordt voor medicatie voor vrouwen die zwanger willen worden. Het zou toch bizar en van de zotte zijn als al deze vrijwillige bijdrages worden gebruikt voor andere doeleinden dan die ze vertellen. Toch waardeer ik je sceptische blik! 
 
Ik heb gewoon even gebeld naar ze. De telefoniste verzekerde mij ervan dat alle urine die bij hen ingeleverd wordt alleen gebruikt wordt om HCG er uit te halen voor het maken van de medicatie voor vrouwen die zwanger willen worden. Wie weet.. Wellicht leuk onderzoekje voor Keuringsdienst van Waarde of Radar. ;-) 
Ik vind het opvangen e.d. niet zo'n gedoe. Ik vergeet al wel gauw de ophaaldag, maar ook dat is tot nu toe goed gegaan. 
De eerste zwangerschap had ik redelijk wat symptomen met de 5e/6e week: pijnlijke borsten, misselijk, moe, snel huilerig. Bij deze zwangerschap heb ik daar veel minder last van, alleen wel meer stemmingswisselingen. 
 
De flessen hebben inderdaad een geurtje maar die heb je maar een paar seconden open. 
Je kan de flessen ook brengen naar de dame die bij jou op bezoek komt, of een ander punt om de buurt. Handig als je geen tuin of portiek hebt. 
Het hormoon wordt idd ook voor andere doeleinden gebruikt maar allemaal net zulke mooie doelen als vrouwen die moeilijk zwanger kunnen worden. 
Wat ik me wel afvroeg is dat wij het vrijwillig doen en de farmaceut kosten maakt maar ook opbrengsten, ik neem aan winst, ontvangt voor het medicijn.. en of het medicijn voor het bedoelde wordt gebruikt... Helemaal weten of het zuivere koffie is weet je dus nooit. Het bestaat al wel iets van 60 of 70 jaar zei die dame. Mijn moeder (70) heeft het vroeger ook gedaan, toen heette het anders. 
Ik ben nu op 1/3e maar als ik het niet meer prettig vind hou ik ermee op. De eerste week deed ik m’n best ze helemaal te vullen, die motivatie neemt vanzelf af ;-) halfvol is ook prima!
succes met je keuze! 
 
Gefeliciteerd!!
ik wilde het afgelopen zomer ook doen, maar toen las ik op hun site dat ze een zomerstop hadden. Dus vond het zelf onzin om mij op te geven terwijl ze niet zouden afnemen. Vond het wel jammer. Met de eerste had ik er nog nooit van gehoord. 
 
[quote quote=10165026]Ik schrik een beetje van je bericht Lepeltjelepeltje. Dit is voor mij de tweede keer dat ik Moeder voor Moeders mee help. Maar ik ga er gewoon vanuit dat de urine gebruikt wordt voor medicatie voor vrouwen die zwanger willen worden. Het zou toch bizar en van de zotte zijn als al deze vrijwillige bijdrages worden gebruikt voor andere doeleinden dan die ze vertellen. Toch waardeer ik je sceptische blik![/quote]
Sorry, dat was niet mijn bedoeling hoor! Waarschijnlijk is het inderdaad wel gewoon goed geregeld in NL. Anders was het misschien al eerder in opspraak geraakt en heb zelf niet verder onderzoek gedaan. 
Goed dat je hebt gebeld. En idd wel leuk onderzoekje voor een consumentenprogramma! Ben wel benieuwd hoe het allemaal in zn werk gaat met die urine :)
Feit blijft inderdaad wel dat het bedrijven zijn met winstoogmerk. Maar dat hoef je ook niet erg te vinden natuurlijk! Als het toch een kleine moeite is. 
 
Ik doe trouwens wel mee met een onderzoek van de Universiteit Utrecht. Mensen uit Utrecht regio vinden dat misschien ook leuk? Je krijgt een paar extra echo's. Het youthonderzoek heet het. 
https://youthonderzoek.nl/meedoen/ 
 
Terug
Bovenaan