Ik heb niet meegedaan. Had me eerst wel aangemeld, maar toen kreeg ik een miskraam. Daarna vond ik het eng om mee te doen, omdat ik zeker wilde weten dat het goed ging..
Ook vind ik het niet helemaal transparant wat er met de urine gebeurt en ben ik (misschien onterecht hoor) sceptisch. De hele marketing rondom moeders voor moeder vertrouw ik niet helemaal. Het doel is prachtig, maar het gaat uiteindelijk ook om pharmaceutische bedrijven die geld verdienen aan jouw plas. Terwijl het sinds 2006 al mogelijk is om hcg in het lab te produceren en in andere landen dit ook niet wordt gedaan.
Daarnaast was er een schandaal met MSD/ Organon (ook actief in NL) in Brazilie. Daar werd de urine van de zwangere vrouwen ook gebruikt voor diergeneesmiddelen (om varkens sneller zwanger te krijgen). Op de site van het bedrijf dat de verwerking doet in Oss, staat niet wat met het gewonnen HCG wordt gedaan. Alleen dat er HCg wordt gewonnen uit urine.
Dit alles bij elkaar gaf me toch geen senang gevoel. Maar goed, misschien onterecht. Wel goed om te weten denk ik.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/zwangere-vrouwen-misleid-door-farmaceutisch-bedrijf~be15aa39/