Wat een herkenbaar verhaal. Ook hier 3 loodzware eerste maanden gehad met onze verborgen reflux baby. Echt alles grepen we aan om haar rust te geven (en daarmee onszelf), maar zoals andere mama’s ook al schreven, het enige wat hielp was tijd. Medicatie, koemelkvrije voeding, de osteopaat, alles hielp wel een klein beetje, maar waar ik bij anderen weleens las ‘we hadden ineens een heel ander kindje’, gebeurde dat hier niet. Wat vond ik het zwaar dat onze dochter 24/7 aan me vastgeplakt zat en wat keek ik jaloers naar andere baby’s die zo lekker tevreden waren en overal in slaap vielen. Nog steeds word ik verdrietig als ik aan die eerste maanden denk.
De enige tip die ik je kan geven is: hou hoop. Ik kan me nog zo goed herinneren dat iedereen zei: “na 3 maanden wordt alles beter” maar dat voelde zo vreselijk ver weg toen ik het bij 6 weken niet meer zag zitten. En toch, het was echt zo. Meet je niet teveel aan andere moeders of andere baby’s, iedere baby ontwikkelt zich op zijn eigen manier, maar het wordt beter, echt. Onze dochter is nu 7 maanden en het vrolijkste, grappigste kindje dat er is. Nog steeds mega prikkelbaar van tijd tot tijd, maar hoe groter en sterker ze wordt, des te ‘makkelijker’ gaat zij, en dus ook wij, door die periodes heen. Ook jouw baby gaat die rust vinden, vroeg of laat. En als dat gebeurt kijk je terug op deze tijd en weet je dat je alles aan kunt. Je bent ontzettend sterk door je zo kwetsbaar op te stellen en om hulp te vragen. Wees lief voor jezelf, je gaat hier doorheen komen. Hang in there!