moeilijk slapen

Dag dames

Ik hoor hier eigenlijk niet thuis, maar was even aan het neuzen... Ben een februarimoeder van Loek (22 feb).
Laat ik als eerste stellen dat ik jullie vrij laat om de opvoeding te doen, zoals jullie het willen doen!!!! Maar ik heb wel een reactie op het 'laten huilen' in eerdere reacties. Ik persoonlijk ben ab-so-luut geen voorstander van laten huilen, ik kan er met mijn gevoel niet bij om dat te doen. We hebben het gedaan toen we Loek gingen inbakeren omdat hij bijna niet sliep en dat 'de regels' waren van het inbakeren, maar toen stond ik op de gang mee te huilen. We hebben besloten om hem niet meer te laten huilen en ook zo is Loek zelf gaan inslapen.

Los van mijn persoonlijke mening en gevoel, heeft iemand van ons voorjaarsforum een artikel geplaatst uit een medisch vakblad over het laten huilen. Ik weet niet meer precies hoe het topic heette en kan het niet meer vinden maar de strekking was: Als een baby huilt, stijgt de hormoonspiegel van het stresshormoon (ik geloof dat het cortisol was). Baby's die je laat huilen en dan huilend in slaap vallen, blijven een hoge cortisolspiegel houden, terwijl baby's die getroost worden een lagere cortisolspiegel hebben. Als je dit een aantal keren per dag doet, hebben de baby's die je laat huilen dus best structureel een hoog cortisolgehalte in het bloed, wat een nadelige invloed kan hebben op de hersenontwikkeling. In de publicatie van dat onderzoek werd gesteld dat deze baby's later een verhoogde kans hebben om minder goed met stress om te kunnen gaan daardoor. (ja, er zijn ook mensen die een pakje per dag rookten en gezond 80 zijn geworden... er zijn ook baby's die altijd huilden en goed tegen stress kunnen... enz enz).

Laatst stond er een artikel op borstvoeding.com over een moeder die spijt had dat ze op advies van het cb haar kindje zo vaak had laten huilen. Een heel pakkend artikel vond ik. Helaas wordt dit nog erg vaak geadviseerd. (artikel heet woede, staat bij columns). Ik wilde hier graag de tegenhanger van de cb adviezen plaatsen. Het zou jammer zijn als hier ook moeders zijn die in vertrouwen de adviezen van het cb opvolgen en later daar spijt van krijgen! Je kan het niet overdoen!

Nogmaals, ik wil geen vette discussie losmaken of oordelen, doe vooral waar je achter staat! Ik wil alleen graag ook deze kant van dit onderwerp belichten. En als er behoefte is aan de tekst, kan je er op het voorjaarsforum naar vragen, dat lees ik nog wel eens. Dan vraag ik Karin de tekst nog een keer te plaatsen.

Groetjes

Rosanne, mama van Loek

Hoi Rosanne,

Bedankt voor je reactie. Ik ben erg blij met jouw mening want ik ben zelf namelijk ook een moeder die haar kind niet kan laten huilen.

Ik heb zelf ook de boekjes van Ria Blom gelezen en in een heleboel tips kan ik me prima vinden. Alleen was ik ook falikant tegen het half uurtje huilen. Als mijn zoontje huilt in bed ga ik naar hem toe omdat hij anders helemaal doordraait. En ja, vaak is hij tevreden met een aai over de bol of het terugstoppen van zijn speen. Waarom zou ik hem dan laten huilen?
Los van het feit dat zijn hormoonspiegel zou stijgen vind ik gewoon dat hij op een prettige manier moet inslapen en niet huilend. Als hij huilt, geeft hij aan dat hij zich niet prettig voelt en ik als moeder kan daar verandering in brengen door die aai of die speen. En dat doe ik maar al te graag voor hem, ook al moet ik er 10 keer of meer voor teruglopen naar zijn bedje.

Ook dit is mijn mening en ieder kind is anders maar ik weet gewoon dat Sven meer gebaat is bij mijn knuffels dan het laten huilen.

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Hoi Rosanne
zou je voor mij een kunnen zoeken wat voor een artikel dat was. Ik ben namelijk ook en moeder die mijn kind soms gewoon laat huiln, maar ik wil toch ook wel weten of dat dan niet verkeerd is. Net als iedereen wil ik graag dat mijn   kind een evenwichtig mannetje word en wil ik alles daarvoor doen. Alvast bedankt!
Groetjes Karin mama van Nathan 02-07-07

Hoi allen,

Ik denk dat je in het geval van laten huilen je gevoel moet volgen, ik pakte mijn dochter juist altijd op als ze aan het huilen was, tot ik merkte dat (hoe klein ze ook was, 3 weken) ze het wel erg fijn vond bij mama in de armen. Ik had geen moment rust meer. Toen heb ik haar een keer 20 minuten laten huilen en ik heb daar tot op de dag van vandaag profijt van!
Ik knuffel heel erg veel met mijn kindje, maar soms moet er ook wat anders gebeuren of is het beter als ze eens op zichzelf in bed liggen, want ook zichzelf vermaken hoort bij de opvoeding.
Nu huilt ze iedere avond even voor ze gaat slapen, dit is erg duidelijk het verwerken van de dag, je moet niet vergeten dat een kindje een hele dag nieuwe indrukken binnen krijgt. Hebben wij een inoverende dag, dan zijn we zelf ook wel wat van slag (tenminste ben ik dan vrij geëmotioneerd).
Dus ik ben een moeder die haar kind af en toe de ruimte geeft om lekker te huilen, wel ga ik af en toe kijken dan natuurlijk, dat er niks aan de hand is, en als het te lang duurt knuffel ik weer even lekker of is de rede dat mevrouwtje een schone broek wilt!!

Groetjes Karmen
mama van Liz (die nu heerlijk tevreden op mijn schoot aan het slapen is hihi)

mama van liz,

je haalt de woorden uit mn mond.
Wij hebben Dylano vanaf het begin af aan laten huilen, hoe moeilijk dat dat ook was, juist om hetgeen wat jij nou zegt.
1x heeft hij 6uur aan een stuk liggen huilen, toen was er echt iets mis... het CB zei namelijkj dat hij maar zoveel voeding mocht hebben.
Toen hebben we hem meer voeding gegeven, en sindsdien is het een modelbaby geworden.
Jij kent jou kindje het beste!!
Nu huilt hij hooguit 5 min, en valt dan heerlijk in slaap..
Zodra dat wij zien dat hij moe is gaat hij naar bed.
Het zal allemaal best wel waar zijn hoor, wat er is geschreven.
Maar vroeger was dat allemaal nog niet.
En er is geen 1 kind ziek van geworden ofzo.
Tuurlijk moet iedereen doen wat ze het beste vinden, maar juist dit is de reden waarom wij het zo gedaan hebben.
Dit hebben wij al zoooo vaak gehoord.

Groetjes Debby.

Hoi Mama van Anouk,

ik kan me heel goed voorstellen dat je je kindje niet wil laten huilen. Ik vind huilen en teken dat er iets aan de hand is. Een baby kan zich nou eenmaal niet op een andere manier uiten en aangeven dat er iets mis is. Als Stijn huilt op bed ga ik naar hem toe en troost hem. Gaat hij dan weer huilen als ik weg ben dan haal ik hem eruit en neem hem mee. Dan probeer ik het een half uur later nog wel een keer. Dat werkt voor ons goed, want Stijn is een hele tevreden baby. Meestal als we hem op bed leggen gaat hij heerlijk om zich heen kijken en tegen zijn handjes brabelen tot hij in slaap valt.

Groetjes van Marloes

Hoi Mama van Anouk,

ik kan me heel goed voorstellen dat je je kindje niet wil laten huilen. Ik vind huilen en teken dat er iets aan de hand is. Een baby kan zich nou eenmaal niet op een andere manier uiten en aangeven dat er iets mis is. Als Stijn huilt op bed ga ik naar hem toe en troost hem. Gaat hij dan weer huilen als ik weg ben dan haal ik hem eruit en neem hem mee. Dan probeer ik het een half uur later nog wel een keer. Dat werkt voor ons goed, want Stijn is een hele tevreden baby. Meestal als we hem op bed leggen gaat hij heerlijk om zich heen kijken en tegen zijn handjes brabelen tot hij in slaap valt.

Groetjes van Marloes

hoi marloes
ja dat doe ik nu ook,even laten huilen,word het erger haal ik anouk er ook uit en probeer het later nog eens,wat meestal goed lukt.ik let goed op de tekenen van slaperigheid.waarna ze soms in 1 keer slaapt als ik haar op bed breng.laatste paar dagen gaat het goed.
groetjes petra

Terug
Bovenaan