Moeite stoppen borstvoeding – wel of niet?

Ik zelf heb 12 maanden bv gegeven. Heerlijk vond ik het. 
Ik zou doorgaan. Straks krijgt hij meer "vast" voedsel en minder melk dus zal er ook minder tijd gaan zitten in het voeden en kolven. Je kunt dan eventueel ook flexibeler gaan kolven als je een avondje weg bent met je partner. En hoe vaak ben je nou een avondje weg.. ik zou daar niet voor afbouwen. 
Snachts aan de borst vond ik ook altijd heel praktisch. 
Ik wilde eerst ook 6 maanden geven maar om dat het gemakkelijk is en het goed ging is het na 12 maanden vanzelf gestopt. 
 
 
Heb je, je gevoel al bij je man aangegeven? Wat eerst een goed plan leek kan veranderen en dan hoef je je daar toch niet aan te houden? Zou je er spijt van krijgen als je nu zou stoppen? Mijn oudste heeft tot 15 maanden borstvoeding gekregen en mijn jongste is bij een jaar en krijgt ook nog altijd borstvoeding. Mijn man maakt het allemaal niet zo uit, en volgt mij daar in. Wat Mano S ook zegt de voedingen worden toch minder als er meer vaste voeding bij komt. Onze zoon krijgt nu nog 2/3 keer per dag en ik ben sinds kort gestopt met kolven. Als we met z'n tweeën uit eten gaan, geef ik een laatste voeding bij opa en oma (of een andere oppas) en hoef ik mij daar de rest van de avond niet meer druk om te maken. Je zou dan ook mogen drinken maar daar zitten wel regels aan vast. Ik ben daar niet zo van op de hoogte omdat ik het best een gedoe vind en de alcohol niet mis.
Succes met het maken van een keuze en luister naar je gevoel 
 
Nee mijn vriend vond het wel makkelijk. En het beste voor onze dochter. 
Ik heb wel een paar keer overwogen om te stoppen of gedacht word t niet wat lang maar dan bedacht ik weer hoe simpel en intiem het was. 
Ik hoop voor je dat t geen strijd oplevert. Al met al is 6 maanden super.
Maar door het veranderende eetpatroon hoop ik dat jullie samen de juiste keus maken. 
 
Hoi Lulu. Duidelijk verhaal hoor. En herkenbaar.
Ik heb uiteindelijk tot 9,5 maanden borstvoeding gegeven. Ik was sowieso altijd van plan om ca 9 maanden tot misschien een jaar borstvoeding te geven. Tot 9 maanden heb je kolfrecht op je werk en toen dat afliep had ik eigenlijk helemaal geen zin meer om in mijn eigen tijd te gaan kolven. Zodra ik daarmee stopte nam de hoeveelheid melk bij mij heel snel af en hij werd al snel ontevreden. 
Flesweigeren is hier ook een tijdje een probleem geweest, maar bij de kinderopvang pakte hij hem goed dus ben ik bijna 100% flessen gaan geven toen hij daar een keer 3 dagen achter elkaar was en er dus redelijk aan gewend was. 
Overigens dronk mijn zoontje in het begin ook kleine flessen. Pas toen ik ongeveer een week helemaal geen borst meer gaf is hij langzaam grotere flessen gaan drinken en toen ook gaan doorslapen gelukkig!
Ik heb zo'n 2 weken nog half kunstvoeding, half borstvoeding gegeven. Niet omdat ik moest afbouwen, want ik heb bijna geen stuwing gehad en mijn productie nam heel snel af, maar inderdaad omdat ik toch wat moeite had om afscheid te nemen van het momentje samen. Dat vond ik toch heel mooi. En die eerste paar weken dat hij dus ook snachts een flesje nog wilde omdat hij kleinere hoeveelheden dronk heb ik dat flesje echt vervloekt. Vond dat zo rot om met een huilende baby eerst naar beneden te gaan om een flesje te maken en deze erna ook weer af te wassen. Dit werd wel snel beter. 
Ook wen je aan het nieuwe flesmoment. Ik vind het iets minder mooi dan het borstvoedingsmoment, maar hij streelt nog steeds mijn haren zoals hij ook altijd deed aan de borst. En aangezien hij snel afgeleid was altijd tijdens het drinken is het nu met flessen (en een grotere maat speen) een stuk sneller gedaan en dat geeft echt wel vrijheid. 
Al met al zou ik het bij een volgende weer zo doen. Ik kijk er met een super gevoel op terug en heb het stoppunt gevonden dat bij mij paste en dat is het belangrijkste. En natuurlijk dat hij op de flesmelk het even goed doet als op de borstmelk. 
 
Stoppen voor je man zou ik echt nooit doen. Waarom? Omdat hij zich achtergesteld voelt? Met wat dan? Hij geeft de flessen niet.
Stoppen blijft altijd moeilijk denk ik! Ik ben gestopt met 6 maanden, omdat ik weer nachtdiensten moest werken en het niet zag zitten om de wekker overdag te zetten om te kolven. Wat heb ik gehuild zeg dat ik moest stoppen, maar het gaf ook wel weer vrijheid! Soms mis ik het nog echt, vooral als ik foto's oid zie. Maar ze is nu 9 maanden en zou me echt niet kunnen voorstellen dat ze nog uit de borst zou drinken met haar korte aandachtsspan ;) 
Succes met je keuze! 
 
Terug
Bovenaan