Moeite stoppen borstvoeding – wel of niet?

Je geeft aan dat je man liever geen flesjes geeft, waardoor jij alsnog de voedingen geeft. Voor mij was borstvoeding dan altijd veel handiger dan een flesje klaar maken. En uiteindelijk neemt het aantal voedingen af, aangezien vaste voeding belangrijker gaat worden. Wie weet kun je het dan afbouwen naar alleen ‘s ochtends en ‘s avonds/ ‘s nachts. Dan hebben jullie toch de fijne momentjes samen en is er ook meer tijd en vrijheid om samen iets met je man te ondernemen. Bij mij is het helaas mis gegaan met de borstvoeding. Ik bleek een abces gevuld met melk te hebben. (Geen typische borstontsteking klachten, waardoor de arts me 2 weken heeft laten looen met mijn klachten, ook mede door de corona crisis omdat je niet meer zo snel op spreekuur mag komen) ik ben noodgedwongen moeten stoppen en onze dochter is in 2 dagen tijd overgestapt op flesvoeding. Gelukkig doet ze het super en mist ze de borst totaal niet, maar die fijne momentjes samen die mis ik wel. Vooral het friemelen en aaien, die grote ogen die je aankijken en het contact dat je maakt. Succes met de keuze die je maakt.
 
Ik zou nooit stoppen omdat je man dat zegt. Volgens mij ga je hiermee heel erg tegen je eigen gevoel in en krijg je hier spijt van. Als je kindje meer vaste voeding gaat eten kan het afbouwen best rap gaan en voelt het veel natuurlijker. Mijn kindje is 9,5 maand en ik ben begin juni naar 3 voedingen gegaan en vorige week naar 2. Nu krijgt hij alleen nog de borst als hij in de ochtend wakker word en voordat hij 's avonds naar bed gaat. 
 
Ik lees eigenlijk alleen maar redenen om door te gaan.
Realiseer je dat je het moeilijkste hebt gehad. Dat kun je ook met je man bespreken. Je hoeft steeds minder rekening te gaan houden met de borstvoeding. Kolven hoeft steeds minder vaak (vanaf een maand of 9 kun je echt wel een keer overslaan, en rond het jaar kun je waarschijnlijk helemaal stoppen). Dat je nu geen alcohol drinkt heeft je man toch geen last van? 
Op de klok voeden en kunstvoeding geven is echt geen garantie voor doorslapen. Veel kindjes hebben 's nachts behoefte aan contact met hun ouders, dat gaat niet over honger maar over behoefte aan veiligheid en geborgenheid. Dat dwing je niet af met voeden op schema en kunstvoeding geven.
Daarbij is de kans groot dat als je nu af gaat bouwen je productie snel helemaal stopt. Alleen nachtvoedingen geven aan de borst zal zeer waarschijnlijk niet lukken. Dat beketent dat je er 's nachts uit moet om een fles te maken. Ik zou aan mijn man zeggen dat als hij perse wilt dat ik stop met borstvoeding hij dan 's nachts eruit mag om de fles te maken en de baby te voeden. 
Ik denk echt dat je er spijt van gaat krijgen als je gaat stoppen. Blijf het gesprek aangaan met je man, waarom wil hij dat je stopt, wat zijn zijn verwachtingen en zijn die realistisch?
 
O ik lees nu ook nog dat jij ook nog eens alle flessen geeft omdat je man daar eigenlijk niet zoveel zin in heeft. Dan zou ik helemaal klaar zijn met zijn mening. Hij wilt van alles van jou, maar als het puntje bij paaltje komt mag jij voor al het werk opknappen. Daar zou ik heel snel klaar mee zijn en dan mijn eigen plan hierin trekken. Ik het gedoe, dan ik ook de beslissing over hoe en wat daarmee.
 
Ik zou wat betreft borstvoeding geven altijd je eigen gevoel volgen. Als jij je nog niet goed voelt bij afbouwen, zou ik dat ook nog niet van jezelf vragen. Je kindje is nu 7 maanden, over de komende maanden tot hij 1 jaar is zal hij (ga ik even vanuit) ook automatisch minder gaan drinken, omdat hij meer vaste voeding gaat eten. Je zal dan automatisch meer gaan afbouwen lijkt me.
Verder wat betreft wat je zegt over je man.. ik snap hem ook wel (eigenlijk is dat voor mij een grote reden geweest heel snel te stoppen met borstvoeding, ik wilde dat 'mijn' tijd en lichaam weer 'van mij' was), maar is hier niet een middenweg in te vinden? Als je bijvoorbeeld een avondje uit bent met je man, of je zoontje is aan het logeren, neem ik aan dat hij ook flesjes (afgekolfde borst?)voeding mee heeft, toch? Je zou met jezelf kunnen afspreken dat je op dat soort momenten weliswaar kolft - omdat je lichaam dat nou eenmaal vraagt - maar die melk niet bewaart, zodat je wel een glaasje alcohol mee kunt drinken met je man.
 
Oh zie nu dat ik te snel was en dat je dat al doet... en ik zie dat je man liever geen flesjes geeft?! Serieus? Ik snap dat niet. Ik zou dan zeker doorgaan met borstvoeding geven! Flesjes zijn toch meer gedoe om te maken en als je het dan niet eens kunt verdelen.. 
 
Ik zou nooit stoppen omdat mn man dat zou willen. En al helemaal niet als hij ook niet de voedingen niet wil doen. 
Als jij door wil gaan, gewoon lekker doorgaan! Mijn idee was ook tot 6m voeden, maar het ging soepel en mn dochter wilde absoluut geen kv dus toen ben ik doorgegaan tot 16maanden. Bij 11m ben ik gestopt met kolven. Avonden uit kon ik ook gewoon na een tijd, 19.00 laatste voeding en daarna kon ik weg. Dan kwam ze pas weer 04.00 dus hadden we samen alle tijd. 
Qua doorslapen, kan ook prima met bv. Mijn dochter van 4 maanden slaapt nu van 19.00 tot 04.00 en dan voeding en dan door tot 07.00. 
Succes met het gesprek met je man! 
 
Ik begrijp je man heel goed; die wil jou niet alleen als moeder van zijn kind, maar ook om wie je bent en hij zit in zij. hoofd vast nog bij de 28473 voedingen die je de eerste maanden geeft. Maar eerlijk; vanaf nu worden dat er steeds minder. Ik stond er hetzelfde in als jij, het voornemen het te proberen, maar ergens ook bijna een beetje anti door mijn overijverige vriendinnen (echt verschrikkelijk, weet je wat er in kunst voeding zit?!). Vanaf het begin ging het goed en met 6 maanden liep het prima, dus waarom stoppen? Wel zijn we vanaf een maand of 7 de tiet van 11 uur ‘s avonds gaan vervangen door een fles, zodat ik eerder naar bed kon. Vanaf 8 maanden was er corona en al helemaal geen rede meer om te stoppen (zelf thuis, kind thuis), maar toen gingen er vanzelf vrij snel voedingen af, met 9 maanden dronk mijn dochter nog om 8, 19 en 4 uit de borst en om 23 uit de fles. Omdat ze daardoor de flesvoeding ook goed pakte, kon een keer de voeding van 19 vervangen geen kwaad en mijn borsten deden er ook niet moeilijk om, dus ik kon toen best avondje weg zonder kolven en gedoe. Met een maand of 11 merkten we dat ze de voeding van 23 niet nodig had als ze in 19 een fles kreeg, dus ben ik gestopt met de avond peeing en daarmee verviel op de een of andere manier ook die van 4 uur vrij snel (ja heus, ze ging een soort van doorslapen). Tot een jaar heb ik nog de ochtend voeding in bed gedaan, maar die wilde ze een week na haar eerste verjaardag niet meer. Ik slaap vaak bloot, ze ligt elke ochtend in bed bij ons en waar ze eerst zelf op zoek ging naar de borst, begon ze er nu met haar vingers mee te spelen, beet er nog eens zachtjes in en heeft er nooit meer wat mee gedaan. 
Met 6 maanden werd ik ook echt verdrietig van het idee dat het ooit zou stoppen, nu met een jaar en een bijna lopende dreumes voelt het heel natuurlijk en geniet ik van het geven van de ene fles ‘s avonds.
Sterkte!
 
Terug
Bovenaan