moet effe kwijt hor!

hoi,

ik heb eigenlijk van het begin af aan al getobt met de bv, en mijn zoontje is nu ruim vier en een halve maand oud.
eerst wilde hij niet drinken door misselijkheid van het vruchtwater bij zijn geboorte, toen kreeg ik enorme kloven, toen wilde hij weer niet pakken en had ik erge zere tepels,  begonnen met tepelhoedjes, spruw, toen teruglopen van de bv door tepelhoedjes. Ik heb toen tussendoor extra gekolvt hierdoor liep de bv weer mooi op, en geprobeerd aan te leggen zonder tepelhoedjes ook al was dit geen succces, spruw....
tot 6 weken terug, het ging in een keer heel goed, daantje wilde drinken zonder tepelhoedjes, hij pakte goed, het deed bij mij geen pijn en ik voelde het goed toeschieten, had goede poep en plasluiers en was heerlijk tevreden, wat was ik gelukkig.

Maar nu kan ik wel huilen,  2 weken geleden begon hij niet meer tevreden te zijn, huilde veel na een voeding, had steeds minder plasluiers, toen ben ik 1 dag gaan kolven om te kijken hoeveel voeding ik had, en dat was dus haast niets.
als ik om de drie uur kolvde had ik maar ongeveer 20 cc bv, (dik kan niet aan kolven liggen denk ik, want dat ging bij mij altijd wel heel goed)
Logisch dus dat hij de   hele dag alleen maar huilde hij had dus gewoon honger gehad.
Ik heb hem de afgelopen weken dus steeds aangelegd en na de bv een klein flesje van 120 cc na, zodat hij niet te vol zou zitten, en vaker zou komen, zodat ik wel vaker kon blijven aanleggen met kolven erbij.

De afgelopen week, begon ik met mijn eerste bv om 6.30 en deze was voor   mn gevoel net genoeg, en kolvde ik na anderhalf uur, dan anderhalf uur later legde ik hem weer aan en gaf hem een flesje na, dan anderhalf uur later kolvde ik weer en anderhalf uur later legde ik hem weer aan.... en ga zo maar door,
vaak stimuleerde ik in totaal de hele boel dus wel zo een 9 of zelfs soms 10 keer op 24 uur.
maar nu heb ik nog steeds niet meer bv als een krappe 2 weken geleden.
.....

cb hebben als advies gegeven dat ze liever zagen dat ik er mee stopte en helemaal over ga op de fles.
vind het zelf niet leuk, weet wel dat ik het beste moet kiezen voor mijn kindje, en dat is goed eten, maar wil ook het goede van bv....
weet niet wat ik moet doe,   ben nu zo ontzettend moe van al dat kolven
(gelukkig wel electr) en dan weer aanleggen, en heb nu ook weer zere tepels, kan dus wel huilen ervan.
ik weet niet wat ik nu nog kan doen om de bv te stimuleren....
ben een beetje moedeloos aan het worden.
voel me ergens gedwongen om over tegaan op kv i.p.v. dat ik zelf op een tijd de beslissing kon nemen nadat hij 6 mnd was geweest.

hebben jullie nog tips of wie herkent dit allemaal?
het is een lang verhaal geworden maar moest het gewoon effe kwijt.

groetjes marina

Hoi,

Ik vind het hartstikke knap van je dat je 4,5 mnd borstvoeding heb geven ondanks alle tegenslagen. De meeste waaronder ik waren allang overgegaan naar kv.
Ik denk dat het beste is dat je nu ook kv gaat geven omdat je al schrijft dat je er alles al aangedaan hebt om bv te stimuleren en er nu moedeloos van wordt.
En kv is tegenwoordig hartstikke goed van samenstelling.

Succes met je beslissing en vooral gaan genieten van je kindje.

Groetjes Sanne

Hoi,
Jeetje zeg.. wat een respect heb ik voor je dat je dit al zolang volhoud! Ikzelf heb in het begin ook alle drama's   van dien meegemaakt, en wilde heeeeel graag bv geven. Wat ben ik blij dat ik er na 6 weken al (!) mee gestopt ben! Dat is echt het beste wat ik tot nu toe gedaan heb. Hoe graag ik het ook wilde, de pijn bij mij en de tranen van Dean  ( 5,5 maand) werden me echt teveel. Ik ben gewoon over gegaan op de fles en daardoor was IK veel gelukkiger en HIJ dus ook. Wat heeft die kleine er aan als mama helemaal gestrest van de bv wordt, niets toch, en die flesvoeding van tegenwoordig zit echt wel in orde hoor.
Mijn moeder heeft me 6 maanden bv gegeven en wat denk je, voor alle dingen waar je allergies voor kan zijn, ben ik allergisch voor.
Heel veel succes en voel je vooral niet 'schuldig' om over te gaan op de fles (dat had ik namelijk). Voor jou zelf ook handig om hem even uit handen te geven, kan iemand anders ook even een flesje geven.
Sterkte

Ik heb het ook zo'n beetje gemaakt.
Ik heb ook zo veel last en pijn gehad... Op een gegeven moment had ik een flinke borstontsteking. Vanaf toen liep de voeding erg terug.
Ook mijn kindje bleef huilen, had weinig poep en plasluiers en was zelfs aan het afvallen. Ik ben toen begonnen met het bijgeven van flesjes. Maar mijn borstvoeding kelderde naar beneden.
Ik wilde ook graag borstvoeding geven tot 6 maanden maar is uiteindelijk tot 3,5 maand gelukt. Ik vond het heel erg hoor.
Maar daarna zag ik hoe mijn kindje opfleurde en voelde me zelf niet meer zo ellendig.
Soms beslist de natuur anders dan je wil, zo zie ik het.
Ondertussen gaat het hier prima met de flessen!

hoi,

allereerst wil ik zeggen: ik vind het super knap van je dat je zo lang bv hebt gegeven.
ik heb zelf 2 weken maar bv gegeven en toen ben ik overgegaan op flesje. ik vond het wel heel belangrijk dat hij de eerste paar dagen bv krijgt.. (daar zitten veel goede voedingstoffen in) colostrum heet deze melk en het is het belangrijkste dat ze dat binnen krijgen!
mijn zoontje was al heel erg van zijn geboortegewicht afgevallen en hij kwam weer aan, maar viel toen weer af en zat nog lang niet op zijn geboortegewicht.
dat was voor mij het punt om te zeggen: ik heb niet genoeg voedingsstoffen  in mijn voeding zitten (hij dronk soms wel een half uur lang ) en daarom ben ik overgegaan op flesvoeding : ik wilde niet dat mijn kindje telkens honger had en huilde van de honger..(ik zou dat zelf niet leuk vinden als ik geen eten kreeg en honger had..dus...)
je zegt dat het niet lukt om de bv te stimuleren. misschien kun je toch beter over gaan op kv.
Je zegt dat je je gedwongen voelt, maar je neemt toch zelf een beslissing en als jij denkt dat dat het beste is dan is dat geen dwingen maar gewoon denken wat jij het beste vind!  
ik denk dat jij je dan ook beter gaat voelen en dan knap je ook sneller op! en je kindje veranderd in een blije baby!

tuurlijk is bv heel goed maar kunstvoeding is net zo goed!
veel succes met de beslissing en ik hoop dat het je lukt!

groetjes, Christien

hoi hoi,

Jeetje, dat je het volhoudt????? Ik zelf ben na een week of 8 gestopt, omdat ik er zelf aan onderdoorging. Zat vaak huilend borstvoeding te geven. Je kan wel het beste willen voor je kindje, maar je toch ook echt aan jezelf denken. Ik vond het ook heel erg moeilijk om te stoppen, maar nadat ik gestopt was, ging het zoveel beter met mij en mijn zoontje. Ik ben voor borstvoeding, maar het moet niet ten koste gaan van je zelf.
Je moet zelf de keus maken, maar denk als eerste aan jezelf en niet aan je kind of wat anderen denken (klinkt misschien hard). Als je borstvoeding wil blijven geven, moet je er volgens mij echt voor de volle 100 procent achter staan.
Ik vind het echt knap dat je het nog vol houd en wens je veel succes.

groetjes Kabo

quote: marina85 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-07-2008 22:14:33'));

1. tot 6 weken terug, het ging in een keer heel goed, daantje wilde drinken zonder tepelhoedjes, hij pakte goed, het deed bij mij geen pijn en ik voelde het goed toeschieten, had goede poep en plasluiers en was heerlijk tevreden, wat was ik gelukkig.

2. Maar nu kan ik wel huilen,  2 weken geleden begon hij niet meer tevreden te zijn, huilde veel na een voeding, had steeds minder plasluiers, toen ben ik 1 dag gaan kolven om te kijken hoeveel voeding ik had, en dat was dus haast niets.

3. als ik om de drie uur kolvde had ik maar ongeveer 20 cc bv, (dik kan niet aan kolven liggen denk ik, want dat ging bij mij altijd wel heel goed)

4. Logisch dus dat hij de   hele dag alleen maar huilde hij had dus gewoon honger gehad.
Ik heb hem de afgelopen weken dus steeds aangelegd en na de bv een klein flesje van 120 cc na, zodat hij niet te vol zou zitten, en vaker zou komen, zodat ik wel vaker kon blijven aanleggen met kolven erbij.

De afgelopen week, begon ik met mijn eerste bv om 6.30 en deze was voor   mn gevoel net genoeg, en kolvde ik na anderhalf uur, dan anderhalf uur later legde ik hem weer aan en gaf hem een flesje na, dan anderhalf uur later kolvde ik weer en anderhalf uur later legde ik hem weer aan.... en ga zo maar door,

5. vaak stimuleerde ik in totaal de hele boel dus wel zo een 9 of zelfs soms 10 keer op 24 uur.
maar nu heb ik nog steeds niet meer bv als een krappe 2 weken geleden.
.....

6. cb hebben als advies gegeven dat ze liever zagen dat ik er mee stopte en helemaal over ga op de fles.
vind het zelf niet leuk, weet wel dat ik het beste moet kiezen voor mijn kindje, en dat is goed eten, maar wil ook het goede van bv....

7. weet niet wat ik moet doe,   ben nu zo ontzettend moe van al dat kolven
(gelukkig wel electr) en dan weer aanleggen, en heb nu ook weer zere tepels, kan dus wel huilen ervan.

8. ik weet niet wat ik nu nog kan doen om de bv te stimuleren....
ben een beetje moedeloos aan het worden.
voel me ergens gedwongen om over tegaan op kv i.p.v. dat ik zelf op een tijd de beslissing kon nemen nadat hij 6 mnd was geweest.

Hoi Marina,

Zo te lezen heb je tijdens je bv-periode al heel wat uitdagingen overwonnen, wat heftig joh! Ik kan me voorstellen dat je het nu even niet meer ziet zitten . Wellicht kun je iets met de volgende informatie? Voor het gemak heb ik je punten even genummerd:

1. Wat fijn om te lezen dat je inzet en motivatie uiteindelijk toch vruchten heeft afgeworpen
Hopelijk lukt het je om de oorzaak van je huidige probleem snel op te sporen en aan te pakken, zodat het voeden beter kan gaan verlopen.

2. De hoeveelheid die je kolft, zegt eigenlijk niets over de hoeveelheid melk die een baby tijdens het drinken aan de borst binnenkrijgt. Een baby die correct is aangelegd, kan de borst namelijk veel effectiever legen dan een kolf. De plasluiers kunnen, tesamen met de volgende aandachtspunten, wel een goede indicatie geven van (on)voldoende melkinname: de hoeveelheid voedingen per etmaal (ongeveer zeven), de groei (de eerste maanden 100-200 gram per week, tussen de vier en zes maanden gemiddeld 85-150 gram per week), de poepluiers (de baby moet regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting hebben), tevredenheid en alertheid.
Kun je iets meer vertellen over de groei van je zoontje tot nu toe? De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) heeft een groeicurve ontwikkeld, die is gebaseerd op de groei van borstgevoede baby's. Op www.borstvoeding.com kun je hierover meer lezen en de curve online invullen: bv.com-groeicurve. Hoe ziet het totaalplaatje er voor jouw zoontje dan uit?

3. Het is moeilijk te zeggen waarom het kolven niet meer goed lukt. Sommige moeders ervaren op een bepaald punt kolfmoeheid, wat doorbroken kan worden door bijvoorbeeld het kolfschema aan te passen.
Ook kan het soms aan de kolf liggen. Je geeft aan dat je een electrische kolf gebruikt. Wat voor één is het? Zit het ventiel nog wel goed, zodat er een goed vacuüm kan worden opgebouwd? Heb je hem nieuw aangeschaft of is het een tweedehands kolf? Van de Medela Mini Electric en de Mini Electric Plus is bijvoorbeeld bekend dat de motor een beperkt aantal draaiuren (210 uren ongeveer) heeft. Een tweedehands kolf van dit merk zou dus al minder goed kunnen functioneren. Ze gaan overigens vaak niet direct in één keer kapot; de zuigkracht neemt geleidelijk aan af waardoor het kolven zonder dat je het in de gaten hebt steeds minder effectief kan gaan verlopen.
Veelal heeft het echter met de toeschietreflex te maken, die je bij het kolven zelf moet opwekken. De melk moet eerst door je lichaam worden losgelaten, zodat het kan gaan stromen. Dit kun je  bevorderen door warme compressen te gebruiken en Syntocinon neusspray toe te passen. Een uitleg hierover en meer tips om het kolven te vergemakkelijken kun je vinden op bv.com-hoe kolf ik genoeg melk.

Verder zou je borstcompressie kunnen toepassen om de melkstroom te bevorderen. Dit kan zowel tijdens het voeden aan de borst als het kolven: bv.com-borstcompressie.

4. Je geeft aan dat je een flesje nagaf. Was dat mm of kv?

5. Waaruit leid je af dat je melkproductie niet is toegenomen?

6. Heeft je cb nog bv-inhoudelijke informatie en tips aangereikt? Ben je doorverwezen naar de borstvoedingorganisaties?

7. Wat vervelend dat het je zo opbreekt en daarbij ook nog weer last hebt van pijnlijke tepels  
Kun je de pijn omschrijven, voelt het branderig, stekend? Heb je er alleen tijdens het voeden/kolven last van of ook erna? Kun je ook iets aan je tepels zien (kloofjes, rood, schilfertjes, parelmoerachtige glans)?
In geval van pijnlijke tepels is het sowieso belangrijk om terug te gaan naar de basis, het aanleggen, en te kijken of daar wellicht nog iets aan te verbeteren valt (zeker gezien het feit dat je een tijdje tepelhoedjes hebt gebruikt). Meer informatie over aanleggen kun je hier vinden: bv.com + als je aanlegt.
Mocht de pijn ondanks goed aanleggen niet verminderen, dan zou er sprake kunnen zijn van spruw (zeker omdat je het al eens eerder hebt gehad). Dat zou ook een verklaring kunnen zijn voor het gedrag  van je kindje. Spruw in het mondje kan erg pijnlijk zijn, waardoor een baby  onrustig kan worden.  Dat kan ook zijn weerslag hebben op de voedingen, die  onrustig en misschien korter kunnen  worden. Bovendien kan het zijn, dat de baby zijn drinktechniek gaat aanpassen  en daardoor minder effectief gaat drinken. Het is aan te raden om je huisarts  een diagnose te laten stellen. Mocht er wel sprake zijn van spruw, dan kun je hier een effectief spruwbehandelplan vinden: Borstvoedingsforum-spruwbehandeling.

8. Misschien is het handig om enkele andere oorzaken van (tijdelijk) teruglopende melkproductie uit te sluiten:
- (aanloop naar) menstruatie
- nieuwe zwangerschap
- anticonceptie op basis van het hormoon oestrogeen
- het te vroeg introduceren van vast voedsel

Mocht je dat prettig vinden, reageer dan gerust. Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je ook altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of Borstvoedingorganisatie LLL. Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Beide organisaties hebben een eigen telefonische informatiedienst en zijn zowel overdag als 's avonds en in de weekenden bereikbaar voor meer informatie, vragen en bij problemen (VBN: 0343-576626 en LLL: 0111-413189). Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen extra kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust!

Groetjes van Yvonne

he meiden,
bedankt voor jullie reacties,
ik heb toch (met een klein beetje twijfel) maar besloten om te stoppen met de bv.
hij heb nu 4 maanden gehad en toch een redelijke basis gehad lijkt me.

gr marina

Terug
Bovenaan