moet effe kwijt hor!

Hoi Marina,

Ik heb een beetje de zelfde narigheid gehad en heb door een allergische reactie op de tepelhoedjes een huidinfectie gehad en mijn dochter mocht toen twee weken er   niegt aan drinken en ik mocht en kon niet kolven. Ze kreeg iedere keer mijn rechter borst en een fles nutrilon na. Na twee weken mocht ik haar weer aanleggen maar mijn borst was zo goed als leeg. Iedere voeding gaf ik haar mijn linker borst en daarna rechts en dan nog een fles na. En nu na heel wat weken is mijn rechter borst bijna weer net zo vol als deze was. Ik geef voor alle zekerheid wel bij 3 voedingen een fles na de ene keer neemt ze 20 cc en dan weer 60 cc na.

Kolven was bij mij in het begin een ramp. Ik kreeg uit twee borsten 10 cc ofzo en ik werd daar zo onzeker van en dacht steeds dat mijn kleine meid te kort kreeg. Zelfs 's nachts ging ik zitten kolven, gekkenwerk. En op een gegeven moment dacht ik ik geef BV en de rest vul ik aan met kv en dat gaat echt heel goed. En mijn voeding neemt nog steeds toe.

Ontzettend knap dat je het zo lang hebt vol gehouden en misschien is het voor jou ook een idee om het te combineren. Je kunt ook 2 keer bv geven en de rest kv. Je lichaam past zich aan naar vraag.

Succes en als je stopt heeft je kind het al die tijd toch maar binnen gekregen en is daar op gegroeid en dat is al heel wat vind ik. Succes meid

Gr Bizu

Hoi

Ik heb bijna 4 maand borstvoeding gegeven. Ik was in het begin net een melk koe. Als ik kolfde kwam er zo 150 ml per borst. na 3,5 maand werd Tessa steeds ontevredener. Ze huilde veel en wou niet slapen. Extra kolven net zoals jij, en een flesje kv als bijvoeding. Maar tessa viel af in een week ipv aankomen. Toen heb ik besloten om verder te gaan op kv. het is een erg goede keuze geweest. Al snel kwam ze weer goed aan in gewicht en ws ze een tevreden meisje. met 5 maand sliep ze voor het eerst een nacht door. Ze is nu 6 maand, en erg vrolijk. we geven nu ook fruit en groente. Ik had graag langer willen geven, maar ben erg teveren met de 4 maand die we hebben gedaan. Wees trots op jezelf, meer heb je echt niet kunnen doen, hij heeft een geweldige mama.

liefs grietje

Jammer dat je gestopt bent!!! Ik hoop dat het voor jou een goede keuze was!
Ik vind het wel jammer om hier zoveel mislukte BV verhalen te horen!
Vaak mislukt BV namelijk door verkeerde adviezen, en helaas zag ik dat in sommige mailtjes ook terug.
Daarom wil ik als tip geven voor degenen die BV geven of nog willen gaan geven: zorg ervoor dat je goed op de hoogte bent! Ga naar een cursus tijdens je zwangerschap, lees je in, of praat met mensen met (goede!!!) ervaringen.
Als je zelf goed op de hoogte bent van de werking van de borst en BV, kan je problemen al eerder herkennen en er iets mee doen. Maar als je problemen hebt kan het ook heel raadzaam zijn om met iemand contact op te nemen van de borstvoedingsorganisaties zoals de VBN of LLL.

Een misverstand wil ik toch nog even uit de wereld helpen: namelijk het hebben van te weinig melk. 98% van de vrouwen heeft namelijk genoeg melk, dit heeft er alleen ook mee te maken hoe vaak je voeding geeft.
Melk wordt namelijk op vraag aangemaakt. Dus als je kindje drinkt, raakt je borst leeg en wordt er weer nieuwe melk aangemaakt. Daarom is het zeker in het begin ook heel belangrijk om vaak te voeden! En als je bijvoeding geeft (KV) wordt je borst dus ook niet gestimuleerd om nieuwe melk te maken en zal je productie alleen maar teruglopen.

Tja, balen dus om alle vervelende verhalen te lezen, maarre...het kan ook erg leuk zijn hoor!!!!

Hier wil ik toch even op reageren.
Ik ben borstvoeding gaan geven, omdat iedereen er zo over roept het is zo goed en het beste voor je kind. Heb met mensen gesproken die alleen maar goede ervaringen hadden en het zo fijn en ontspannend vonden (en zeker half jaar tot een jaar bv hebben gegeven). Heb dan wel geen cursus gevolgd, maar wel zeer goede begeleiding gehad van de kraamverzorgster, toen zij wegging was de bv heel goed op gang. Maar wat vond ik het verschikkelijk. En ik maar wachten dat het leuk en onstpannend zou worden en wat werd ik er onzeker van. Juist door al die verhalen. De bv ging juist goed en de kleine deed het er goed op, maar ik ging er aan onderdoor. Op advies van het cb zijn we tussen de 4 en 6 weken al gaan wennen aan flesje (schijnt de beste periode te zijn aangezien van 3 maanden weer moest gaan werken). Eerst nog kolven geprobeerd, maar dat lukte niet erg. Dus flesvoeding 1x per dag gaan geven. Na veel wikken en wegen toch maar verder afgebouwd, want ik ging er echt aan onder door. Mijn kindje deed het heel erg goed en de bv ging ook goed, dus dat was het probleem niet. 2 tot 3 x per dag nog bv geven beviel wel, maar toen liep de bv zo hard terug dat ik er mee gestopt ben.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je ook wel een beetje de persoon ervoor moet zijn om  bv te geven. Ik kon er gewoon niet tegen dat ik continu maar klaar moest staan als melkkoe (sorry zo zag ik mezelf gewoon) en ik kon er al helemaal niet tegen dat ik 's nachts er altijd uit moest. Maar juist door alle verhalen en promotie ervan  werd ik zo onzeker. Dat ik niet het beste voor mijn kind  kon opbrengen  en dat ik hem dan iets zou ontnemen enz enz. Dat  ik eerst door een heel diep dal moest gaan voordat  ik eindelijk voor mezelf kon kiezen. En daar werd de situatie een stuk beter van. En ik moet zeggen ik vind het heerlijk om de fles te geven. Daar kan ik wel echt van genieten.

Maar je hoeft toch helemaal niet te STOPPEN?
Je geeft gewoon wat flesjes om aan te vullen, en je blijft lekker aanleggen.
Heeft veel voordelen: je kind blijft de antistoffen binnenkrijgen, jullie hebben nog steeds die eigen momenten samen en jijzelf  blijft ook profiteren van de gezondheidsvoordelen van het geven van borstvoeding.

Hoi,
Ook ik schrik van alle negatieve verhalen over borstvoeding. Naar mijn idee heeft dit alles te maken met de slechte begeleiding en informatievoorziening rondom borstvoeding. Ik lees hierboven dingen die echt zo ontzettend NIET waar zijn. Maar als je niet beter weet (waar je als moeder niet altijd iets aan kunt doen) handel je natuurlijk naar de informatie die je op dat moment hebt.
Ik was blij met mensen in mijn omgeving die uit EIGEN ervaring weten wat het is om borstvoeding te geven. Die hebben me echt goed geholpen, vooral bij de eerste.
Wat ook niet mee wil helpen (deels ingegeven door de cultuur waarin we leven) is dat baby's zo snel mogelijk in een ritme moeten, dat ze zo snel mogelijk 's nachts moeten doorslapen, dat ze niet te vaak mogen drinken enz.
Je baby geeft zelf aan wanneer het wil drinken, laat hem dan ook drinken. Dat komt de productie zeker ten goede.
Ik geef zelf alweer 5 maanden volledig borstvoeding. Mijn oudste zoon heeft zelfs ruim 9 maanden borstvoeding gehad.... met heeeeel veel opstartproblemen.... maar daarna heb ik nog zeker 7 maanden genoten (en hij ook).
Heel veel succes met het geven van borstvoeding, naar mijn idee de mooiste manier van voeden!
Groetjes, Noor

Terug
Bovenaan