mogen kindjes van 9 maanden al vanilievla of zoiets hebben

Je kunt baby ´s beter geen zout en suiker geven. Zout is ivm de niertjes die kunnen dit niet aan. Suiker ivm de zoetgewenning. Suiker is echt een lege energiebron het levert energie en totaal geen voedingsstoffen sterker nog het vraagt juist voor de verwerking van suiker in het lichaam.
iedereen laat de kindjes tegenwoordig maar snoepen. Het aantal kinderen met overgewicht stijgt alleen maar. De vetcellen bouw je al op in de babytijd en raak je nooit meer kwijt. Had jij ook al altijd zo graag dik willen zijn of heb je er geen problemen mee dik te zijn en gun je dit je kindje dus ook zo, ga dan lekker door met al die ongezonde suikerhoudende tussendoortjes o ja geef ze nog een beetje chips voor het slapen gaan het liefst voor de tv wel aangesnoerd hoor want ze zullen eens teveel beweging krijgen daar vallen ze natuurlijk weer  van af.

Ik zal wel verontwaardigde reacties oproepen met een ´sterk ´overdereven tekst  maar dan heb ik toch een punt.

Groetejs Renée

Hoi Renee,

Ja ik ben zeker zeer verontwaardigd over jouw stukje tekst.
De vraag van Kristel was wel of geen vla of pudding. Maar op jou stukje ga ik verder maar niet in.

Hoi Kristel,

Je kunt je kindjes best af en toe al een beetje vla of pudding geven, het is wel een feit dat het vetter is dan yoghurt. Dus moet je het niet alle dagen geven.
Daan krijgt door de week altijd yoghurt na het eten en in het weekend fruityoghurt, vla. pudding of een beetje ijs.
En dit doen wij al zo sinds hij een maand of 7 is.

Groeten saskia

quote: Floor W reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-04-2006 09:31:27'));

Hallo allemaal,

Ik wilde alleen maar even zeggen dat één pak vanille vla gelijk staat aan 30 klontjes suiker... Het lijkt mij dus niet echt gezond   voor je kleintje. Ik snap dan ook niet dat het cb dat "voorschrijft".

Floor

38 klontjes zelfs!
Maar daar laat ik me niet door afschrikken hoor! Af en toe krijgt hij het door de week een beetje door de yghurt. Soms alleen vla.
er zijn zoveel dingen waar te veel suiker in zit. Je moet het gewoon in de gaten houden, dan is er niks aan de hand. Als je elke dag een grote bak vla geeft, dat is een ander verhaal.
Ons zoontje kreeg vanaf 5 maanden als vla. Toen hebben we er niet aan gedacht. Hij kreeg het elke dag. Is er niet dik van geworden hoor! Hangt ook een beetje af wat je verder aan zoetigheden geeft overdag. Wij niks eigenlijk.

Lekker af en toe een paar hapjes vla, wat maakt dat nou uit? Als je kleine het lekker vindt, gewoon doen hoor! Elke dag een grote bak vol is natuurlijk een ander verhaal en ja, dat lijkt me slecht voor je kindje. Mijn zoontje eet maar heel af en toe een heel klein hapje van onze yoghurt. We hebben het hem een paar keer gegeven maar dat kwam er weer uit. En dus doen we dat voorlopig niet meer. Als we vanillevla eten, eet hij net zo goed een paar hapjes mee...

En Renee, ik las ergens anders dat je diëtiste bent... Ik hoop dat je niet tegen al je patiënten zo tekeer gaat als hier, want dan zul je niet veel succesjes boeken...

Groetjes Ottie

quote: ottie reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-04-2006 20:57:09'));

Lekker af en toe een paar hapjes vla, wat maakt dat nou uit? Als je kleine het lekker vindt, gewoon doen hoor! Elke dag een grote bak vol is natuurlijk een ander verhaal en ja, dat lijkt me slecht voor je kindje. Mijn zoontje eet maar heel af en toe een heel klein hapje van onze yoghurt. We hebben het hem een paar keer gegeven maar dat kwam er weer uit. En dus doen we dat voorlopig niet meer. Als we vanillevla eten, eet hij net zo goed een paar hapjes mee...

En Renee, ik las ergens anders dat je diëtiste bent... Ik hoop dat je niet tegen al je patiënten zo tekeer gaat als hier, want dan zul je niet veel succesjes boeken...

Groetjes Ottie

Nee inderdaad Ottie! Niet echt proffesioneel en erg onvolwassen moet ik zeggen.
Want als je alle berichtjes nog eens goed leest, dan zie je dat iedereen heel voorzichtig is. Jij snoept zeker nooit? Jij eet nooit eens iets ongezonds??? dat maak je mij niet wijs. Als je dieetiste bent, ben je ook gewoon mens hoor.
Zo, ik neem nog een taartje, laat ik eens gek doen!
(heb toch echt een normaal postuur hoor!)

Hoi,

ik geef toe dat ik een beetje ging doordraven ik zat mij nl weer even op te winden. Ik had het gewoon bij het eerste stukje moeten laten. Iedereen moet doen wat hij/zij zelf wil maar een beetje stof doen opwaaien is altijd goed om mensen tot nadenken te zetten. Het gebruik van suiker is nl niet zo goed. En de vraag of ik nooit eens wat snoep?  Vakmensen zijn inderdaad meestal niet zo heilig als het om hun zelf gaat, ik moet toegeven dat ik suikerverslaafd ben en daar ben ik helemaal niet blij mee want ik word er dood en dood moe van, van  suikers.
Het is wel zo dat tegenwoordig meer en meer te dikke mensen komen en dat begint al op jonge leeftijd, gebrek aan beweging zal hier ook zeker een rol spelen maar ook zeker de huidige eetcultuur. Deze vetzucht heeft weer allerlei gezondheidsrisico's, bijvoorbeeld hart en vaatziekten, diabetes. Diabetes kan ook onstaan omdat we vaak te veel suikers eten waardoor de alvleesklier hard moet werken om grote hoeveelheden insuline te produceren, kan het hele verhaal wel uitleggen maar wordt een beetje te technisch misschien. het komt erop neer dat je uiteindelijk een overwerkte alvleesklier kunt krijgen die op den duur niet meer insuline kan produceren en voila je hebt diabetes( suikerziekte).Nu wil ik niet zeggen dat je diabetes krijgt omdat je als kind vanillevla hebt gekregen. Het gaat wel om de zoetgewenning, kinderen die nauwelijks tot geen zoete dingen krijgen tijdens de eerste jaren vragen later ook minder om zoet.
Eet je veel suiker dan wil je lichaam steeds meer suiker en stop je met het eten van suiker dan gaat je lichaam er ook minder naar verlangen maar psychisch wil je nog steeds die zoete smaak en is het dus ook heel moeilijk om ervan af te komen.

Je ziet ook steeds meer het verschijnsel hypoglykemie (te laag bloedsuikergehalte), dit is het tegenovergestelde van diabetes en wordt wel als voorstadium van diabetes gezien. Dit heeft ook alles te maken met die overwerkte alvleesklier.

Groetjes Renée

Mijn man heeft dat in lichte mate, heeft er niet vaak last van (hypeglykemie). Zijn vader ook, ook in lichte mate. Maar de artsen zeggen dus dat het niet een voorstadium van diabetes is. Als je namelijk op gezondheidsplein.nl kijkt, dan lees je ook dat dat alleen zo gezien wordt als diabetes in de familie voorkomt. Zelfs dan weten ze het nog niet zeker. Ze zijn er niet achter waarom dit optreedt.

Hoi Renee (én alle andere moeders natuurlijk ook),

Zo'n uitspatting is helemaal niet erg hoor! Dit zet je als mens en ouder gewoon even weer aan het denken. En een discussie is soms juist goed om je eigen mening/opinie nog eens te overwegen en misschien wel te herzien.

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van "overdreven" suiker-consumptie. Natuurlijk, in deze tijd kan ik me maar moeilijk beheersen om van de paas-eitjes af te blijven. Maar mijn zoontje van 19 maanden is volop bezig om zijn smaak te ontwikkelen. En om hem dan van veel zoetheid te voorzien lijkt me niet goed. Wij hebben de verantwoordelijkheid voor hem. Ik wil graag dat hij net zo lekker van niet-gezoette-dingen geniet als van wel-gezoette. Of hoe je dit dan ook maar omschrijft.
Mijn vriend wilde graag voor de smaak Stan danoontjes voorschotelen. Ik ben er niet zo'n voorstander van, yoghurt/biogarde kan toch ook? Of met een beetje fruit er doorheen? We hebben een compromis: de ene dag een kinderkwarkje van Ehrmann en de andere dag lekkere yoghurt. Hij smult net zo goed van de kwark als van de yoghurt.
Daarnaast krijgt hij niet om de haverklap een lange vinger, maar geniet enorm van een rijstewafel, soepstengel of cracotte. Vanochtend op de markt kreeg hij bij de olijven-boer een olijfje (ja, wel zout, maar eerst afgesabbeld door mij...), dit at hij met smaak op. Ik kan er van genieten dat mijn zoontje ook andere dingen eet. Natuurlijk mag hij van mij ook wel eens een lange vinger of liga. Maar de lange vingers zal ik zelf nooit kopen. Ook bij een verjaardag krijgt hij heus wel een hapje van mijn gebakje. Maar dan houd ik altijd wel rekening met het soort gebakje wat ik uitkies.
Tja, dit was dan mijn "betoog/verhaal".

Groetjes Marieke

Terug
Bovenaan