Dpl schreef:Vanaf 28 weken wordt zorg voor covid-patienten afgeraden. Dit staat in de officiële richtlijn daarover: Vanaf de termijn van 28 weken wordt het verlenen van COVID-19-gebonden zorg door een zwangere afgeraden. Dit vanwege een verhoogde kans op ernstig beloop in dit deel van de zwangerschap wanneer besmetting op zou treden. Daarnaast kan de behandeling van een pneumonie bij deze termijn van de zwangerschap gecompliceerd verlopen. De zwangere kan vervangende werkzaamheden verrichten, conform het hiervoor geldende zwangerschapsbeleid binnen de zorginstelling. Non-COVID-19-zorg kan door de zwangere ook na 28 weken worden verleend na een goede risico-inventarisatie en met medenemen van de aandachtspunten zoals hierboven genoemd.
Als jij of je collega’s hiermee problemen ondervinden en je werkgever werkt niet mee aan een oplossing, kun je een afspraak bij de bedrijfsarts maken om je hierin te laten ondersteunen.
Ik zie hier heel graag de links van, of officiële aanbevelingen op papier van de overheid van, oprecht. Zou ze graag ontvangen!
Helaas is het voor het onderwijs en kinderopvang wel geregeld. (met 28 weken vervangend werk) Echter de zorg niet. De tekorten zijn te groot, ik heb vragen hierover gesteld aan mijn directie. (groot ziekenhuis) Zij volgen overheids richtlijnen, gewoon doorwerken. Ik ken ook de risico’s maar die worden in de zorg niet erkend. Uiteraard als ik last krijg kan ik via de arboarts hierover in gesprek, maar 3 weken terug heb ik alles afgezocht maar geen documenten voor de zorg zoals voor het onderwijs en opvang te vinden.
Dus stuur ze door als je ze kan vinden, specifiek voor de zorg.