Mondkapje en benauwdheid

Met mondkapje onder mn neus of zelfs zonder mondkapje besmet ik echt niemand! ALLEEN ALS IK LANGER DAN 15 MINUTEN BINNEN 1.5 METER AFSTAND VAN IEMAND KOM.
DAR ZEGT DE GGD NOTA BENE ZELF!!!
Die 2 seconden dat je iemand kruist in de AH met je mondkapje onder je neus besmet je echt niemand!! Echt niet gewoon. Die mondkapjes doen niks, besmettingen gaan niet omlaag door de mondkapjes én besmettingen vinden NIET plaats in de supermarkt! 

Ben jij viroloog of anderszins deskundige op dit gebied? Heb je alle onderzoeken over de zin en onzin van mondkapjes gelezen? Zo niet, vertel dan niet dit soort dingen alsof het de waarheid is. Er is nog veel te weinig bekend over dit virus. Er zijn aanwijzingen dat mondkapjes wel degelijk kunnen bijdragen aan verminderde besmetting. Niet alleen doordat mensen niet besmet worden, maar ook doordat ze minder virusdeeltjes 'binnen' krijgen en daardoor minder ernstig ziek worden.

Hugo de Jonge heeft heel duidelijk op Twitter gemaakt dat wanneer mensen geen mondkapje kunnen dragen door medische redenen zij dan niet beboet mogen worden. Ze hoeven het zelfs alleen mede te delen , want een bewijs hoeft/mag niet wegens privacy overwegingen. Natuurlijk niet slim van Hugo om dit openlijk op Twitter te beantwoorden wanneer er iemand na deed vragen....ik heb de screenshot gemaakt! Dus eigenlijk kunnen ze gewoon niemand wat maken ;-)

Ik werk in de zorg de hele dag 8.5 uur met een mondkapje op. Daarnaast ook collega’s die zwanger op covid afdelingen staan volledig in pak en een ‘zwaarder’ masker, heet en ongemakkelijk. Ze staan hier soms uren lang en kan je vertellen, dat is pas benauwend!! Wij worden hier tot 34 weken zwangerschap gewoon toe verplicht, geen uitzonderingen ook niet door de overheid, dus nee ik snap niet het probleem van maximaal een uur een kapje op in de supermarkt. ??‍♀️ Met alle respect.

Gewoon rustig blijven, ook ik ben buiten adem van mijn mondmaskers maar af kan hij niet tijdens mijn werk.

[quote quote=10379047] Wij worden hier tot 34 weken zwangerschap gewoon toe verplicht, geen uitzonderingen ook niet door de overheid, [/quote]
Vanaf 28 weken wordt zorg voor covid-patienten afgeraden. Dit staat in de officiële richtlijn daarover: Vanaf de termijn van 28 weken wordt het verlenen van COVID-19-gebonden zorg door een zwangere afgeraden. Dit vanwege een verhoogde kans op ernstig beloop in dit deel van de zwangerschap wanneer besmetting op zou treden. Daarnaast kan de behandeling van een pneumonie bij deze termijn van de zwangerschap gecompliceerd verlopen. De zwangere kan vervangende werkzaamheden verrichten, conform het hiervoor geldende zwangerschapsbeleid binnen de zorginstelling. Non-COVID-19-zorg kan door de zwangere ook na 28 weken worden verleend na een goede risico-inventarisatie en met medenemen van de aandachtspunten zoals hierboven genoemd.
Als jij of je collega's hiermee problemen ondervinden en je werkgever werkt niet mee aan een oplossing, kun je een afspraak bij de bedrijfsarts maken om je hierin te laten ondersteunen. 

Ik heb getwijfeld om te reageren, maar ik merk dat ik er toch steeds aan blijf denken. Covid-19 is in dezelfde categorie als politiek en geloof gevallen, mensen hebben er hun sterkte meningen over en luisteren niet meer naar elkaar zodra ze verschillen. Hun eigen mening wordt opgedrongen en er is geen ruimte voor de ander. Ik heb ook mijn gedachten over alles wat er speelt, maar dat hier uiten doet er niet toe, want er zullen mensen zijn die het met mij eens zijn en mensen die er anders over denken.
Feit is gewoon dat de vraag werd gesteld hoe de dame die dit bericht gepost heeft er mee om kan gaan. Op rijksoverheid staat dat medische uitzonderingen hem niet hoeven te dragen. Wij zijn hier allemaal zwanger (geweest) en weten dus hoe benauwd je kunt worden, een mondkapje daaroverheen zal het niet makkelijker maken. 
Wat de dame in kwestie hiermee doet is aan haar, iedereen mag hier iets van vinden. Maar laten we elkaar blijven steunen als moeders zijnde, in plaats van elkaar afbranden. Uiteindelijk zitten we allemaal in hetzelfde schuitje met onze kleine stuiterballetjes

Dpl schreef:Vanaf 28 weken wordt zorg voor covid-patienten afgeraden. Dit staat in de officiële richtlijn daarover: Vanaf de termijn van 28 weken wordt het verlenen van COVID-19-gebonden zorg door een zwangere afgeraden. Dit vanwege een verhoogde kans op ernstig beloop in dit deel van de zwangerschap wanneer besmetting op zou treden. Daarnaast kan de behandeling van een pneumonie bij deze termijn van de zwangerschap gecompliceerd verlopen. De zwangere kan vervangende werkzaamheden verrichten, conform het hiervoor geldende zwangerschapsbeleid binnen de zorginstelling. Non-COVID-19-zorg kan door de zwangere ook na 28 weken worden verleend na een goede risico-inventarisatie en met medenemen van de aandachtspunten zoals hierboven genoemd.
Als jij of je collega’s hiermee problemen ondervinden en je werkgever werkt niet mee aan een oplossing, kun je een afspraak bij de bedrijfsarts maken om je hierin te laten ondersteunen.

Ik zie hier heel graag de links van, of officiële aanbevelingen op papier van de overheid van, oprecht. Zou ze graag ontvangen!

Helaas is het voor het onderwijs en kinderopvang wel geregeld. (met 28 weken vervangend werk) Echter de zorg niet. De tekorten zijn te groot, ik heb vragen hierover gesteld aan mijn directie. (groot ziekenhuis) Zij volgen overheids richtlijnen, gewoon doorwerken. Ik ken ook de risico’s maar die worden in de zorg niet erkend. Uiteraard als ik last krijg kan ik via de arboarts hierover in gesprek, maar 3 weken terug heb ik alles afgezocht maar geen documenten voor de zorg zoals voor het onderwijs en opvang te vinden.
Dus stuur ze door als je ze kan vinden, specifiek voor de zorg.

@ChantalLourensA’dam: https://lci.rivm.nl/zwangerschap-werk-en-covid-19
Vraag je bedrijfsarts om hulp als je er met de directie niet uit komt. Ook als je nog niet ziek gemeld bent en nog geen klachten hebt is die er voor je. De bedrijfsarts is er juist om te voorkomen dat je ziek wordt of klachten krijgt. 

Terug
Bovenaan