Na 2 jaar slaapt kind nóg niet door!

<p>Lieve allemaal,</p><p> </p><p>ken je dat? Dat je soms wel gek lijkt te worden? Nou, joehoe, zo voel ik me op dit moment. Onze dochter is bijna 2 en slaapt nog steeds niet door. Ze wordt 1-2-3 x per nacht wakker, meestal omdat ze melk wil, en we krijgen dit er niet uit. Onlangs waren we op wintersport, en toen sliep ze de hele week door! Huh!? Hoe dan?! Eenmaal thuis was het na een paar nachten weer gedaan. En geloof me, na 2 jaar is het voor alles en iedereen echt beter als er structureel meer nachtrust komt. Onze dochter is een slechte slaper én eter. Het is een wonder dat ze niet ondervoed is, als ik kijk wat ze eet op een dag. Wat brood, meer gaat er nauwelijks in. Om het nog enigszins gezellig te houden maken wij hier niet een te groot ding van, maar vervelend is het wel. Helaas compenseert ze dit namelijk ook door in bed melk te willen drinken. Nu vind ik een flesje melk voor het slapen gaan echt niet zo’n issue. Maar 2-4 gedurende de hele nacht? Dat gaat toch echt te ver. Maar hoe krijgen we het eruit? We hebben echt al zoveel geprobeerd, noem het en we beamen het, waaronder:</p><p>- laten huilen (wel met af en toe aai over de bol doen): na meerdere nachten iedere keer 1,5 uur overstuur zijn gaven we het op. Dit is voor niemand goed.</p><p>- rescue druppels voor kinderen (vindt ze heerlijk maar helpt niet)</p><p>- vast slaapritueel</p><p>- en ons laatste succesnummer: een diffuser met essentiële oliën. Want ik had gelezen dat dit bij haar kind van 2 alles had veranderd. En ik kan niet meer, dus had al mijn hoop gevestigd op dat dit de oplossing zou zijn. Bijna 200 euro armer en nu 4 nachten onderweg: ik merk er niks van. <br /> <br /><br /></p><p>Ik weet het echt niet meer. Laatst stond ik met mijn manager en een opdrachtgever te praten over babies en dat hij de slapeloze nachten vroeger zo erg vond. Toen vertelde ik rustig over ons spookje thuis, waarop die man zei dat ie niet snapte hoe ik dat volhield. Mijn manager zei toen snoeihard: ja maar dat houden de ouders zelf in stand hoor.... dat deed me zo’n pijn. Makkelijk praten van iemand die haar kinderen volgens mij in een geluidsdichte ruimte legde zodat ze ze niet kon horen en dan zegt: nee hoor mijn kinderen sliepen meteen door.</p><p> </p><p>Vandaag was ik met haar bij de slager en raakte in gesprek met een vrouw die  daar werkte. Uiteraard ging het over het slapen. Nou, die vrouw had het natuurlijk allang gezien.... onze dochter is er een die zo alert en hoogsensitief is, die verwerkt ‘s nachts alle prikkels. Dus, Ik moest een bakje zeezout onder haar bedje ter hoogte van haar hoofd zetten en een bakje water ter hoogte van haar voeten. Dat heb ik natuurlijk meteen gedaan. Maar helaas kon ik net al weer op komen draven. <br /><br /></p><p>Het klinkt allemaal komisch, maar het is het echt niet meer. Het is niet alleen het wakker worden ‘ s nachts, het is dat continue waakslaap gevoel, dat je lichaam en geest continue aan staan omdat je ieder moment moet aantreden. Dat in combinatie met een dametje met een hele sterke wil en een opkomende peuterpuberteit is het echt aanpoten. Maar misschien kan ik zelf dan de diffuser gebruiken om bij te komen ;). Heeft iemand toch nog tips, of gewoon herkenning?! Bemoedigende woorden? </p>
 
Je zou eens kunnen proberen om het bedje op een andere plek te zetten probeer te bedenken hoe het bedje op vakantie stond en deze thuis op de zelfde manier neer te zetten.. kan zijn dat er zo'n kom niet op de naam onder haar bedje loopt... zou dit wel samen met haar doen zodat ze het zelf ook ziet en niet in de avond ineens paniek is omdat het anders is als normaal... 
Wat ik bij mijn zoontje deed van toen 15 maanden was een papfles mee in bed geven en nu is hij 22 maanden en geef enkel nog een lege fles mee in bedje en slaapt heerlijk door. (In het begin wel vaak bedje verschonen wegens lekken, maar af beter als 2x of meer per nacht wakker)
 
Melk vervangen met een slokje water? Of een beker naast haar bedje zetten, zodat ze het zelf kan pakken. Weet niet of je het ook opwarmt? Misschien dat niet meer doen. En rustig overgaan naar water.
Mijn neefjes doen ook zoiets. Drinken overdag bijna niks en voor de nacht moet er een bidon mee naar bed anders hebben ze zo'n dorst. Met natte bedden tot gevolg... Ik zou zeggen gewoon niet meer doen, dan leren ze wel dat drinken voor overdag is en slapen voor de nacht.(zijn wel een stuk ouder dan jou dochter) 
Ik weet het, mensen weten het altijd beter en weten altijd de oplossing. Als mama van een slechte slaper die bijna altijd in ons bed slaapt omdat ik gewoon op ben, weet ik hoe vervelend dat is! 
 
Heb je haar al gevraagd waarom ze op vakantie zo lekker sliep? Misschien kan ze zelf al wel aangeven waar het aan licht... 
en ik zou het gesprek aan gaan dat het de bedoeling is dat we overdag eten en drinken. Net als papa/mama/buurvrouw/vriendinnetje. Om haar het gevoel te geven dat ze een grote meid geworden is. 
Vertel haar dat je graag een nachtje goed wil slapen, dat zij daar van groeit. Desnoods beloon je het met een sticker systeem en na een maand een cadeautje. 


ik weet niet of je hier wat aan hebt, dit kwam gewoon bij me op. Succes!
 
Geef je nog steeds kunstvoeding? Anders zou je eerst kunnen proberen over te gaan op gewone melk. Is minder lekker en vanaf daar over naar water. Duurt even maar zo hebben wij het voor elkaar gekregen. Van bv nutrilon naar water lijkt me een hele grote stap omdat nutrilon naar mijn mening een lekkertje is dat zorgt dat ze het willen blijven krijgen. Gewone melk daarnaast zal wat minder lekker zijn. Misschien gaat ze dan ook wat beter eten, onze dochter wel. 
Wij hebben altijd de om de 5 minuten troosten toegepast, maar kan zo maar zijn dat we er soms 20 x uit moesten.. Maar uiteindelijk gaat het nu goed.
 
Heeel veel sterkte en succes. Ik hoop voor je dat hier tips gegeven worden waar je iets aan hebt en mee kunt. 
 
Geef je nog kunstvoeding? Of gewone melk in de nacht?
Tja, t klinkt cru maar je moet écht doorzetten. En dat betekent lange tijd doorzetten, kan zomaar een maand duren. Als ze wakker wordt geef je 100cc gewone melk of water aan haar in een fles/tuitbeker en ga je zelf terug naar je bed. Geen kunstvoeding merr geven, want dat is een voledige maaltijd en dan is het logisch dat ze overdag niks meer wilt. 
Mijn oudste dochter is bijna 2.5 jaar en wordt de laatste tijd ook weer wakker s nachts, ze gilt en huilt. Waarschijnlijk droomt ze of voelt ze zich alleen. Ik ga erheen, geef haar een tuitbeker water en zet het muziekje aan. Een kus en dan ga ik weer naar mn bed. Dit doen we nu al maandenlang zo als ze wakker wordt.
In het begin probeerde ze altijd dat ik erbij kwam zitten of vroeg ze om sap ipv water, of wilde ze in ons bed... maar door steeds precies hetzelfde te doen weet ze nu wat de 'grens' is. Ze weet dat ze geen sap krijgt, dat ze niet naar ons bed mag en dat ik niet bij haar kom zitten. Ze kalmeert nu bij dit 'ritueel' en na 2 minuten lig ik weer in mn bed. Het is echt lange tijd doorzetten maar je kindje is geen baby meer en weet heel goed waar jullie 'zwakke' plekken liggen. 
Doorslapen hoeft nog niet altijd, want een enge droom ofzo hoort er soms gewoon bij. Ze hebben jou gewoon soms nog nodig s nachts, ook al is ze al een peuter. Maar flessen melk is (mijns inziens) écht niet nodig en een stuk gewenning geworden waar je nu heel 'streng' in moet zijn en moet doorpakken. Wees duidelijk naar je kind, dan gaat ze het na een aantal nachten echt wel snappen. Kindjes zijn gebaat bij duidelijkheid en grenzen.
Succes, ik hoop echt dat het je helpt.. het klinkt misschien wat streng of onaardig van me, maar ik denk echt dat dit de enige manier is!
 
Geef je nog kunstvoeding? Of gewone melk in de nacht?
Tja, t klinkt cru maar je moet écht doorzetten. En dat betekent lange tijd doorzetten, kan zomaar een maand duren. Als ze wakker wordt geef je 100cc gewone melk of water aan haar in een fles/tuitbeker en ga je zelf terug naar je bed. Geen kunstvoeding merr geven, want dat is een voledige maaltijd en dan is het logisch dat ze overdag niks meer wilt. 
Mijn oudste dochter is bijna 2.5 jaar en wordt de laatste tijd ook weer wakker s nachts, ze gilt en huilt. Waarschijnlijk droomt ze of voelt ze zich alleen. Ik ga erheen, geef haar een tuitbeker water en zet het muziekje aan. Een kus en dan ga ik weer naar mn bed. Dit doen we nu al maandenlang zo als ze wakker wordt.
In het begin probeerde ze altijd dat ik erbij kwam zitten of vroeg ze om sap ipv water, of wilde ze in ons bed... maar door steeds precies hetzelfde te doen weet ze nu wat de 'grens' is. Ze weet dat ze geen sap krijgt, dat ze niet naar ons bed mag en dat ik niet bij haar kom zitten. Ze kalmeert nu bij dit 'ritueel' en na 2 minuten lig ik weer in mn bed. Het is echt lange tijd doorzetten maar je kindje is geen baby meer en weet heel goed waar jullie 'zwakke' plekken liggen. 
Doorslapen hoeft nog niet altijd, want een enge droom ofzo hoort er soms gewoon bij. Ze hebben jou gewoon soms nog nodig s nachts, ook al is ze al een peuter. Maar flessen melk is (mijns inziens) écht niet nodig en een stuk gewenning geworden waar je nu heel 'streng' in moet zijn en moet doorpakken. Wees duidelijk naar je kind, dan gaat ze het na een aantal nachten echt wel snappen. Kindjes zijn gebaat bij duidelijkheid en grenzen.
Succes, ik hoop echt dat het je helpt.. het klinkt misschien wat streng of onaardig van me, maar ik denk echt dat dit de enige manier is!
 
Terug
Bovenaan