Na 2 jaar slaapt kind nóg niet door!

Niet mijn eigen ervaring maar mijn zus heeft hetzelfde gehad met haar zoon. Hij is inmiddels 5 maar heeft de eerste 4 jaar niet doorgeslapen. Dit werd pas anders toen hij naar de basisschool ging. Zij bleef echter wel continu iets geven 's nachts want had er geen zin in (haar eigen woorden) om het patroon te doorbreken en nog minder te slapen dan ze al deed. Ergens wel te begrijpen natuurlijk maar hij heeft dus nog heel lang een pyjamapapje gekregen of een beker melk midden in de nacht. Ik denk dat als je niet tot de basisschool wilt wachten, wat ik héél goed kan begrijpen ;-), dat je toch het patroon moet doorbreken en niet meer iets te drinken aan moet bieden. Het wordt nu steeds meer gewenning (ook voor haar suikerspiegel) en het wordt daarmee ook steeds moeilijker om er van af te komen.
Heel veel sterkte want ik heb gezien hoe onwijs zwaar het is!
 
Mog als aanvulling op mijn eerdere reactie: Een 'makkelijke' manier om er vanaf te komen (zoals de druppels, oliën en een schaaltje zout) is er denk ik niet.. alleen de 'moeilijke' manier (volhouden, volhouden, nachten lang!!) is de enige manier om dit te stoppen denk ik.. en hoe ouder je kindje wordt, hoe moeilijker dit wordt. 
Je zegt het laten huilen geprobeerd te hebben. Laten huilen hoeft niet, ga er elke keer heen en troost haar even maar wees wel duidelijk dat je weer weggaat na 2 minuten. Het is slopend, kei zwaar, je dochter zal nóg meer gaan huilen en stampij maken  en dit ook nachtenlang vol houden. Bereid je daar op voor. Maar uiteindelijk win jij dit als je het maar doorzet. Zo niet, zit je hier misschien nog wel maanden of jaren aan vast.
Tuurlijk heb je doorslapen niet compleet in de hand. Mijn dochters slapen ook niet elke nacht door. De jongste van 7 maanden komt vaak nog voor een nachtvoeding. Maar ja, ik ben wel van mening dat we (ik ook!!) dit deels zelf in de hand hebben. Sommige momenten moet je streng en consequent zijn.
Mijn man is s nachts soms ook te lief voor mijn oudste dochter. Dan blijft hij er almaar naast zitten of gaat een boekje voorlezen als ze daarom vraagt. Ik begin er niet aan en ben veel strenger. Dat weet ze ook. Als hij haar niet terug in slaap krijgt, stamp ik om de hoek en wordt even heel boos en dan horen we haar de hele nacht niet meer. En s ochtends is ze het weer vergeten hoor. Krijgen ze niks van. Duidelijkheid hebben ze nodig!
 
Wat is de reden dat ze op vakantie wel door sliep? Gemiddeld meer buiten? Ander ritme? Meer aandacht van jullie als ouders? 
Bedenk die dingen en zet die eens naast elkaar op een rij... wellicht zie je dan dingen die er thuis ingeslopen zijn en op vakantie door andere situatie er niet of juist wel waren en die misschien een positief effect hadden. 
Sterkte! 
 
Lieve Ann. 
Ik heb niet alle reacties gelezen, bewust niet. Want.. hier precies dezelfde ellende als die jij omschrijft. Onze zoon is nu 3 jaar en 4 maand en slaapt sinds 3 weken bijna alle nachten door. Daarvoor was t ellende en loodzwaar. Al die goes bedoelde adviezen, ik heb ze 1 voor 1 opgevolgd. Eigenlijk alles wat hier boven benoemd is denk ij wel geprobeerd en niets hielp. Ik was uitgeput en enorm moe altijd. We hebben t na een tijdje los gelaten en geaccepteerd dat we er vaak uit moesten snachts. Dat heeft enigszins iets geholpen. Én vroeger naar bed gaan om net iets meer slaap te krijgen. Onze zoon is hoog sensitief, pittig in karakter en moet blijkbaar ook snachts al die prikkels verwerken. En als hij eens uit logeren was dan sliep hij eigenlijk altijd door.  Enorm frustrererend. Ik heb altijd hoop gehouden dat t goed komt en nu lijkt t dan eindelijk zover te zijn.
Houd moed. Het komt echt goed! Ook al denk je soms dat je niet meer kan en er aan onderdoor gaat.. hou vol! En hou in gedachten dat je t kindje t niet doet om jou te plagen.. 
 
Dikke knuffel voor jou. Probeer te blijven doen wat goed voelt voor jou/jullie. En zoek dingen die het je makkelijker kunnen maken in deze tijd.
 
 
 
https://youtu.be/YwKZ5YWdZ0M
Ik vond em de eerste keer te heftig en moest letterlijk janken, maar volgens mij werkte het wel..? 
De slaapgidsen van Snugglesanddreams zijn ook effectief heb ik gelezen. Zelf geen erv mee maar ik volg haar wel op insta. Veel tips geeft ze. 
 
Wat heftig voor jullie! Ik snap helemaak dat je er helemaal doorheen zit!
Ik denk dat je het stap voor stap moet doen en het doorslapen los moet laten. Mijn dochter van nu bijna 4 wordt nog met regelmaat wakker ‘s nachts. Naar de wc, slokje water, knuffel kwijt, eng gedroomd. Noem maar op. Vaak is een aaitje genoeg, maar soms wil ze ook even bij ons.
Ik denk dat je moet beginnen om die flesjes af te bouwen. Ik denk dat het beste werkt om te zorgen dat ze er niet meer zijn, en dat ze daar zelf aan heeft meegeholpen.
Je kunt vertellen dat ze nu al een grote meid is en dat flesjes melk ‘s nachts voor babys is. Breng samen de flessen weg (ergens heen, maakt niet uit, kies iets leuks) en zeg dat ze nu voor nieuwe babys zijn. 


En dan begint de echte uitdaging. Het zal moeilijk worden, maar neem de tijd en blijf bij haar als ze het moeilijk heeft. Blijf bv naast haar zitten tot ze weer slaapt. Niet laten huilen, maar laten merken dat jullie dit samen doen. En ze weet dat de flesjes weg zijn, en dat kan je blijven herhalen.
Ik heb een verhaal gelezen waar ze het zo deden en na een week ging het veel beter. Maar het zal zeker een pittige week worden. Plan het ook in met evt. tijd om overdag bij te slapen om het vol te houden.
Ik denk vooral dat je het samen met je dochter moet proberen te doen, betrek haar in het proces.
Met onze dochter hebben we dat ook gedaab met haar speentjes. Samen opgestuurd naar de speentjesbrigade ondat ze zo’n grote meid was. Ze vond het wel lastig om zonder te slapen, maar vroeg er niet om, omdat ze wist dat ze weg waren.
Heel veel sterkte ermee!
Knuffel!
 
Beste Ann,
 
Wat een letterlijke nachtmerrie. 
Is je kindje weleens onderzocht op allergieen en of intoleranties? Het klinkt namelijk alsof je kindje verstoringen heeft waardoor ze moeilijk kan of wil eten en daardoor ook moeilijk slaapt. Ons zoontje heeft het in mindere mate ook gehad.. hij heeft een koemelkallergie en verteringsproblemen. Op zich merkte je niks aan m.. behalve wat uitslag, soms wat onrustig en slechte ontlasting.. Ja en slecht slapen.. geen nacht sliep hij door en elke nacht riep hij me..
We hebben ook van alles geprobeerd, van rituelen tot een slaapcoach, niks hielp. Maar 1 ding was als enige effectief: ontstoren middels bioresonantie met een bicom apparaat. Een beetje zweverig, maar hij sliep na 1 behandeling door.. ongelofelijk maar waar. 
Ik weet niet waar je woont, maar er zijn een heleboel therapeuten die het tegenwoordig gebruiken. Gewoon even googelen. Het is niet schadelijk en het heeft mij en mijn kinderen heel erg geholpen. Baadt het niet, dan schaadt het niet. 
Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het graag. En ik ben heel erg benieuwd of het jullie helpt. Succes!
 
Zelfde probleem hier! 1,5 jaar en al die goed bedoelde advisiezen 'je moet strenger zijn' 'Laat maar huilen', 'Ja je doet het toch zelf'. 
Ik heb letterlijk alles geprobeerd. Maaaar nu denk ik dat ik het gevonden heb; 
Melk is verboden. Geen papfles, geen melk, geen fles meer. 
Nu 2 dagen doorgeslapen/ 2 dagen geen melk
1 nacht wakker geworden / de oppas had melk gegeven overdag omdat ik dat was vergeten te vertellen.
2 nachten door geslapen/ 2 dagen geen melk. 
Nu krijgt ze bij het avond eten uit een normale beker 150ml koude koeien melk.
5 dagen nu verder. Kan natuurlijk nog steeds veranderen. Maar voor nu blijf ik dit volhouden! 
Heeel veel sterkte voor alle ouders die met dit probleem zitten. Het is hels maar het komt ooit goed, 'zeggen ze' 
Owja ik krijg nu ook opmerkingen dat het wel zielig is omdat flesje zo lekker lief moment is, moment dat ze echg nog baby kunnen zijn. Het is nooit goed en ze kunnen prima zonder melk. voor de kindjes is het ook slecht om 4x per nacht gillend wakker worden voor melk. 
En water geven HAHA mijn dochter gooit per direct water terug naar me hoofd. 
 
Gooooodluck
 
Terug
Bovenaan