Na verwijderen spiraal niet snel zwanger

Augustus spiraal verwijderd, februari zwanger.

2 maanden is niks. Spiraal zorgt er echt niet voor dat je vruchtbaarder bent helaas. Je zult het met dezelfde 20 procent kans per keer moeten doen als de rest.

Het kan ook best 2 jaar duren... Niet om je bang te maken, maar echt niet iedereen wordt meteen zwanger. Uitgaan van het beste maakt je ook alleen maar teleurgesteld. Vaak hoor je ook vooral de succes verhalen, maar wie weet probeert die vriendin / nicht / collega ondertussen al jaren zwanger te worden. Sorry  dan komt een opmerking dat je het teleurstellend vind dat het na 2 rondes nòg niet is gelukt wel lomp aan. 

Na 8 maanden zwanger na verwijderen spiraal. Dit werd een miskraam, nu in totaal een jaar verder opnieuw zwanger.
Ga er niet vanuit dat het zo makkelijk gaat, want dat gaat je dan erg tegenvallen

Na 8 maanden zwanger na verwijderen spiraal. Dit werd een miskraam, nu in totaal een jaar verder opnieuw zwanger.
Ga er niet vanuit dat het zo makkelijk gaat, want dat gaat je dan erg tegenvallen

Ik ben het met een aantal andere mensen eens dat je wel je verwachtingen moet bijstellen. Helemaal niet om vervelend te doen, maar juist om je te laten relativeren, juist waar je om vraagt. Gemiddeld doen de meeste stellen er 6 maanden tot 1 jaar over om zwanger te worden. En dit is echt gemiddeld! Er zijn genoeg mensen die er korter over doen, maar er zijn er ook een hele hoop die er langer over doen. 
Iedere cyclus heb je ongeveer 15 tot 20% kans om zwanger te worden. Dus ook al heb je op de goede tijden gemeenschap, is dat nog geen zekerheid dat de bevruchting goed gaat. Als de bevruchting wel goed gegaan is, dan is het nog geen zekerheid dat de innesteling goed gaat... Er zijn zo veel factoren die invloed hebben op een (goede) zwangerschap die je nu eenmaal niet af kunt dwingen. Ik heb zelf geluk gehad en ben na het stoppen met de pil na 3 rondes zwanger geworden. Ik bleek wel een enorm onregelmatige cyclus te hebben (ook na mijn bevalling bleef mijn cyclus onregelmatig), soms duurt een cyclus wel 56 dagen bij mij. Ik moet dus 2x zo lang wachten als jij wil ik weten of ik überhaupt zwanger ben ;)
Weet met alle informatie die je nu hebt, dat het echt niet logisch is om snel zwanger te worden en dat de kans per cyclus ook niet bijster groot is. De makkelijkste manier om ermee om te gaan is dus ook je verwachtingen bijstellen. Als je er te veel mee bezig bent, kan het namelijk ook zo zijn dat je lichaam verkeerd reageert en het nog langer duurt. Mocht je niet genoeg informatie hebben, dan zoek ook eens wat op internet op! Ik heb mezelf toen helemaal omgeschoold en vanalles opgezocht over bevruchting, menstruatiecyclus, het vrouwelijk lichaam, zwanger worden, etc. Dit heeft mij ook enorm geholpen om alles in perspectief te zien.

Bedankt dames! Best strenge reacties, maar ik had ook even een normaler perspectief nodig, dan wat ik in mijn omgeving gehoord heb, waar iedereen echt POEF zwanger is. Waarschijnlijk hoor je inderdaad de verhalen waar het moeilijker gaat niet. Ik vind het soms best lastig dat er nog zoiets als geluk of toeval bestaat in een wereld die zo maakbaar lijkt. Ik had ook niet per se verwacht dat ik binnen 2 rondes zwanger zou zijn, maar dan toch die teleurstelling van; ik doe toch alles goed? Of minimale onzekerheid of alles wel goed is. Ik ben bijna een jaar ziek geweest en hoop dat mijn lichaam al voldoende herstelt is voor een goede zwangerschap. 
Ik ben volledig onrealistisch hoor. En snap heel goed dat sommige vrouwen, die al een stuk langer bezig zijn denken; mens zeur niet zo. Het was zeker niet de bedoeling om jullie tegen de schenen te schoppen! Ik had juist jullie perspectief nodig om de wereld te zien zoals hij is. 

Terug
Bovenaan