naam + betekenis van jullie kindjes

onze dochter heet voluit Iris Deborah. We hebben heel bewust voor deze namen gekozen, ook vanwege de betekenissen.
Wij vonden het mooi om haar een korte roepnaam te geven die zowel stoer als lief is en een tweede naam die aansluit bij onze eigen (bijbelse) namen (Daniël en Esther Meijer). En ze kan altijd nog kiezen de  2e naam te gebruiken, mocht ze later de naam  Iris toch echt niet bij haar vinden passen.

Groetjes, Esther

Betekenissen:

Iris
Geslacht:
v
verklaring:
Gri. Iris, Eiris `bode der goden, regenboog' (de `regenboog' werd gezien als verbinding tussen de goden en de mensen). Wegens de verschillende kleuren daarna ook bloemnaam en benaming van een gedeelte van het oog. In Eng. werd de naam als doopnaam gebruikelijk in de 19e eeuw; een van de eerste voorbeelden vinden we bij Shelley (1792-1822) in zijn gedicht `On a Painted Woman'. Tegenwoordig komt de naam in Ndl. vrij veel voor.

Deborah
Geslacht:
v

verklaring:
Hebr. `honingbij'; vgl. Gri. Melissa, Melitta. De naam komt in het O.T. voor als die van de voedster van Rebekka in Gen. 35,8 en van de profetes en richteres van Israël (Richt. 4 en 5; in hfdst. 5 staat de beroemde lofzang van Deborah). In Ze. is de naam vermoedelijk in de tijd van de Reformatie in gebruik gekomen, zoals meer oudtest. namen. Ook in Eng. werd de naam in de 17e eeuw populair bij de puriteinen. Met de puriteinen ging de naam naar Amerika, waar hij nog vrij veel voorkomt (bijv. Deborah Kerr).

hai,
Wij hebben de namen van onze jongens vooral gekozen omdat we ze leuk vonden, en de betekenis was leuk meegenomen. Dus ik moest ook weer even zoeken, maar hier komen ze:

Bor Juan ( 17-11-2004)
Bor komt van Boris en betekend "strijder"
Juan is een vernoeming naar zijn Spaanse opa, die helaas niet meer bij ons is.
Juan betekend "god is verzoenend"

Roef Jonas (14-12-2007)
Roef komt van Rudolf en betekend "wolf"
( en komt dus niet van de dode acteur... we hadden de naam al lang voor zijn overlijden en toen had niemand ooit van de goede man gehoord, maar dat even terzijde..)
Jonas is een vernoeming naar mijn vader en is afgeleid van Johannes.
Jonas betekend "duif"

Groetjes Annemarie

Wij hebben de namen niet gekozen van wegen hun betekenis. Ben even gaan speuren en vond het volgende:

Koen:  betekenis: bekwaam, koen, dapper.

Maik is afgeleid van Michael (betekenis: "wie is als god") Naam van een van de aartsengelen.

Wij hebben onze kinderen allemaal een familienaam gegeven en een bijbelse naam. Dit omdat we ze graag iets mee willen geven in hun leven.
De oudste heet Hendrik Joël, Hendrik naar onze bijde vaders. Joël betekend De Here Is God.
Dan Hindertein Gezina, Hindertien van mijn moeder, en Gezina van mijn zusje. Haar roepnaam is Hannah, dit betekend De Here Is Genadig.
Dan hebben we Samuël Albert Boaz.Tijdens deze zwangerschap heb ik heel erg gevloeid, en tot twee keer toe dachten ze dat ik hem verloren was, aan het begin bij de zwangerschap en bij de bevalling. Samuël betekend dan ook De Here Verhoord, en Boaz betekend De Here Is Mijn Kracht En Sterkte. Albert is de naam van mijn opa.
Dan hebben we Matthias Meemme. Matthias betekend Geschenk Van De Here, en Meemme is de naam van mijn mans opa's en van hemzelf. Zijn roepnaam is Mathé, dat is hier een afkorting van.
En als laatste Harm Nathanaël Silas. Harm is de naam van mijn andere opa. Nathanaël betekend De Here Heeft Gegeven, en Silas betekend   De Gevraagde Om Wie Gebeden Is.

Heel verhaal, maar vind het altijd leuk om te vertellen, ben namelijk erg trots mijn wondertjes!!
Liefs Hilma.

Hoi,

mijn eerste zoon (3,5jaar) heet Taran Jay; Taran betekend aarde (en de 'held' uit het Disney verhaal; Taran en de toverketel heet zo) en Jay is de engelse benaming een kouw (zo'n klein zwart 'bijdehand' vogeltje van de kraaien familie. Hij heeft dus elementen van de aarde en lucht in zijn naam.)

Mijn tweede zoontje (18-11-07) heet Arvin Kayne; Arvin betekend vriend naar allen en Kayne betekend inteligent.

Ik heb deze namen in de 1e plaats gekozen omdat ik van aparte, redelijk normaal klinkende namen houd. Ik vind het ook belangrijk dat mijn kinderen twee namen hebben, waarvan een wat bekender zodat ze later zelf kunnen kiezen.   Verder vind ik de namen goed bij elkaar passen en een  y vind ik mooi staan.  

Liefs Nika

quote: MamavanRyan07 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('09-02-2008 10:23:27'));

even opgezocht:

Ryan
Geslacht:
m/v
verklaring:
(In engelstalige landen m.) Eigenlijk een Iers/Gael. familienaam O Riain: `afstammeling van Rian'. Rian is een oude Gael. persoonsnaam van onzekere betekenis, mogelijk een afleiding van rí: `koning'. Sinds de 50-er jaren als voornaam in de VS en Canada. Hier zowel m. als vr. aangetroffen.

niet echt een betekenis dus...

Liefs Pascale

Hoi hoi mijn zoontje heet ook RYAN hihihi

betekenis :   KLEINE KONING

groetjes moekje mama van Ryan 24-07-2007

Hoi hoi,

Na wat speurwerk....

Loeke -> Lodewijk = roemvolle strijd(st)er
Chrisje -> Christina = niet echt een betekenis
Maar dat maakt niet uit!!!!
Zo zijn ze ook lief!!

Groetjes Bertine