naam + betekenis van jullie kindjes

Hee Bertine (Teygetje),

ik vond op www.babynamrngids.nl het volgende:

Chrisje (Christina):
verklaring:
Vr. vorm van Christiaan. Vroege voorbeelden van de naam zijn: Christina, Waadt 944 (Socin); Rijnland begin 11e eeuw (Littger); Holl. 1211. Het is ook de naam van verschillende heiligen, waaronder Christiana, uit de tijd van Constantijn de Grote aan het begin van de 4e eeuw; kerk. feestdag: 15 dec. Voorts: Christiana/Christina, waarschijnlijk dochter van een Eng. koning, die in de 8e (?) eeuw leefde in Dikkelvenne in Vlaanderen; kerk. feestdag: 26 juli. Christina van Bolsena, martelares, waarschijnlijk tijdens Diocletianus, ca. 304; kerk. feestdag: 24 juli.

Loeke (van Luuk of Lode(wijk)):
verklaring:
Tweestammige Germ. naam, volgens de traditie met de betekenis `roemvolle strijder'; zie echter de opmerkingen onder lod-, die een betekenis als `strijder om buit' waarschijnlijker maken. Zie voor het tweede lid onder -wig-.

Misschien leuk om voor ze te bewaren??

Esther

Haai,

Wij hebben zóóó lang gezocht naar een meisjesnaam. Ik wilde graag een stoere, korte naam, maar ook een naam die niet zoveel voorkomt. Uiteindelijk is het geworden:

ELIN: wat is afgeleid van Helena en betekent, de 'stralende', 'schitterende' en de 'fakkel'.

Ze is ook echt een lichtpuntje :-D

Liefs, Lotte

Hoi,

wij hebben lang gedacht over de namen. Mijn man kwam twee weken voor de uitgerekende datum (bij de oudste) dat hij Dion (voor een jongen) niet mooi vond.
Dus kwam hij met Luuk. Dat is het ook gebleven.

Luuk (14-06-2004) is afgeleid van Lucas en betekend: de lichtende.

Toen kwam de tweeling en die namen moesten bij Luuk passen en bij elkaar.

Dat werd dus Lieke en Nick.

Lieke (23-10-2007) is volgens mij nergens van afgeleid maar betekend de onbekommerde. Wat ook echt bij haar past.

Nick (23-10-2007) is afgeleid van Nicolas en afkomstig iut het grieks en betekend: overwinnaar des volks.

Wij hebben deze namen gekozen omdat wij ze mooi vinden en niet om de betekenis.
Wel zijn ze in hun doopnamen naar onze ouders vernoemd

Luuk: Poulus Adrianus
Lieke: Lieke Adriana Alida
Nick: Nick Adrianus Poulus.

Groetjes Miranda

Hoi hoi,

Aangezien wij in Noorwegen wonen waren we opzoek naar een naam die hier uit te spreken is en niet bijv.  iets geks betekent of alsmaar moet worden gespeld omdat ze de naam hier niet kennen. Daarnaast wilde we een naam die ook door onze familie (
opa's en oma's) is uit te spreken, en hebben daarom gekozen voor: Mathias.

Mathias betekent: Geschenk van God en dat is 'ie !!!!!!

Liefs, Annette

Hallo allemaal,

Onze zoon heet voluit Thim Willem Jens Roland. Hij is de stamhouder van mijn man's achternaam, daarom hebben we ervoor gekozen om hem te vernoemen naar onze beiden vaders en mijn man.

Thim is een verkorte vorm van; Timotheus "ter ere van God", verkorte vorm van; Dietmar "beroemd onder het volk", of verkorte vorm van; Timbert "schitterend onder het volk".
Normaal gesproken schrijf je Thim zonder h, maar wij vonden met h mooier.
Bovendien kwam Tim vorig jaar maar liefts 462 x voor als "nieuwe namen" en Thim maar 2x. (deze keus was dus snel gemaakt )

Willem betekent "de wilskrachtige beschermer"
(Willem is een vernoeming naar de vader van mijn man. Hij heet namelijk Wim, maar dat vonden we niet zo mooi in combinatie met Thim. Zijn doopnaam is Wilhelmus, dus was de link snel gelegd.)

Jens is een verkorte vorm van Johannes, de betekenis daarvan is "Jahweh is genadig"
(Jens is een vernoeming naar mijn vader. Hij heet namelijk Jan en zijn doopnaam is Johannes, Jens is daar weer een verbastering van)

Roland is de naam van mijn man. De betekenis van deze naam is: "beroemd in het land".

Het is niet zo dat we de namen dus uitgezocht hebben op de betekenissen, maar eerder omdat er een persoonlijke link is met deze namen.

Groetjes,
Marga

p.s. trouwens wel leuk om te lezen wat de betekenissen zijn van alle namen

Hallo

leuk onderwerp!!

Aylin is een turkse naam (geen van ons beide is turks maar we vonden het een leuke en aparte naam)

Betekenis: stralenkrans om de maan. (Da's toch ook een mooie betekenis niet?)

Terug
Bovenaan