Nachtfles eraf

<p>Hallo, mijn zoontje krijgt nu 5 flessen van 180 cc op aanraden van het consultatiebureau. De laatste tijd krijgt hij om 19.00u de fles, gaat dan slapen en eerst werd hij om 23.00u wakker, maar dit wordt steeds later. Vaak na 12 uur, afgelopen nacht zelfs kwart over 1. Niet heel erg relaxt, maar als we hem alsnog om 23.00u geven als hij nog slaapt is het ook niet zo dat hij langer slaapt daarna.</p><p>Hij wordt steevast na 4 a 5 uur wakker, meestal dus tussen 4 en 5. Volgens mij niet door honger, maar meer "uit gewoonte". Hij krijgt dan een hele kleine fles, vaak maar 60cc en hierna slaapt hij verder tot 7 uur. </p><p>Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij niet meer voor deze fles komt? Ik probeer al door een speen te geven, maar dan blijft hij elke 10 minuten wakker worden. Het punt is nl. dat 5x 180 eigenlijk de max is en dat deze fles dus "extra" is. Ook heb ik echt het gevoel dat het hem helpt om verder te slapen, maar dat het niet uit honger is.</p><p>Mensen die tips hebben?</p>

Mijn dochter had dit ook heel lang, wel tot ze 10 maanden oud was. Om 23.00 gaven we geen fles meer, dus om 19.00 de laatste.. maar ze werd altijd om 3.00 wakker. Niet omdat ze honger had, maar 90cc melk hielp haar wel doorslapen tot 6.30, precies zoals jij beschrijft. 
Ik heb geen tips, ik heb destijds ook alles geprobeerd en op den duur me er maar gewoon bij neergelegd. Jammer dan dat die 90cc teveel is in 24 uur. Ze is nu 2 jaar en ze heeft er niks van gekregen!? Ik gaf liever een kleine fles dan dat ik er 20x uit moest voor een speen. 
Wel gaf ik die fles altijd gewoon in haar bed. Ik haalde haar er niet uit en ook geen schone luier. Gewoon op mn knieen voor haar ledikant, in het donker. Fles erin en doorslapen, dat is de snelste manier?

Hij is bijna 3 maanden.
Ik zat ook te denken om toch wellicht te proberen door de laatste fles 3 om 3 schepjes voeding voor hongerige baby's te doen, zou dat helpen?
Ik vind het nl zo raar dat hij alleen door slaapt met een fles terwijl hij geen honger heeft. Volgens mij is het ook zo dat als hij niet tussen 3 en 6 wakker zou worden (tijdens de lichte slaap) hij het makkelijk zou redden qua tijd, van bijv 12 tot 6 of 7 uur. 

Hoi,
Kun je niet voor zorgen, zijn ritme is nu eenmaal nog zo.
Het duurt nog best lang voor ze echt een ritme hebben dat ze in de nacht geen voeding meer 'nodig' hebben.
Onze dochter is 13 maanden en heeft nu sinds 2 weken ook weer behoefte aan een fles snachts. Zoveel oorzaken bij zon kleintje.

Dat je net over die liter zit maakt niks uit. Ze bedoelen er mee dat je niet structureel op 1300 ml voeding per dag uit komt.
We hebben een maand gehad dat ze rond de 1150 ml ongeveer uit kwam. Ze had het nodig en nu niet meer..

Ik zou er gewoon in mee gaan en hem in de nacht die fles geven. Met 5 maanden liet onze dochter de laatste fles ineens zelf vallen door er niet voor wakker te worden. 12 weken is natuurlijk nog erg jong ook om al een goed ritme gevoel te hebben qua nachten.

Voeding voor hongerige baby's weet ik niks van en kan ik je niet mee helpen helaas.
Succes!

Ik vind het met 3 maanden ook nog heeel jong hoor!! Mijn jongste dochter is 10 weken en drinkt nog om 23.00-4.30-7.30! 
Van mn oudste dochter weet ik dat het echt wel tot 10 maanden of langer kan duren voor ze écht altijd doorslapen! 
Als je kindje nog zo klein is, moet je gewoon die fles geven s nachts. Hopelijk bouwt hij het zelf af, maar hou in je achterhoofd dat je met een beetje pech nog wel maanden aan die nachtfles vast zit! 

Bedankt voor jullie reacties. 
Ik wil alleen even reageren op dat ik teveel verwacht. Dit vind ik nl niet. Ik ben ervan overtuigd dat je kinderen, hoe jong dan ook, al heel veel dingen kunt leren.
Op basis van zijn gewicht en volgens het cb zou hij het gewoon moeten kunnen. Hij kan het ook, alleen dan vooral s avonds en ik vraag me af hoe je dat kunt verschuiven naar de nacht.
Tuurlijk is het zo dat je je kindje volgt en hij krijgt die fles ook echt wel, alleen af en toe heb ik wel een beetje het gevoel dat het de trend is om maar vooral je kind te volgen, zonder zelf te sturen.
Vroeger sliepen kinderen veel sneller door, als in 6 a 7 uur achter elkaar. Ik zelf vrijwel direct en ook van anderen die mijn leeftijd zijn, dus rond de 30, vertellen dat ze zelf als baby snel door sliepen. Maar hierbij bepaalden ouders veel meer de structuur. 
Ik vraag me dan serieus wel af hoe het kan dat dit tegenwoordig veel minder is.. En is dat nou perse beter is of niet.
Naar niemand een verwijt dit, maar ik vind het gewoon interessant hoe dit kan en een discussie waard

Terug
Bovenaan