Nachtfles eraf

Dit is zeker een leuke discussie waard :)

'Vroeger' was de moeder thuis en in deze tijd werkt denk ik 90% van de moeders ook. Het schema wat een kindje toen had was alleen maar thuis.
Ik weet niet waar jullie kindjes allemaal heen gaan maar de mijne is op 4 verschillende adressen in de week.

Daarmee vind ik het wel heel clynisch klinken met op basis van een gewicht. Er zijn zo veel verschillende factoren waardoor je kindje ergens last van kan hebben.

Ergens vind ik dat je 'gelijk' hebt maar dan van rond de leeftijd van 2 jaar. Dan kun je ze dingen leren op een ander niveau en kunnen ze ook dingen uitleggen.

Qua trend vind ik dat je op deze jonge leeftijd je kindje wel degelijk moet volgen op zekere hoogte. Als onze dochter niet ziek is, geen honger, geen pijn en noem maar op en het vertikt om te slapen en begint te huilen in bed terwijl ze wel echt moe is, dan laat ik haar huilen.
Alleen op een latere leeftijd, zo rond de 6?? begint dat dan bepalen wij als ouder zeker wat er gebeurt. Ze krijgt niet 3 keuzes maar de keus van papa en mama. Ik hoor wel eens ik wil dat niet en je bent dit, dat gaat er bij ons dus echt niet in.
Tuurlijk kan het straks in de praktijk anders zijn maar wij bepalen wat je doet.
Net zoals nu met 13 maanden, ze krijgt van ons zeker het woordje nee te horen en als ze 'slaat' dan reageren we hier ook nu al op.

Ik vind het onzin dat een kindje van nog geen 3 maanden door zou moeten slapen. Geloof me, ik wilde écht niet dat mijn oudste dochter nog een nachtfles kreeg toen ze 10 maanden oud was, maar dat deed ik niet voor de lol! We hadden écht alles geprobeerd!
Ik geloof  dat sommige ouders gezegend zijn met kindjes die al snel doorslapen, en andere ouders 'gewoon pech' hebben en een jaar of langer gebroken nachten kennen.
Het ene kind is het andere ook niet. Mijn jongste dochter is dus 10 weken en laat nu al meer tijd tussen haar voedingen s nachts, dan mijn oudste dochter op deze leeftijd deed. En ik doe precies hetzelfde. Hoe dat kan?? Geen idee, ik hoop echt dat dit meisje eerder doorslaapt dan haar zus!
Ik geloof niét dat je een kind van 3 maanden kan verwennen met een fles of al kan dwingen door te slapen. Gewicht is zeker niet de enige reden waarom een kindje door zou moeten slapen, er zijn veel meer factoren die meespelen.
En volgens het CB zou elk kind met 8 weken oud, alle nachten doorslapen. Onzin, vind ik. Alsof kinderen volgens het boekje groeien. Ik geloof dat de meiden die op het CB werken, zelf geen kinderen hebben ?
En ja, dat was vroeger misschien anders.. misschien lieten jouw ouders je wel huilen s nachts omdat het nog geen tijd voor de voeding was. Misschien leer je dan idd een kind door te slapen, maar ik vind dat niet de juiste manier...
Ik hoop dat het je lukt een manier te vinden om je kindje door te laten slapen, maar persoonlijk geloof ik daar niet zo in!

Helemaal mee eens! Onze dochter is nu 3.5 en heeft ons nog steeds ‘s nachts soms nodig. Nu niet meer voor een fles, maar wel voor een knuffel.
En ze heeft tot 1.5 jaar regelmatig ‘s nachts nog een fles gekregen.
Maar dit is inderdaad onze manier met onze dochter. En natuurlijk zijn wij moe, maar ik vond het belangrijk om er voor haar te zijn als ze ons nodig heeft. Ook ‘s nachts.

Wij hebben nu hetzelfde met onze zoon van 10 weken! Het lijkt idd meer een gewoonte want oké, hij heeft vast wel een béétje honger maar moet ook zonder kunnen. Ik weet niet of het werkt, maar ik probeer hem nu te laten 'afkicken' door steeds iets langer te wachten tot ik kom om z'n speen goed te doen. Hopelijk went hij er dan uiteindelijk aan. Heb hierover gelezen en het is dan even een week à 10 dagen afzien en hij zou er dan langzaam aan gewend raken. Vannacht moest ik elk kwartier-20 min vanaf 4 eruit voor zijn speen en uiteindelijk heb ik hem bij me genomen. Maar ik blijf het proberen ??.

Ja, ik geef mijn dochter van 10 weken ook altijd eerst een speen s nachts, nooit gelijk de fles. Soms slaapt ze dan zomaar 1.5 uur verder. Dat vind ik al knap, zo 'leert' ze al dat ze niet bij het eerste piepje een fles krijgt.  
En ik geef op den duur ook geen hele vollw flessen meer, ze hoeven s nachts geen 150-180cc te drinken. Door dit steeds te minderen, kun je het langzaam afbouwen. 
Ik vind dat een kind van 1.5 a 2 jaar moet kunnen doorslapen, dat betekent: slapen zonder voeding! Want dan worden ze idd alsnog wel eens wakker om een andere reden. Mijn oudste dochter is net 2 jaar en is de laatste week s nachts in paniek als ze wakker wordt. Ze is mama kwijt en het is donker.. dan moet ik er echt even heen om haar te troosten. En daar ben je soms nog veeeel drukker mee dan met een nachtvoeding? 
Nouja, mijn mening is gewoon dat die gebroken nachten erbij horen, al slaap ik natuurlijk ook veel liever 8 uur aan 1 stuk! Je kan het proberen wat te sturen en op een bepaalde leeftijd ook streng zijn en even laten huilen, dat doe ik ook zeker! Maar zelfs al hebben ze geen nachtvoeding meer nodig, zijn de gebroken nachten nog niet voorbij.. dat is een feit!

Volgens mij is het tegenwoordig eerder een trend dat een kind MOET doorslapen , waarom? 3 maand is nog echt heel jong, en ik begrijp dat het vervelend is dat je er 's nachts uit moet , maar je kindje zal het op een of andere manier toch nodig hebben. En misschien is het niet zo zeer honger, maar het kan ook gewoon zijn dat je kindje een beetje liefde nodig heeft. Daarbij kan je een kindje onder de 6 maanden echt niet verwennen met dingen , dat besef hebben ze nog niet eens. En het cb zou ik al helemaal niet al te serieus nemen, die geven iedereen toch een verschillend advies. 

[quote quote=10254232]Wij hebben nu hetzelfde met onze zoon van 10 weken! Het lijkt idd meer een gewoonte want oké, hij heeft vast wel een béétje honger maar moet ook zonder kunnen. Ik weet niet of het werkt, maar ik probeer hem nu te laten ‘afkicken’ door steeds iets langer te wachten tot ik kom om z’n speen goed te doen. Hopelijk went hij er dan uiteindelijk aan. Heb hierover gelezen en het is dan even een week à 10 dagen afzien en hij zou er dan langzaam aan gewend raken. Vannacht moest ik elk kwartier-20 min vanaf 4 eruit voor zijn speen en uiteindelijk heb ik hem bij me genomen. Maar ik blijf het proberen .[/quote]

waarom denk je dat het "gewoonte" is? Je kindje is 10 weken.. kom op? Hij heeft 9 MAANDEN veilig en warm bij jou in je buik gezeten. Kon eten wanneer hij/zij dat wou! En waarom zou een baby'tje van 10 weken in godsnaam zonder moeten kunnen?

Ik ben het ermee eens dat het een gewoonte lijkt en ik denk zeker dat een kind zichzelf en ritme kan aan wennen, hoe jong dan ook. 
Het valt nl op dat hij aan 60cc en soms zelfs minder, genoeg heeft, en dat heeft hij bij de andere flessen echt niet, dan wil hij altijd 180cc en eerder is ie niet tevreden.
Dus inderdaad, het kan wellicht mama honger zijn en daar is niks mis mee, maar alleen troosten, knuffelen en speentje helpt hem niet om verder te slapen en dat was mijn hele punt.. Hij lijkt die fles gekoppeld te hebben aan het verder kunnen slapen.

Terug
Bovenaan