Nachtvoeding

Ik snap je hoor! natuurlijk heeft iedereen gelijk maar wat is het fijn als ze doorslapen. je voelt je zelf er zoveel beter door, en dat beetje egoïsme mag best vind ik. Dus even een dikke knuffel voor jou want ik vind dat je hier best wel wat aangevallen word en we moeten als moeders onderling lief zijn voor elkaar, het is allemaal al zwaar genoeg en iedereen doet zijn best.

Mijn dochter van 6.5 maand komt ook nog elke nacht en is standaard tussen 5 en 6 wakker. Soms zelfs 4.45. Natuurlijk hier ook het 1 en ander geprobeerd want ja.. doorslapen zou heerlijk zijn.. maar mocht hier ook niet baten.. ze ontwikkelt ook veel sneller dan haar broer deed die toen allang door sliep, ze zal t nodig hebben... en jouw kindje ook!

Volledig eens met bovenstaande.. ons zoontje kwam met 9 weken nog 2 keer per nacht. Dit werd rond de 3,5 mnd 1 keer (tussen 12 en 2 en dan weer tussen 6 en 7). En echt doorslapen zonder voeding gebeurde hier met 8 maanden 'pas'. Heb ook veel geprobeerd in het begin omdat ik las dat je een kindje in een ritme kunt krijgen, maar dat leverde vooral frustratie op en werkte voor geen meter. Als ik iets heb geleerd voor een evt volgende ooit is het dat in geval van doorslapen je het beste kunt mee gaan in de situatie die je gegeven is.

Ik herken je gevoel wel hoor! Onze oudste sliep ook met 8 weken door. Onze derde is nu 11 weken en meld zich sinds afgelopen week later snachts. Van hem krijg ik het idee dat hij overdag meer voeding wenst en doorslapen dan binnenkort wel komt.

Maar: heb je je oudste verteld dat als de baby snachts huilt hij honger heeft? De baby vraagt eigenlijk ‘mama mag ik eten?’
Onze oudste vond dat prima en is er niet meer wakker van geworden?
Wie weet is het probleem van een zusje dat wakker word daarmee verholpen

Tja zoals de rest zegt heb je Mega veel geluk gehad met je oudste. Dat hij om een voeding vraagt s nachts is heel normaal en geen 'gedrag' wat je kan afleren. Mijn beide dochters kwamen tot 4 maanden 2x per nacht! Gerust om 23.00/2.00/5.00. Daarna werd dat 1x per nacht en dat bleef zo tot ze een jaar waren. Soms sliepen ze een weekje door, dan weer een week niet. Zo werkt het gewoon denk ik?

Ondertussen zijn ze 4 en 2 en slapen we nog altijd niet elke nacht door. De jongste wordt nog geregeld wakker. Ze slapen samen op 1 kamer en dat was even wennen, maar gaat nu prima. Ze weten dat wij 's nachts of s avonds binnen lopen, maar draaien zich om en slapen verder. Dit hebben ze zichzelf aangeleerd omdat het 'normaal' is geworden. Als één van de twee wakker is, horen we de ander praten en zeggen: ga maar lekker slapen, ik ben vlakbij jou ♡ Dat is toch zo schattig!

Mijn oudste slaapt ook licht, maar weet dat haar zusje soms wakker wordt en accepteert dit prima. Dat ging niet in 1 nacht, daar heeft ze even wat weekjes aan moeten wennen natuurlijk. Maar dat zal jouw oudste ook moeten leren, want je kunt van een baby (en ook van een dreumes of peuter) niet verwachten dat hij van 19.00-7.00 muisstil is omdat hij een zus heeft die licht slaapt. Dat zijn te grote verwachtingen van je kindje. Kinderen maken elkaar nou eenmaal wel eens wakker, maar daar moeten ze mee leren omgaan!

Dus ach, geef die voeding gewoon en lekker boeiend of het 2.00 of 3.30 is denk ik dan. Je maakt het jezelf onnodig moeilijk. En tja, er zullen nachten zijn dat beide kinderen wakker zijn en dat je denkt: shit wat nu, maar dat hoort erbij! Ook die nacht gaat weer voorbij!

Zo zielig vond ik dat als hij dan bleef mopperen door de reflux.. ik wilde hem dan zsm neerleggen en verder slapen maar dat lukte hem niet arme baby. Ik deed hem dan weleens een beetje omhoog op een kussen, dan stopte hij ineens met kuchen etc, was de reflux minder en sliepen we beter. Of op zn zij vond hij ook fijn.
Verder heeel veel geduld vooral snachts! Ik was makkelijk uur tot anderhalf uur bezig ook snachts en dat meerdere keren per nacht. Je mag trots op hem zijn dat hij al zo een strak schema heeft met de voeding! Het komt vast wel goed met dat doorslapen :)

Beste allemaal, 

Wow, eerlijk gezegd voel ik me wel een beetje aangevallen door sommige.
Zoals aangegeven in mijn eerste bericht weet ik (dondersgoed) dat iedere baby alles op zijn/haar tempo doet. 
De vraag is dan ook niet naar een wondertip voor het doorslapen, maar of iemand herkent waarom hij structureel om 02.00 wakker wordt, ongeacht hoe laat hij zijn laatste voeding heeft gehad. Is dit gedrag/gewoonte of toch honger? Als hij een tutje krijgt en bij mij ligt lijkt hij die "honger" namelijk vergeten te zijn. 
Ik verwacht niet dat hij nu al doorslaapt, of ik er van baal? Ja. Ik ben daar heel eerlijk in. Je vergelijkt toch makkelijk met je andere kinderen, in mijn geval heb ik er maar 1 en zij sliep met 6 weken door. En dan bedoel ik van 23.00 tot een uur of 5/6. Niet van 19.00 tot 07.00. Ik snap dat mijn zoontje niet mijn dochter is en dat hij andere behoeftes heeft. 
Ik vroeg om advies en voor m'n gevoel krijg ik meer commentaar. Beetje jammer...
@Moradora, dankjewel voor je lieve berichtje.

[quote quote=10506592]Zo zielig vond ik dat als hij dan bleef mopperen door de reflux.. ik wilde hem dan zsm neerleggen en verder slapen maar dat lukte hem niet arme baby. Ik deed hem dan weleens een beetje omhoog op een kussen, dan stopte hij ineens met kuchen etc, was de reflux minder en sliepen we beter. Of op zn zij vond hij ook fijn. Verder heeel veel geduld vooral snachts! Ik was makkelijk uur tot anderhalf uur bezig ook snachts en dat meerdere keren per nacht. Je mag trots op hem zijn dat hij al zo een strak schema heeft met de voeding! Het komt vast wel goed met dat doorslapen ?[/quote]
Hi, 
Dank voor je berichtje, ik vind het ook erg sneu voor hem. Overdag wordt hij namelijk aangevallen door de buikkrampen waardoor hij al slecht slaapt en veel huilt en dan komt ook de reflux om de hoek kijken als wij het voeden niet goed doen. Mijn zoontje moet idd erg goed rechtop liggen tijdens de voeding, boeren tussendoor en minimaal 30 min omhoog houden na de voeding. Ik hou hen na zijn boertje altijd nog even lekker tegen me aan en daarna gaat hij nog een half uur op 't voedingskussen.
Zijn matras staat al schuinomhoog.
Ja het is wat zwaar maar ik doe het graag voor hem. (Wel soms met wat gemopper, als ik zelf erg moe ben haha). 
En trots? Trots ben ik zeker. Op allebei mijn kindjes. 

Terug
Bovenaan