Tja zoals de rest zegt heb je Mega veel geluk gehad met je oudste. Dat hij om een voeding vraagt s nachts is heel normaal en geen 'gedrag' wat je kan afleren. Mijn beide dochters kwamen tot 4 maanden 2x per nacht! Gerust om 23.00/2.00/5.00. Daarna werd dat 1x per nacht en dat bleef zo tot ze een jaar waren. Soms sliepen ze een weekje door, dan weer een week niet. Zo werkt het gewoon denk ik?
Ondertussen zijn ze 4 en 2 en slapen we nog altijd niet elke nacht door. De jongste wordt nog geregeld wakker. Ze slapen samen op 1 kamer en dat was even wennen, maar gaat nu prima. Ze weten dat wij 's nachts of s avonds binnen lopen, maar draaien zich om en slapen verder. Dit hebben ze zichzelf aangeleerd omdat het 'normaal' is geworden. Als één van de twee wakker is, horen we de ander praten en zeggen: ga maar lekker slapen, ik ben vlakbij jou ♡ Dat is toch zo schattig!
Mijn oudste slaapt ook licht, maar weet dat haar zusje soms wakker wordt en accepteert dit prima. Dat ging niet in 1 nacht, daar heeft ze even wat weekjes aan moeten wennen natuurlijk. Maar dat zal jouw oudste ook moeten leren, want je kunt van een baby (en ook van een dreumes of peuter) niet verwachten dat hij van 19.00-7.00 muisstil is omdat hij een zus heeft die licht slaapt. Dat zijn te grote verwachtingen van je kindje. Kinderen maken elkaar nou eenmaal wel eens wakker, maar daar moeten ze mee leren omgaan!
Dus ach, geef die voeding gewoon en lekker boeiend of het 2.00 of 3.30 is denk ik dan. Je maakt het jezelf onnodig moeilijk. En tja, er zullen nachten zijn dat beide kinderen wakker zijn en dat je denkt: shit wat nu, maar dat hoort erbij! Ook die nacht gaat weer voorbij!