NEEEEH we hebben luissssss, snik... helpppp!!!

Ohw meiden, ik voel me zo naar; we hebben luis! Ja, we...

Zojuist bij het eten zit ik door Stijn's haar te kroelen en zie ik ineens een beest. Whaaaaa, wat is dat? En ja hoor, nog twee! Met die fijne haartjes van hem zie je ze zo maar nu het ergste, ohhhwwwww ik heb ZE ook. En veel, vind ik...

Dus alle moed verzameld en netenkam van de buuf gaan lenen en kammen maar. Brrrr, het is zo naar, kan wel janken (heb ik al gedaaan) voel me zo viezig. Er lopen beesten over mijn hooofd. En mijn huis is ook al een zwijnenstal. Sinds mijn zwangerschap kom ik er te weinig aan toe, daar baalde ik al van en nu dit. Alles moet in de was, gek wordt ik van het idee.
Net twee uur lang mijn eigen haar staan doen en besloten dat minstens de helft er vanaf moet. En dan morgen maar grote schoonmaak. Alsof ik daar tijd voor heb?!

Dus als iemand nog tips in deze barre tijden heeft...

Ohwwwwwwwwwwwww, durf mijn bed niet meer in

BestrijdingsmiddelenOndanks de beste hygiëne kan uw kind toch plots last hebben van ongewenste gasten. Luizen kunnen heel gemakkelijk bestreden worden mits een correcte aanpak, want herhaald en onjuist gebruik ervan kan leiden tot resistentieverschijnselen waardoor het product zijn doeltreffendheid verliest.

Meestal zijn bestrijdingsmiddelen gebaseerd op pyrethroiden of lindaan en over het algemeen zijn ze heel doeltreffend en niet erg giftig. Voor een nog betere werking worden ze ook gebruikt in combinatie met piperonylbutoxide. Toch kunnen al deze producten zorgen voor irritatie en of een vergiftiging indien ze niet correct en in te grote hoeveelheden worden gebruikt.

Alle producten moeten volgens de richtlijnen en met de nodige voorzichtigheid worden gebruikt en ze zijn vooral af te raden voor kinderen die lijden aan astma. Lees aandachtig de bijsluiter en vermijd zeker elk contact met de ogen. Het kan dus nooit kwaad om een arts te raadplegen alvorens een dergelijk product toe te passen.

BehandelingsvormenEr zijn verschillende behandelingsvormen verkrijgbaar zoals, lotion, shampoo, condtioner, poeder, spray, créme etc. Ze zijn allemaal geschikt om luizen te bestrijden maar toch zijn producten in poedervorm niet zo praktisch. Bovendien vraagt deze behandeling ook nog eens om het hoofd een ganse nacht in een doek te wikkelen of een badmuts op te zetten.

Actieve bestanddelen

Synthetische pyrethrines: zeer effectief, ongevaarlijk, afbreekbaar.
Malathion: ontvlambaar, zeer effectief, ruikt niet lekker.
Lindaan: zeer effectief, recent verboden, giftig voor kinderen en zwangere vrouwen.

De nat-kam methodeWas de haren met een gewone shampoo. Na het spoelen doe je zeer veel conditioner op de haren en twee minuten laten weken. Kam de haren zonder spoelen met een gewone kam tot ze knoopvrij zijn. Kam het haar langzaam met een luizenkam , vanaf de schedel in alle richtingen. Doe deze behandeling minstens vijftien minuten en stop niet als er nog steeds luizen uitkomen. Herhaal deze behandeling om de twee dagen gedurende twee weken. Nadat uw kind luizenvrij is kan het nooit kwaad om na elke wasbeurt de natte haren ter controle eens uit te kammen met een luizenkam. Na elke behandeling leg je de kam in een schaaltje dat gevuld is met een ontsmettingsmiddel zoals, alcohol, bleekwater of azijn.

Na elke kambeweging moet u

De kam controleren op luizen en neten.
De kam uispoelen onder stromend water of veeg hem goed af aan keukenpapier.

Methodes van vroegerDe haren werden vroeger ingewreven met zuivere petroleum en vervolgens werd het hoofd twee uur in een katoenen doek gewikkeld. Deze methode was wel pijnlijk voor de hoofdhuid maar heel efficient, want na het haar grondig gewassen en gespoeld te hebben vielen de luizen en ook de neten werkelijk dood uit het haar.
Het hoofd werd volledig kaal geschoren

Nuttige weetjes

Niet iedereen heeft last van jeuk waardoor neten een aanwijzing kunnen zijn.
Een luis leeft maximum twee dagen zonder bloed.
Een neet kan tien dagen leven zonder gastheer.
Dode neten moeten niet meer behandeld en verwijderd worden, want na enige tijd verdwijnen ze vanzelf.
Een dode neet zit een centimeter verwijderd van de hoofdhuid.
Luizen kunnen zich ook nestelen op knuffeldieren.
Tijdens het zwemmen of het wassen van de haren blijven luizen lekker zitten.

Luizen zijn ook kieskeurigLuizen houden niet van sommige reukjes waardoor ze het hoofd vlug zullen overslaan en op een ander zullen gaan wonen. Uw haren kleuren of een geurtje opdoen lijkt dus heel interessant om het hoofd luisvrij te houden.
Luizen houden niet van geverfde of gekleurde haren.
De haren afwerken met een gel, wax, haarspray en petrolhan houden luizen op een afstand.
Geuren zoals, eau de cologne, lavendel en tea-tree zijn erg luisonvriendelijk.
De haren spoelen met een scheutje azijn zou tevens doeltreffend zijn om luizen te vermijden.

Tips

Wanneer er luizen gesignaleerd zijn controleert u best alle gezinsleden en waarschuw ook de school.
Als je op een effectieve mannier wilt afrekenen met nieuwkomers, kies dan een product dat zich door de waterafstotende gaatjes van de neet kan dringen tot bij de larve.
Soms is het gebruik van enkel een shampoo niet voldoende om luizen te bestrijden.
Was al het linnen, hoofddeksels, haarbanden en sjaals op minimum zestig graden.
Sommige kledingstukken verdragen geen zestig graden waardoor ze niet luizenvrij zullen zijn. De beste manier is dan om deze kledingstukken gedurende veertien dagen niet te gebruiken.
Ontsmet alle kammen en borstels.
Stofzuig ook beklede banken en stoelen.
Behandel geen haren met luizenmiddelen als het niet nodig is, maar kam regelmatig en liefst dagelijks de natte haren met een luizenkam.
Knip de nagels van uw kind kort zodat ze het hoofd niet kunnen openkrabben.
Om zo snel en goed mogelijk van hoofdluis af te komen, is intensief kammen de boodschap!

Och meiske toch, wat een ellende en dat in jouw situatie. Het is normaal gesproken al een ramp, maar ik begrijp heel goed dat je het er even niet bij kunt hebben. Helaas heb je hier niet veel aan, want het feit ligt er nu eenmaal en je zult er doorheen moeten. De tips hiervoor gegeven door in meen Bibi,  zullen je wellicht van pas komen.

Men zegt altijd dat een luis alleen op schoon haar en een schone hoofdhuid kruipt. Wat ik dus doe is standaard een klodder gel bij de jongens in hun haren smeren. Ik weet niet of het werkt, maar wij hebben nog nooit luis gehad (ikzelf ook nooit in mijn jeugdjaren). Bovendien worden alle kinderen hier op school standaard na iedere vakantie door de luizenmoeders gecheckt en indien er bij een kindje luis wordt geconstateerd, worden de ouders gebeld en moet het kind meteen opgehaald worden om behandeld te worden. Hier werkt dat tot op heden perfekt. Niet dat het nooit voor komt, maar als dat wel zo is, is het ook zo weer onder de knie. Wellicht iets om op het KDV aan te kaarten. Dat de kindjes eens in de zoveel tijd gecontroleerd worden.

Ik wens je heel veel sterkte en succes en hoop dat jullie snel weer luisvrij zijn.

Liefs Fonske

Tip 2, stop het jasje van Stijn voortaan in een plastic zak of een speciale anti-luis-zak en hang hem zo aan de kapstok  bij o.a. het KDV. Vooral ook via de jasjes kruipen de luizen over.

oh, dat was zeker schrikken voor jullie! Maar vergeet niet dat je daar zelf niets aan kunt doen. Toen onze oudste 1 was, hebben ze me op het cb eens gezegd dat ik zolang mogelijk haarlotion moest blijven gebruiken, daar bleven de haartjes glad van, en ik moet zeggen alle 3 onze kids hebben nog nooit luisjes gehad. Weet niet of het door de lotion komt, maar is misschien een tip? Heel veel succes.. groetjes Wendy

Ok, ik leef nog!!!

Dank voor jullie tips. Ik heb de nat-kammen-methode gebruikt. Wel een klusje maar het werkt goed. Bovendien mag ik de meeste van die shampoos niet gebruiken (en aanraken) ivm mijn zwangerschap. Nou dan smeer ik het ook niet op mijn dreumes hoor...
Stijn hou ik lekker thuis vandaag en gaan we maar ALLES schoonmaken, whaaaa... moet maar gebeuren dan.

Thx meisjes!

AAHHHHH!!! de schrik van ieder ouder waar je niets aan kunt doen.
Ik kan me wel voostellen dat je er gek van wordt ik zou precies hetzelfde hebben.
Fijn   dat er hierboven super-tips staan, dus wens ik je heel veel succes met poetsen, wassen en kammen.
Gelukkig is het ons nog bespaart gebleven maar ja op het kdv, psz en op school gaat dat natuurlijk ontzettend snel over.
Ik heb me in ieder geval voorgenomen om de mooie schone haartjes van de meiden toch maar met wat lotion/creme in te gaan smeren.
Succes, maar je hebt straks wel een lekker schoon huis.

liefs Daniëlle.

Terug
Bovenaan