negatieve reacties vanwege leeftijd..?

Heb mij hier ook maar eens aangemeld, nadat ik wat moeilijke reacties heb gekregen uit mijn directe omgeving..

Ik ben nu 10 weken zwanger, van een tweeling. Het was niet gepland, maar ik en mijn vriend hebben nooit ergens over getwijfeld - we waren allebei hartstikke blij!    

Ik ben zelf net 20,  heel jong in de ogen van ongeveer al mijn collega's en  andere mensen die ik ken. Niks 'wat leuk voor je', krijg alleen maar keer op keer te horen 'oh.. maar je bent nog zo jong!'  

Is het nu echt zo vekeerd om  blij te zijn met een zwangerschap? :S  

Allereerst, van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Een een tweeling? Wat fantastisch!
Ik zou me helemaal niet druk maken om (negatieve) reacties van anderen. Okey, het is misschien niet gepland maar wat goed dat jullie geen moment hebben getwijfeld en er allebei voor willen gaan, super toch?
Ik vind persoonlijk dat erg veel mensen er 'te makkelijk' over denken. Ikzelf ben ook 20, zwanger van onze eerste, ook onverwachts en ben er nu ook super blij mee!
Je krijgt dan veel reacties zoals 'wat knap zeg, dat je het houdt'... dan denk ik echt: ik vind het veel knapper om zo'n klein wezentje weg te laten halen, geen denken aan!
Laat je gewoon lekker leiden door je eigen vreugte en blijdschap rondom je zwangerschap en geniet er lekker van!
Leeftijd zegt niks, de keuze die je voor je kindje maakt is veel belangrijker!

Liefs,
Lot

Hallo,
Ikzelf ben straks 28 als ons kindje geboren wordt, maar herken wat je verteld.
Mijn zusje was 21 toen ze zwanger werd van hun eerste kindje.

Zij was toen een maand of 8 getrouwd en hun kinderwens was een heel bewuste keuze.
Ook zij kreeg uit haar omgeving de reactie dat men haar jong vond, zelfs van haar schoonmoeder voor wie het haar eerste kleinkind werd!
Inmiddels is mijn zusje 25 en de trotse mama van een dochter van bijna 3 en een zoontje van 15 maanden.
Zij heeft nog geen dag spijt gehad van haar kinderen en als ons kleintje straks geboren is,wordt zij onze gastouder.

Leeftijd zegt niets. Of je achter je keuze voor deze kindjes staat zegt veel meer.
Ook al waren ze niet gepland, ze zijn blijkbaar wel degelijk gewenst, anders had je ze wellicht niet geboren laten worden.
Blijf in jezelf geloven, dan wordt je vast een hele leuke mama!

Succes,

Jennifer

Hoi Ace20,

Van harte gefeliciteerd met jullie zwangerschap! en nog wel van een tweeling ook!
Ik kan het me heel goed voorstellen hoor dat je je erg rot voelt over de reacties van anderen. Maar probeer het je echt niet aan te trekken, geniet van je zwangerschap! Een aantal van mijn zussen waren ook jong zwanger (ook rond de 20), ondanks dat het bij hun een bewuste keus was gaat het echt supergoed met de kinderen en de ouders. Tegenwoordig vind iedereen 20 maar jong, maar vroeger hadden alle vrouwen op die leeftijd kinderen! Ik kom zelf uit een gereformeerd dorp waar veel vrouwen jong kinderen willen. Tijdens mijn studie werden er altijd vervelende opmerkingen gemaakt als ik vertelde dat mijn zussen op hun 20 ste kinderen kregen. Ik snap nog steeds niet waarom. Iedereen is er op zijn eigen tijd aan toe en als jullie er achter staan zou ik er gewoon voor gaan. En ik vind 20 echt niet te jong, als je nou 14 of 15 was geweest dan was je jong geweest, maar 20 is echt niet te jong!

Geniet ervan en hopelijk heb je een gezonde zwangerschap!

Van Harte! Ik was 20 toen ik beviel van m'n eerste.
Geweldig hoor! Laat ze lekker praten!
En een tweeling; dubbel zoveel pret!
Wacht maar af; na de bevalling, zul je
iedereen met bewondering zien kijken!
Na de bevalling kregen wij juist onwijs veel
leuke reacties; Goh wat heerlijk, jong moeder zijn, etc etc
Echt; je zult het zien!!
Veel geluk!

Nou ja, ik snap niet dat mensen dat durven te zeggen tegen je...ik zou dat dus nooit durven ook al denk ik het wel! Ik vind dat erg onfatsoenlijk en betuttelend!

Maar: Iemand die 20 is en zwanger, is óók jong! Vergeet dat niet hoor. Het is wel logisch dat mensen er van opkijken, maar dat ze het daadwerkelijk nog zeggen...
Als je 20 bent en je hebt (gelukkig) nog niet veel veel voor je kiezen gehad, en dus een fijn leven tot nu toe, dán is 20 heel jong vind ik. Je hebt nog niet veel levenservaring, meestal beginnen de meeste jongeren dan met zelfstandig wonen, studeren  en zijn nog zoekende en aan het uitvinden of ze 'de relatie' hebben gevonden.Maar ik vind niet dat het niet góed is, prima als je  voor een kind  kiest. Alleen denk ik dat je niet helemaal kunt overzien op die leeftijd ( en zeker als je nóg jonger bent) wat het allemaal inhoud. (misschien uitzonderingen hier en daar gelaten natuurlijk! voor dat ik iemand voor het hoofd stoot)
Ik denk dat wanneer je drie jaar verder bent het al weer heel anders is, 20 en 23 is alweer een verschil op die leeftijd.
Maar ook hier wil ik weer benadrukken: er zijn uitzonderingen!

Maar juist heel super dat je ook zo blij kunt zijn terwijl het 'niet gepland' was.
Er zijn natuurlijk ook genoeg 20- jarigen die al heel wat hebben meegemaakt in het leven en dus veel volwassener zijn daardoor. En ben je het misschien nog niet, dan wordt je het echt wel als je moeder wordt, en dat is gewoon een prachtige ervaring ( of je nu 20 bent of 30, of 40).
Ik wens jullie heel veel geluk toe!

Hoi Ace,

Gefeliciteerd met je zwangerschap!!!!! Geniet er lekker van!
Mensen hebben altijd wat te zeuren! Jullie zijn blij met de komst van een tweeling
en daar gaat het om of het nu gepland was of niet, sommige dingen moeten zo zijn denk ik dan maar! Ik wil maar 1 kindje, nou moet je de reacties eens horen als ik dat zeg, want dat is zielig! Ik ben nu 30 en 2 jaar gertrouwd, dan gaan mensen (hoor ik nu) al denken dat je onvruchtbaar bent omdat ik niet meteen zwanger was, ik was er gewoon nog niet aan toe. je moet maar denken dat het heel veel voordelen heeft dat je jonge ouders wordt! Tuurlijk zullen jullie wat toekomstplannen zien verdwijnen of veranderen, maar daar krijg je zoiets moois voor terug en dat was bij mij ook, ik wilde nog zoveel verre reizen maken enzo, maar dat zit er voorlopig gewoon even niet in haha
Blijf gezellig hier bij ons op het forum, als je vragen hebt weet er altijd wel iemand het antwoord en geniet er lekker van en je zult zien dat iedereen zijn mening bijdraaid als ze straks zien hoe goed jullie het doen, is misschien ook wel een beetje ongerustheid!

liefs Daantje

Dankjewel voor alle lieve reacties :) En ik denk inderdaad dat ik zo'n twintig jarige ben die zichzelf en de wereld  al wat beter kent. Heb genoeg mee gemaakt in mijn leven om snel op te groeien..  Doet me goed, jullie bemoedigende woorden :D  

Terug
Bovenaan