Net zwanger tijdens sollicitatieprocedure.

Help! Afgelopen week ontdekte we dat ik zwanger ben en het is meer dan welkom! Maar ik zit meteen met een dilemma. Ik heb deze week ook een derde gesprek gehad voor een baan waar ik veel zin in heb. Ik ben nu in afwachting van een voorstel of afwijzing. Indien ik aangenomen wordt dan weet ik echt niet wat ik zou moeten loslaten over mijn zwangerschap. Het is tenslotte nog pril aangezien ik  aan mijn zesde week begonnen ben. Tegen de tijd dat ik in een proeftijd kom die wellicht twee maanden duurt dan zijn we al in week 22 beland. Ik wil de kans van de baan niet laten liggen maar tegelijk wil ik niet een een vervelende situatie bij mijn (hopelijk) nieuwe werkgever komen. Wie heeft hier ervaring mee (werknemer of werkgever) en wil mij adviseren of ervaring delen zodat ik met meer zekerheid de juiste beslising kan nemen? Alvast bedankt!
 
Hoi,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik heb er helaas negatieve ervaringen mee, zal het ff kort proberen uit te leggen.
Ik was toe aan een nieuwe baan, na een vervelende periode van wel of toch niet zwanger. Ben flink aan het solliciteren geslagen en na ruim 1.5 week werd ik aan genomen bij een boekhandel. toen ik een kleine 2weken later er zou beginnen werd ons verteld dat ik toch zwanger was, toen een kleine 10 weken. We waren helemaal blij natuurlijk, maar ook ik zat toen met een dilemma wel of niet vertellen. Aangezien we het zelf amper konden geloven en de krietieke 13 weken nog niet voorbij waren heb ik er voor gekozen om het niet te vertellen. De weken vlogen voorbij en toen ik bijna 16 weken zwanger was en al een buikje begon te krijgen kon en wilde ik het niet meer verborgen houden. Met lood in mijn schoenen heb ik toen het aal mijn leidinggevende verteld, hij feliciteerde me nog net, maar vertelde er wel achteraan dat mijn contract niet verlengd zou worden. Na het een aantal collega's verteld te hebben werd ik geroepen voor een gesprek met mijn leidinggevende en een van personeelszaken. Daar werd me verteld dat aangezien ik nog in mij   proeftijd zat, ze niet verder met me wilden. Ik kon gaan! Na van de schrik bekomen te zijn ben ik nu onderhand 39 wk+4 dg zwanger. Wel weet ik dat als ik ooit weer in zo'n situatie kom er weer voor zou kiezen om het niet te vertellen (of ik moet de 13 wk voorbij zijn) voor een werkgever die namelijk zo reageerd wil ik niet eeens meer voor werken.
Succes met je beslissing en met je zwangerschap
liefs ctje
 
Je bent tijdens een solliciatieprocedure absoluut niet verplicht dit te melden. Ik heb het zelf ook meegemaakt dat ik zwanger was en solliciteerde. Ten eerste weet je nooit of het wel goed gaat. Vervelend maar er bestaat de kans dat het mis gaat omdat je de kritieke weken niet voorbij bent. Ik heb daarom ook gewacht met vertellen. Daar kwam bij dat ik wilde dat ze mij beoordeelde op mijn kwaliteiten en niet op een eventuele zwangerschap. Voor je gevoel zal je misschien altijd het idee hebben dat ze je niet willen vanwege de zwangerschap, niet omdat je niet geschikt was. Ik heb de baan uiteindelijk niet gekregen maar heb wel een goed gevoel overgehouden aan mijn sollicitatie. Je bent pas verplicht je zwangerschap in de vijfde maand te melden aan je werkgever! Ook mogen ze je niet ontslaan vanwege een zwangerschap. In je proeftijd is dat natuurlijk lastiger maar je kan jezelf wel bewijzen en laten zien dat je je werk goed doet. Wanneer ze je dan toch ontslaan is het inderdaad de baan niet waard!
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben nu nog werkzaam en loop dus bij wisseling van baan en ontslag tijdens de proeftijd in de ww terecht te komen. Hebben jullie dit ook ervaren en is de ww-aanvraag toen goed verlopen? Ik heb begrepen dat wanneer je van baan wisselt om er beter (financieel en positioneel)  van te worden je je recht op ww behoud.
 
Hoi Franka,
Inderdaad Jinny zegt, je hoeft het niet te melden. Formeel mogen werkgevers je ook niet beoordelen op wel of niet zwangerschap. Helaas is de realiteit anders... Als je van baan wisselt (of je nou zwanger bent of niet) en je wordt in je proeftijd ontslagen, dan behoudt je je recht op ww. Niet als opzegt voordat je iets anders hebt! Je werkgever hoeft geen reden op te geven waarom hij je ontslaat tijdens je proeftijd, maar je mag er wel om vragen (op schrift!).
Als ik me in de situatie van de werkgever verplaats (en dan met name een kleine werkgever) kan ik me wel voorstellen dat het niet de meest ideale situatie is als iemand in haar proeftijd komt vertellen dat ze 3 maanden zwanger is.
Succes ermee!
Groetjes,
Taatje
28w+5d
 
quote: Taatje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-07-2005 10:08:24'));

Hoi Franka,
Inderdaad Jinny zegt, je hoeft het niet te melden. Formeel mogen werkgevers je ook niet beoordelen op wel of niet zwangerschap. Helaas is de realiteit anders... Als je van baan wisselt (of je nou zwanger bent of niet) en je wordt in je proeftijd ontslagen, dan behoudt je je recht op ww. Niet als opzegt voordat je iets anders hebt! Je werkgever hoeft geen reden op te geven waarom hij je ontslaat tijdens je proeftijd, maar je mag er wel om vragen (op schrift!).
Als ik me in de situatie van de werkgever verplaats (en dan met name een kleine werkgever) kan ik me wel voorstellen dat het niet de meest ideale situatie is als iemand in haar proeftijd komt vertellen dat ze 3 maanden zwanger is.
Succes ermee!
Groetjes,
Taatje
28w+5d


Ik kan me dat ook best voorstellen van die werkgever maar wat is wijsheid? Het besluit voor de baan wordt in de komende twee weken genomen (w6-8 vd zw.schap) Hierin geef ik dus ook mijn huidige baan op. Dat ik daar ga werken wordt pas in de 13e week vd zw.schap!
 
Hoi Franka,

Als ik jou was zou ik er echt niets over vertellen! Je wilt toch graag die leuke baan. Als ze je in je proeftijd op straat zetten dan heb je niets en met een zwangere buik solliciteren is nog veel lastiger.
Als jij gewoon goed je werk doet is er niets aan de hand en als je werkgever niet wil dat mensen met zwangerschapsverlof gaan moet hij geen vrouwen tussen de 20 en 40 aannemen! dat risico loopt hij nou eenmaal. (Je kunt ook ziek worden en daardoor een tijdje eruit zijn)
Je hebt gewoon teveel kans dat de baan aan je neus voorbijgaat. Verder ben je ook niet verplicht om het te vertellen tot twee maanden voor je zwangerschapsverlof zou ingaan.
En als je niet aangenomen wordt  en het toch niet doet zit je nog maanden aan je oude baan vast!
Als het trouwens je eerste kindje is zie je het nog niet met 13 weken en waarschijnlijk ook niet echt met 22 weken, dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit.
Je moet het uiteindelijk zelf beslissen, maar ik zou het voor me houden, hoe moelijk dat ook is!

groetjes en succes
Klarie
 
quote: lieveklarie reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-07-2005 13:54:52'));

Lieve Klarie,

Zakelijk zie ik het ook zo. Ik denk dat ik ,indien aangenomen, week bij week zal moeten bekijken hoe het loopt en wat de band wordt met de nieuwe werkgever. Bij een open bedrijfscultuur wordt het natuurlijker moeilijker om te blijven zwijgen......

Bedankt voor je reactie...
 
Terug
Bovenaan