Net zwanger tijdens sollicitatieprocedure.


Hoi Franka,

onderstaand stukje komt van de site van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Hierin staat dat ze niet mogen vragen naar je kinderwens of zwangerschap. Dit houdt automatisch in dat jij het niet verplicht bent om te vertellen. Kijk anders op de site


www.szw.nl


 misschien staat hier nog meer info dat je kunt gebruiken.

Succes!! Monique




Het sollicitatiegesprek

Sollicitatiegesprekken zijn bedoeld om te beoordelen of een kandidaat voldoet aan de eisen die in de advertentie zijn genoemd. Het gaat erom of u geschikt bent voor de functie. Het mag hierbij niet terzake doen of u bijvoorbeeld   man of vrouw, hetero of homo, gehandicapt of chronisch ziek bent. Tijdens het sollicitatiegesprek mogen alleen vragen worden gesteld die relevant zijn voor de functie. Vragen over privé-zaken zijn zelden relevant en horen in een sollicitatiegesprek dan ook niet thuis. Er mogen ook geen vragen worden gesteld die direct of indirect onderscheid maken.
Voorbeeld
Een vrouw solliciteert naar de functie van accountmanager bij een grote bank. Tijdens het tweede sollicitatiegesprek vraagt de personeelschef plotseling: ‘Wat doet u als de crèche naar de bank belt dat uw zoontje ziek is?’ Mannen krijgen deze vraag zelden, waardoor hier indirect onderscheid op grond van geslacht wordt gemaakt.
Een werkgever mag een sollicitant niet afwijzen omdat zij zwanger is. Vragen naar een kinderwens of gezinsomstandigheden kunnen leiden tot indirect onderscheid op grond van geslacht. In de praktijk blijken deze vragen vaker aan vrouwen dan aan mannen gesteld te worden. Tijdens het sollicitatiegesprek mag niet worden gevraagd naar uw gezondheid of naar uw ziekteverzuim bij de vorige werkgever.
 
Dat je er pas in de 13e week van je zwangerschap gaat werken moet niet uitmaken. Een werkgever heeft het recht niet er naar te vragen en jij hebt het recht om het voorlopig nog stil te houden. Je wilt per slot van rekening op je kwaliteiten worden beoordeelt.
Dat het voor een werkgever lastig is een zwangere vrouw in dienst te hebben, is onzin. Wanneer jij met verlof gaat krijgt de werkgever dit volledig vergoed! Hij/zij hoeft alleen de invaller te betalen. Iemand inwerken is het enige lastige hieraan.

Mijn werkgever slaat er zelfs een slaatje uit. Ik wordt niet vervangen maar er wordt wel betaald door de regering! Omdat mijn collega ´s nogal wat uren te kort komen hebben ze besloten het ook wel zonder een invaller af te kunnen.
 
Hoi Franka,

3,5 jaar geleden zat ik in dezelfde situatie. Ik  was ergens werkzaam, waar ik het totaal niet naar mijn zin had.  dus ik aan het solliciteren en in de week dat ik  op gesprek mocht, kwam ik erachter dat ik zwanger was.Groot dillema!! Ik heb toen besloten om maar meteen open  kaart te spelen bij  het gesprek. Vertelde dat ik nog maar 4 weken zwanger was en dat ik nu wel fulltime wilde werken,maar dat ik dus geen  halfjaar contract wilde en na mijn zw verlof nog maar 3 dagen wilde werken.

Door mijn  ervaring in de branche, ben ik toch aangenomen en werk ik daar nog steeds (inmiddels nog maar 2 dagen pw) Wel moest ik al na 2 mnd  het werk halveren ivm hoge bloeddruk. Ik baalde als een stekker, maar kreeg  te horen van mijn leidinggevende, dat kan gebeuren   als je een zwangere aanneemt!

Ik wilde eerlijk zijn, omdat ik  niet  in de ww wilde komen en anders dus bij mijn oude werkgever zou blijven.

Zo kan het dus ook!!

Groetjes en succes met je beslissing!!

Mniek31  
 
Ik ben inmiddels aangenomen! Ik heb besloten  mijn besluit  voor het vertelmoment  te nemen als ik aan de slag ben; tijdens of na proeftijd. Ik probeer het maar op gevoel te doen. Ik heb om mee te beginnen een half jaar contract gekregen en die loopt dus af in het begin van mijn zwangerschapsverlof. Ik ga gewoon mijn best doen, aan mij zal het niet liggen!

Als er nog meer vrouwen met een mening of ervaring zijn dan hoor ik je verhaal graag.

Groetjes en bedankt voor de reacties tot nog toe.....
 
Goed zeg, dat je bent aangenomen. Maar wees echt voorzichtig met je proeftijd!
Maar op je gevoel afgaan is misschien nog wel verstandiger. Zegt vaak een hoop.
Hopelijk bevalt je werk en mag je ook blijven.
groejtes
greet
 
Hihi,

ik zit met hetzelfde.
Heb net ontdekt dat ik weer zwanger ben, maar wil toch ook heel graag die andere baan. Dus als ze me aannemen ga ik ervoor. Overigens weet ik als geen ander, dat zwanger zijn niet altijd leidt tot een kindje op de wereld zetten. Voor mij ligt die magische grens bij 18 weken. Ikheb dus nog heel wat weken te gaan, voordat ik opgelucht kan ademhalen. In ieder geval heb ik besloten dat ik niet langer meer dingen wil stopzetten voor iets wat nog onzeker is.

Groetjes
Miep


 
Hoihoi

Ik heb zelfs bewust gesolliciteerd terwijl ik zwanger ben. Ze mogen je er niet voor ontslaan. Dat doen ze natuurlijk wel, maar toch.
Ik zit nu met het probleem, dat ik al bijna 4 maanden ver ben en je dus best al wel een buik ziet, maar mijn proeftijd eindigt pas over een maand.
Het geluk is dat ze me niet hebben gezien voordat ik zwanger was en ze dus al een beetje aan het volle postuur gewend zijn, maar als ik in de komende maand veel groei dan heb ik dikke kans dat ik mijn baantje kwijt ben.

Voor mezelf probeer ik te wachten tot mijn proeftijd voorbij is en het dan te vertellen, maar ik weet niet of ze die geheimhouding mogen aangrijpen als reden voor ontslag op staande voet. Als dat niet zo is, zit ik in ieder geval nog een paar maanden gebakken.
Als het wel zo is, heb ik volgende maand geen baan meer. Dat wordt dus hard sparen en afwachten.
Veel succes  in ieder geval

Barbara

 
Hoi,

Het blijft een hele moeilijke situatie maar ik denk nog steeds "eerlijkheid duurt het langst." Ze mogen je inderdaad niet om je zwangerschap ontslaan maar in een proeftijd zijn er wel andere redenen te bedenken. Na 3 maanden is het toch wel aan te raden het er met je werkgever over te hebben. Ik heb tijdens mijn sollicitatie meteen over mijn kinderwens verteld omdat ik geen stress wilde hebben als ik snel zwanger zou zijn. Ze mogen er inderdaad niet om vragen maar ik besloot het zelf ter sprake te brengen. Ik werd aangenomen omdat ik zo eerlijk was en na twee maanden bleek ik dus al zwanger te zijn. Ik denk dat mijn werkgever zich erg bedonderd zou voelen als ik na mijn proeftijd had verteld dat ik zwanger ben. Ik heb dat op andere werkplekken wel eens meegemaakt en dat speelde zo lang door totdat het jaarcontract afliep en men alsnog op straat stond met de woorden "je past niet in het team" Een andere bijkomstigheid is dat ik erg veel klachten heb vand e zwangerschap. Ik moest dus al snel wat minder gaan werken. Hoe wil je dat verklaren als je niets hebt verteld. In ieder geval heel wat stress minder voor mij omdat mijn werkgever en collega's gewoon met me konden meeleven.

Succes met je besluit.

 
Terug
Bovenaan