Hai Ris,
Er is al van alles gezegd, maar ik wilde toch graag nog even reageren...
Ik kan je namelijk de hand schudden, ook ik ben een ex-Otrivin verslaafde, ontstaan tijdens de zwangerschap van ons tweede zoontje. ( deze verslaving heeft trouwens nog een officiele naam ook: Otrivinisme) Ik begrijp helemaal je dilemma, enerzijds wil je er wel vanaf, aan de andere kant slaap je al zo slecht en heb je ook nog kinderen om voor te zorgen... wat dan weer maakt dat je toch maar weer de neusspray gebruikt.
De reden dat je neusspray zoals Otrivin maar 1 week mag gebruiken, is dat je neusslijmvlies er aan gaat wennen na langer gebruik. Dat heeft te maken met dat middel wat erin zit, Xylome... ( weet even niet hoe het te schrijven..) Dit middel zorgt ervoor dat je neusslijmvlies krimpt, maar bij overmatig gebruik kan je neusslijmvlies niet meer zonder dit middel, raakt het er als het ware van afhankelijk en zwelt het op als het lange tijd geen neusspray heeft gehad. Dat in combi met toch al opgezette slijmvliezen door de zwangerschap maakt dat het moeilijk is om ervan af te kicken...
Er bestaan neussprays die dit middel niet bevatten, en er toch voor zorgen dat je neusslijmvlies krimpt. Deze sprays zijn echter alleen op recept te verkrijgen, en mag je niet gebruiken tijdens je zwangerschap.
Ik heb een gesprek gehad met mijn arts tijdens mijn zwangerschap over de risico's en wat te doen. In mijn geval is het me niet gelukt om er tijdens de zs mee te stoppen, wat overigens volgens mijn ha weer helemaal geen kwaad kon. Zij heeft me wel verteld dat het gebruik inderdaad af te raden is bij een verhoogde bloeddruk, of een te klein kindje, maar bij een gezonde zs heb ik weer te horen gekregen dat het vooral heel slecht was voor je neusslijmvlies, maar geen risico's voor je kindje meebracht. Eenmaal bevallen nog lang bv gegeven, en dus ook die perioden nog Otrivin blijven gebruiken. Hihihi, ik was een echte "junk" hoor, had ze overal liggen, in mijn tas, naast mijn bed, op mijn werk. Alle Vicks en zoutoplossingen ten spijt, eenmaal echt "verslaafd" helpen dat soort middelen echt helemaal niet meer. Uiteindelijk gestopt toen ik stopte met de BV, 10 maanden na de bevalling. Ik heb toen op recept zo'n neusspray gekregen, en zelfs nog pilletjes voor gevoelig slijmvlies... Een hele toestand... Maar goed, na 3 weken was ik ervan af, het is overigens dus zo dat je neusslijmvlies er 3 weken voor nodig heeft om volledig af te kicken!!
Nou ja, ik herken gewoon heel erg je verhaal, en ik hoop voor je dat het jou wel lukt ermee te stoppen. Maar ik weet ook hoe moeilijk het is, al is dat voor anderen wellicht niet voor te stellen. Ik wens je dan ook heel veel suc6, en wilde je ook even laten weten dat je niet de enige bent en dat je niet heel per se hoeft te stoppen als het echt niet lukken wil.
Dikke Knuf!!!!