niet eten = geen toetje???

hee meiden

hier is het ook toegeslagen hoor : karlijn eet sávonds amper tot niet
dingen zoals pasta en frietjes pannekoeken enz eet ze wel maar zodra er ook maar iets in zit wat ook groente lijkt word het eruit geplukt
gister had ik bami gemaakt en ze heeft er geen hap van gegeten dus mocht ze van mij ook geen toetje
maar jeetje mina wat heb ik een strijd gehad zeg
schreeuwen krijssen brullen , smijten met spullen enz echt gifnijdig was ze
heb volgehouden , ze heeft 2 x op de gang gestaan ivm slaan naar mij en floor en smijten met alles wat in d'r buurt kwam en uiteindelijk is ze na een uur op de bank in slaap gevallen en een kleine 2 uur later helemaal pisnijdig wakker
weer hetzelfde schreeuwen krijsen brullen en smijten
ik weet dat dit nog de na reactie is van het feit dat ze geen toetje kreeg
ik heb hier geen zin in eerlijk gezegd om steeds zo'n strijd te hebben maar ik wil haar ook niet belonen voor het feit dat ze niks eet behalve lekkere dingen

hoe zouden jullie dit aanpakken?

ze blijft niet aan tafel zitten tijdens t eten dan gaat ze smijten met het eten of spullen , negeren werkt ook niet en ik heb geen zin meer in elke dag opnieuw strijdt maar toegevn aan mevrouws wil vind ik ook geen optie

liefs maurilla

hoi maurilla,

ik dacht eerst ook zo want kelwin heeft af en toe zijn buien dat hij niks wil eten of maar 2 of 3 hapjes.. ik probeer het dan met de vliegtuig of auto methode..( komt de vliegtuig aan en die moet in jouw mondje in de garage.. dit werkt vaak wel.. ) maar soms wil hij dan nog niet en dan zet ik zijn bord weg.
hij krijgt altijd wel een toetje omdat dit bij het eten hoort. het is geen beloning voor hem omdat hij zijn eten heeft opgegeten. omdat hij het eten van groente anders als iets gaat zien wat vies is om door te bijten totdat het lekkere (toetje) komt.
dan laat je vaak al zien dat groente eignelijk vies is maarja je moet wel doorbijten anders krijg je geen toetje. en dan worden ze boos dat is ook wel een logisch vervolg. dus als tip kan ik je geven: geef haar gewoon een toetje maar net zoveel als ze anders altijd na de maaltijd krijgt. niet meer geven.. want dan gaat ze haar honger ermee stillen.
zo bewaar je de vrede en ze zien in dat het niet een beloning vormt als ze wel de groente opeten.

soms hebben ze gewoon geen zin in eten dat komt op deze leeftijd veel voor!

succes!!

groetjes, christien

Hoi Maurilla,

Ik persoonlijk vind het niet kunnen om je kind te straffen door het geen toetje te geven als het slecht eet.
Wij geven Isabelle dan ook een lekker toetje (lees klein mona-toetje of paula toetje oid) als ze goed heeft gegeten en gewoon yoghurt zonder iets erin als ze niet goed heeft gegeten.
Ze lust gelukkig vrijwel alle toetjes, maar zo heeft ze wel snel doorgekregen dat 2 happen niet voldoende zijn om een lekker toetje te krijgen.
De groenten zijn hier op het moment ook absoluut geen favoriet, maar ze moet van ons altijd wel proeven en wij bieden met regelmaat dezelfde "vieze" groenten aan zodat ze nu wel doorheeft dat als ze wel echt proeft het best lekker is.

Succesd ermee.

Liefs Monica

oh ja, ik vergeet erbij te vermelden dat als Isabelle met eten gooit of haar voeten tegen de tafel aanzet ze omgekeerd naar de oven mag kijken, dan gedraagt ze zich heel snel!

Hoi,
Gelukkig hebben wij met Bo hier nog geen last van... (feb. '08), maar Skip (nu ruim 3,5 jaar) heeft ook wel eens geen zin om te eten. Hij krijgt dan ook geen toetje als hij niks eet. Geen honger, is ook niet opeens wél honger als het toetje op tafel komt!! Prima, als je niks wil eten, maar als je vol zit, zit je vol en kan er ook geen toetje bij, vinden wij. Ik waarschuw hem dan altijd één keer, wil je niet eten, is prima, maar dan geen toetje. De rest van de maaltijd wil ik dan ook geen gezeur meer over het eten (dat weet hij ook inmiddels).... Maar nu komt het.... hij heeft nog nooit geen toetje gehad, meneer eet vervolgens altijd gewoon zijn eten op... niet altijd veel, maar dat hoeft van mij ook niet, 3 happen vind ik ook genoeg. We vinden allemaal wel eens iets niet zo lekker.
Maar...........dit is bij kinderen van amper 2 jaar natuurlijk nog moeilijk, zij hebben nog moeite met het overzien van hun gedrag, dus dan is deze manier ook nog niet goed te 'verkopen'.
Ik heb echt moeite met het feit dat kinderen van de een op de andere dag van alles, naar niks gaan qua eten.... en ik vind de manier die nu helemaal ín is, namelijk het negeren van dit gedrag niet altijd de juiste... Ik ken namelijk kinderen die inmiddels 11 jaar zijn en nog steeds niks eten, omdat ze het niet hoeven van papa en mama....
Maar goed, ieder zijn ding ;)
Groeten,
Noor

Hier ook een dametje die heel wisselend eet, het liefst de lekkere dingen uit het eten plukt enz.
Mij is indertijd verteld bij 1 van de andere kinderen door de diëtist dat strijd om eten vermeden moet worden. Zij adviseerde ons toen om warm eten en een toetje van elkaar los te koppelen. Het een niet samen te laten hangen met het ander. Ook omdat het beter is voor de verwerking ruim een half uur (liever nog langer) tussen warm eten en een toetje laten zitten. Als je een strijd maakt van het eten, dus ook van toetjes, leren kinderen dat eten een onderhandelbaar begrip is.
Nou ja, ieder doet het op z'n eigen manier. Wij hebben bij de oudste kinderen ook best strijdjes gehad om eten. Nu doe ik dat niet meer.
Wij doen vaak geen toetje ná het eten (maar soms als tussendoortje ergens op de dag), dus dat probleem hebben we dan niet. Wél hebben we soms een dag dat Leah nauwelijks heeft gegeten. Vooralsnog best (hoewel we natuurlijk wel proberen te stimuleren, ook hier gaan er treintjes en auto's en vliegtuigen naar het mondje toe....). En natuurlijk moeten de kinderen als ze wat ouder zijn ook wat meer gaan proberen. Maar dat probleem hebben we nu met onze dochter van 7 bijvoorbeeld, die eet weinig groenten en vlees(vervangers)/vis. Ze heeft nu wel een leeftijd dat ze echt moet proberen om van alles iets te eten......

Terug
Bovenaan