Lastig! Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en ja, voor sommige kinderen is het gewoon best druk en onrustig. En dan KAN een gastouder beter zijn ja, maar na 6 weken dit al omgooien zou ik niet direct doen. Het is vaak ook wennen..
Heb je al eens duidelijk besproken hoe lang hij wakker is, hoe jij hem in slaap krijgt (wiegen, speentje, knuffeldoek met jouw geur), waar hij het beste slaapt (donkere of lichte kamer, wandelwagen buiten of binnen, slaapje in de draagdoek, etc.
Je kindje heeft vast wel een handleiding want dat hebben ze allemaal
Zijn ze daar goed van op de hoogte?? Dat is wel heel belangrijk want anders werkt het bij de gastouder ook niet.
Twee dagen opvang achter elkaar is voor zo'n ukkie meestal niet heel relaxed, maar ik snap dat het niet anders is. Wij adviseren ouders de dagen wat te spreiden (ma-woe bijv) zodat je kindje op dinsdag thuis kan bijtukken.
Mijn oudste ging ook naar een kinderdagverblijf en sliep daar vaak ook slecht. Met precies 2 jaar besloten om te stoppen en over te stappen naar de gastouder. Dat ging direct goed vanaf dag 1 en daar sliep ze meestal wel goed. Maar nog steeds niet altijd hoor, dat moet je niet verwachten
Ook bij de gastouder zijn er dagen dat ze amper sliep, maar het ging wel echt een stuk beter! Mijn jongste gaat vanaf 3 maanden ook naar die gastouder en we zijn er heel tevreden over.
Uiteindelijk moet je ook kijken wat bij je past, gastouder of kinderdagverblijf. Er zitten allebei voor- en nadelen aan. Bij een gastouder moet je echt een goede klik en vetrouwen hebben en is zij ziek/vakantie dan is het lastig. Maar er heerst wel meer rust en huiselijkheid en vaak slapen kindjes met max 2 a 3 op een kamer en op het kinderdagverblijf zijn dat er wel 8 op een kamer.
Dus ik zou even goed nadenken wat er bij je past en ook even goed in gesprek gaan met de opvang en niet plotsklaps weggaan. Dan hebben zij ook niet de kans gehad om er alles aan te doen. Ik vind het altijd heel vervelend als ouders plotsklaps opstappen zonder gesprek. Het is fijn als je even duidelijk maakt dat het niet lekker gaat, dat je niet tevreden bent en of je misschien samen kunt praten om te kijken hoe het beter kan!