Niet kunnen wennen op kdv

Hi! Ons zoontje van nu 5,5 maand gaat sinds 19 april 2 dagen per week naar de opvang. Hij kan alleen nog steeds niet echt aarden daar. De leidsters geven aan dat het mogelijk te druk voor hem is. Hij zou overprikkeld zijn, en ook niet kunnen/willen slapen. De laatste paar keer heeft hij over de hele dag (07:30 - 17:00) 20 minuten geslapen. Doordat hij oververmoeid raakt, is hij dan ook echt heel huilerig. Hij gaat op maandag en dinsdag naar de opvang omdat mijn vriend en ik dan allebei de hele dag werken, en de rest van de week lijken we bezig met ons zoontje te laten bijkomen van die 2 (voor hem) pittige dagen. Vandaag hoorden we hem al in de gang van het kdv volledig overstuur huilen. We overwegen nu te gaan switchen van kdv of op zoek te gaan naar een gastouder ofzo, maar we denken dat dat ook niet de ultieme oplossing zal bieden. Hebben jullie tips?
 
Een gastouder is denk ik een goede oplossing, minder kindjes aanwezig, meer 1 op 1 aandacht en dus meer rust.

Onze dochters gaan ook naar een gastouder en dit bevalt zeer goed. Onze dochter van bijna 4 maand slaapt dan alleen op een kamertje en doet overdag daar 2 dutjes van een paar uur. Zij is ook een meisje wat echt rust moet hebben voordat ze slaapt, dus ik denk dat zij hetzelfde probleem op een kdv zou hebben.

Hopelijk vinden jullie gauw iets anders! Zo naar om je kindje zo overstuur en overprikkeld te zien. :-(
 
Zitten er veel kindjes op de groep? Ik zou dan ook eens kijken naar een kleinschaliger opvang of een gastouder.
Moet zeggen dat twee dagen opvang onze kinderen ook altijd heeft uitgeput. Slapen er niet goed, veel indrukken. Als ze twee dagen zijn geweest ondernemen we de dag erna niets omdat ze dan echt huilerig en moe zijn. Maar een plek waar het rustiger is en waar hij beter zou kunnen slapen zal wellicht helpen. 
 
Aan de andere kant zie ik dat hij pas vanaf half april gaat. Dat is nog niet zo lang natuurlijk. Het heeft ook even tijd nodig soms, vooral als ze zo klein zijn. Zou wat advies vragen bij de leidsters en je eigen gevoel volgen. Kan geen kwaad sowieso om even te orienteren
 
 
Lastig! Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en ja, voor sommige kinderen is het gewoon best druk en onrustig. En dan KAN een gastouder beter zijn ja, maar na 6 weken dit al omgooien zou ik niet direct doen. Het is vaak ook wennen..

Heb je al eens duidelijk besproken hoe lang hij wakker is, hoe jij hem in slaap krijgt (wiegen, speentje, knuffeldoek met jouw geur), waar hij het beste slaapt (donkere of lichte kamer, wandelwagen buiten of binnen, slaapje in de draagdoek, etc.
Je kindje heeft vast wel een handleiding want dat hebben ze allemaal ;) Zijn ze daar goed van op de hoogte?? Dat is wel heel belangrijk want anders werkt het bij de gastouder ook niet.

Twee dagen opvang achter elkaar is voor zo'n ukkie meestal niet heel relaxed, maar ik snap dat het niet anders is. Wij adviseren ouders de dagen wat te spreiden (ma-woe bijv) zodat je kindje op dinsdag thuis kan bijtukken.

Mijn oudste ging ook naar een kinderdagverblijf en sliep daar vaak ook slecht. Met precies 2 jaar besloten om te stoppen en over te stappen naar de gastouder. Dat ging direct goed vanaf dag 1 en daar sliep ze meestal wel goed. Maar nog steeds niet altijd hoor, dat moet je niet verwachten ;) Ook bij de gastouder zijn er dagen dat ze amper sliep, maar het ging wel echt een stuk beter! Mijn jongste gaat vanaf 3 maanden ook naar die gastouder en we zijn er heel tevreden over.

Uiteindelijk moet je ook kijken wat bij je past, gastouder of kinderdagverblijf. Er zitten allebei voor- en nadelen aan. Bij een gastouder moet je echt een goede klik en vetrouwen hebben en is zij ziek/vakantie dan is het lastig. Maar er heerst wel meer rust en huiselijkheid en vaak slapen kindjes met max 2 a 3 op een kamer en op het kinderdagverblijf zijn dat er wel 8 op een kamer.

Dus ik zou even goed nadenken wat er bij je past en ook even goed in gesprek gaan met de opvang en niet plotsklaps weggaan. Dan hebben zij ook niet de kans gehad om er alles aan te doen. Ik vind het altijd heel vervelend als ouders plotsklaps opstappen zonder gesprek. Het is fijn als je even duidelijk maakt dat het niet lekker gaat, dat je niet tevreden bent en of je misschien samen kunt praten om te kijken hoe het beter kan!
 
Vraag je idd af of je kindje beter zou gedijen met minder prikkels, of dat t wennen is. Mijn dochter ging iig steeds beter slapen met de tijd en houdt nu van de reuring. Als baby was t soms lastiger. Nu mochten de leidsters dr overal laten slapen, dus ook buiten of op de gang, als dat werkte.. een optie wellicht?
 
We hebben zeker duidelijke "instructies" gegeven m.b.t. slapen. Ze zeggen dat het ze gewoon niet lukt om hem in slaap te krijgen. Eén leidster (invalkracht die mijn zoontje 1 dag heeft meegemaakt) gaf aan dat ze nog nooit zoiets extreems had meegemaakt... Het voelt alsof ze zich echt geen raad weten. Maar wij dus ook niet! Door de opmerkingen van de (steeds wisselende) leidsters krijgen we het gevoel dat er wat "mis" is met ons zoontje terwijl wij het enigszins logisch vinden dat hij moet wennen. Het gekke is dat hij aanvankelijk wel sliep op het kdv, maar het slapen (en dus ook zijn stemming) gaat daar elke keer slechter.
Het is niet mogelijk om veranderingen aan te brengen in werk en nu is het elke keer maar afwachten hoe ons zoontje er aan toe is als we hem ophalen. Zo zielig.
 
Terug
Bovenaan