Ik ben bevallen in 2017 en 2019. Beide keren verzekering niet aangepast.
Er zijn maar weinig kosten voor jezelf. Alleen de kraamzorg betaal je een deel zelf (ik heb beide keren 24 uur kraamzorg gehad. Dat is vrij weinig maar meer had ik niet nodig. Dat kostte me €100 per kind, daar valt niet tegenop te verzekeren)
Alleen als je er zelf voor kiest om in het ziekenhuis te bevallen betaal je dit zelf. Geen idee hoeveel dat kost, maar dat kan flink oplopen denk ik.
Mijn eerste bevalling was thuis, dus geen kosten. De tweede bevalling was een geplande keizersnede ivm stuitligging, dus medisch. Ik kreeg vorige week de rekening daarvan, €2400! Maar deze mag ik dus mooi doorsturen naar de verzekering.
Verder is de verloskundige ook gratis, ik heb alleen 2x moeten betalen omdat ik extra bloed moest prikken (€30 per keer)
Ik vond het het niet waard om me overal extra voor te laten verzekeren. Dan betaal je elke maand extra aan de verzekering en uiteindelijk vielen de kosten me zo mee dat ik blij ben dat ik de verzekering niet aangepast heb, dan zou ik duurder uit zijn geweest!