Nipt test echt nodig?

<p>Ik ben dus voor het eerst zwanger en VK heeft mij verteld dat bij ons eerst gesprek ook wordt gevraagt of wij dat willen afleggen. Hoe groot is de kans op afwijking en doet iedereen dit of maar een klein deel van de zwangere vrouwen? </p>

Niks is nodig en het is helemaal jullie keuze of je de nipt wilt doen.
Zou me afvragen Hoe je tegenover het opvoeden van een kindje met een (ernstige) beperking zou staan. Het lastige is dat er uit de nipt vooral komt dàt er een afwijking is gevonden op chromosoom nummer .. en dat niet altijd te zeggen is hoe zich dit zal ontwikkelen.
Symdroom van down is hiervan een goed voorbeeld, je hebt mensen met syndroom van down die kunnen lezen, schrijven en zelfstandig leven, maar je hebt ook mensen met dit syndroom die 24/7 begeleiding en verzorging nodig hebben. De andere twee aandoeningen waarop in de standaard NIPT gescreend wordt, Pataussyndroom en Edwardssyndroom, zijn beide zeer ernstige aandoeningen waarbij kinderen een ernstige verstandelijke en lichamelijke afwijking hebben en de meeste kinderen overlijden al tijdens de zwangerschap, kort na de geboorte of in het eerste jaar.  
De nevenbevindingen vertellen je nog of er op één van de andere chromosomen (of bij jezelf) een afwijking is gevonden. Wanneer dit eruit komt is is het alleen niet met zekerheid te zeggen bij wie die chromosoomafwijking zit, bij jou, bij het kindje of in de placenta. Dan heb je dus de keuze om het verder te onderzoeken.
Ook kàn er uitkomen dat er een afwijking op een chromosoom is vastgesteld waarvan ze niet goed weten wat dit voor het kindje gaat betekenen. Dit kan voor sommige mensen een overweging zijn om de NIPT niet te doen. Maar hoe meer onderzoek er gedaan wordt, hoe minder er op den duur natuurlijk nog onbekend zal zijn. En in omliggende lande wordt de NIPT al jaren gedaan, daar zal ook veel duidelijk zijn wat hier niet bekend is. Dus persoonlijk vond ik het dat risico wel waard.
Wat er verder nog uit de NIPT kan komen is dat je kindje een bepaalde afwijking heeft (bijv longen of hartje) waaraan hij/zij meteen na de geboorte geopereerd moet worden. Wanneer je dit van te voren weet kan hier op geanticipeerd worden.
Zo, lang stukje maar dit zijn de punten die wij in overweging hebben genomen om tot een keuze te komen of we de NIPT al dan niet met nevenbevindingen wilden doen. Dit is namelijk een keuze die je alleen zelf kunt maken, ook zeker afhankelijk van wat je een kindje met een eventuele beperking te bieden hebt. En er zijn bijvoorbeeld ook mensen die uit geloofsovertuiging geen NIPT laten doen.  

Hier 2 dochters en ik heb het bij beide zwangerschappen niet gedaan. 
Deze keuze moet je echt zelf maken, het is echt niet verplicht om de nipt test te doen!!
Wij hebben er geen seconde over na hoeven denken, een kindje met een afwijking is net zo welkom. Ik vind soms dat zwangere vrouwen onnodig bang gemaakt worden. Je hoort best vaak dat er uit de nipt test iets komt wat verder onderzocht wordt, en uiteindelijk is er toch niks aan de hand. Zwangeren zitten dan volledig in de stress, uiteindelijk om niks. Ook niet goed voor de baby, denk ik dan.
Ook kan er tijdens de bevalling iets mis gaan met je gezonde baby zodat je alsnog een kindje met een afwijking hebt, of in het latere leven van je kindje. Een vriendin van me is laatst bevallen. Baby was gezond (ze had wel een nipt test laten doen), maar tijdens de bevalling liep de baby zuurstofgebrek op en nu is er alsnog van alles mis. Vreselijk natuurlijk, maar zo ben ik wel van mening dat je niet alles in dit leven in de hand hebt. 
Succes met je keuze en geniet van je zwangerschap!

O en mijn zusje is nu hoogzwanger  (Heeft GEEN nipt laten doen).. en ze kwamen er toch met 30 weken achter dat er problemen zijn met het hartje (dmv een echo) De baby moet waarschijnlijk direct geopereerd worden na geboorte. Dus daar kwam geen nipt aan te pas, maar alsnog duidelijkheid over wat er mis is!

Terug
Bovenaan