Nipt test echt nodig?

Hier wel een NIPT gedaan. Gewoon omdst we het wilde weten als het zo was. De vraag die je jezelf zou kunnen stellen is: wil ik het weten? En zo ja: zijn er voor ons dan consequenties of niet? Maar eigenlijk is vooral de eerste vraag belangrijk. Als je het niet wilt weten, doe je het niet. Wil je het wel weten, laat je de test doen.
Wij vonden het fijn om het wel te weten. Niet dat we er dan een andere uitkomst aan zouden hangen, maar dan konden we ons daarop een beetje voorbereiden. Stel dat, dan hadden we bv. Praktische dingen kunnen aanschaffen of ons wat kunnen verdiepen in bijvoorbeeld opvoedkunde of andere dingen. Het scheelde bij ons ook wel dat mijn man lichamelijk beperkt is, waardoor we hier sowieso rekening mee moe(s)ten houden.
T enige advies wat ik je oprecht wil geven is:
Doe wat voor jullie goed voelt!.

Hier ook niet gedaan. Bij de 3e zou ik het ook niet doen. Er was op de echo's niets  afwijkend te zien, daarbij zat ik 9 maanden lang veelal wekelijks en soms 2 wekelijks in het ziekenhuis. Extra strenge controle door bloedstolling f5 Leiden, Graves en een doodgeboren kindje. 
Als ze tijdens de NIPT ook haar bloedstolling op factor 5 leiden konden testen had ik het wel gedaan omdat ik dat interessanter vind. Mijn moeder heeft hier de homozygoot variant van en ik de hetero variant. Deze bloedstolling is vaak erfelijk, en kan voor problemen zorgen.

@rozenmeisje
Zo inderdaad een lange stukje, maar zeker een informatieve!
Ik ben denk ik voornamelijk bang van 'wat als', maar je kunt er beter op voor bereid zijn. Hartstikke bedankt! 

Wij hebben het bij de eerste zwangerschap niet gedaan, en gaan het nu ook niet doen. Het kindje is welkom. Als er een dusdanige afwijking is dat het kindje niet levensvatbaar is, dan komt dat met de 20weken echo ook naar boven. Wij hebben besloten als dat zo is, we helaas afscheid zullen gaan nemen van het kindje. Maar een kindje met bijv. down, is welkom. Tuurlijk zal dat pittiger zijn, maar we gaan ervoor! 
Als je twijfelt, vraag jullie zelf dan af wat je met de uitslag zal doen. Misschien wordt het jullie daardoor duidelijker wat je moet doen. Succes ☺️

Terug
Bovenaan