Nipt test echt nodig?

Wij wel gedaan. Ook omdat wij voor onszelf wel iets hadden van dat we ervoor zouden kiezen het niet te houden als de NIPT niet goed was.
Maar je bent zeker niet verplicht het te doen, kijk de reacties maar hier boven! Het is denk ik belangrijk te bedenken of het je iets uitmaakt. 

Het is erg persoonlijk. Wij hebben hem laten doen en zouden het kindje weg hebben laten halen als het down, patau of Edwards zou hebben. Wij willen het ons gezin niet aan doen dat we met die voorkennis een zwaar beroep zouden doen op mijn dochter en toekomstige kinderen. Veel mensen vinden dat dit dan weer niet kan ("want down kan ook heel mooi zijn"), maar voor ons is dit gewoon heel duidelijk een keus. Gelukkig was de test negatief en is dus op dat vlak alles in orde met ons kindje. :)

Ik zou zeggen, luister altijd naar wat JIJ wilt. Van de NIPT tot aan wie je op kraambezoek laat komen. De keuzes eb meningen van jou en je partner zijn belangrijker dan wat iedereen anders ook vindt, van je wilt of gelooft. Maar ik kam het niet laten om mijn mening te delen. Mischien hebt je er wat aan. En zo niet. Dan laat je 'm Lekker links liggen ??
Als begeleider gehadicaptenzorg voor de zwangerschap al met mijn parrner besloten dit te doen en bij een uitkomst van een van de bevindingen afscheid te gaan nemen van het kindje.
Ik hou van mijn werk maar werk ook wat een lijdensweg zo iemand meemaakt. Ik zou dat niet kunnen, zeker omdat ik mijn collega's soms al niet vertrouw met het welzijn van mijn clienten dus laat staan met mijn eigen kind. Een instelling zit er vaak wel in op een gegeven moment. En dan heb ik het nog niet over de seksuele misbruik, geweld door begeleiders en andere verschrikkelijke dingen die in onze gehandicaptenzorg nog zo veel voorkomen, maar waar niet over gepraat wordt.
Down is maar een klein deel "johnnydowner" en een veel groter getal agresief en altijd baby.
Neemt natuurlijk niet het risico weg dat ik over 18 weken kans heb op problemen tijdens de bevalling. En natuurlijk boesemt mij dat zorgen in. Maar niet omdat ik het dan niet wil. Maar omdat ik bang ben voor zijn/haar levensplezier en kwaliteit.
Nu heb ik makkelijk praten achteraf. Mijn kindje ziet er gezond uit. En wil je daarmee ook een hart onder de riem steken. De kans dat het goed gaat blijft groter dan dat het fout gaat. En dat elke dag een beetje meer.
Liefs!

Hier wil ik ook graag op reageren. Wij hebben over twee weken de 12weken echo en dus ook folders meegekregen. Wij komen er tot nu toe ook niet uit. Erg lastig vinden wij het omdat het kansberekeningen zijn en wat ik toch veel lees is dat er uiteindelijk niks is en toch weken lang spanning. Wij zijn beiden jonger dan 30 en volgens de verloskundige een lager risico. Ook deel ik de mening dat met een bevalling of in een later kinderleven er dingen mis kunnen gaan. Dus wij denken er ook nog even over na. ??‍♀️??‍♀️

Lastige keuze inderdaad.. Maar zoals al eerder gezegd jullie moeten doen waar jullie je goed bij voelen. Er zijn genoeg voor- en nadelen te benoemen en het verschilt per persoon welke argumenten zwaarder wegen.
Wij hebben er voor gekozen het wel te doen, omdat we van te voren wisten dat het een pittige zwangerschap zou worden (in het verleden ben ik te vroeg bevallen en ons zoontje is uiteindelijk overleden). Gelukkig bleek dat er geen verhoogde kans op een afwijking was, maar wanneer dat wel het geval zou zijn geweest hadden wij dat graag geweten. 

Inderdaad niks is "nodig" dat mag je helemaal zelf bepalen :) wij hebben de nipt met nevenbevindingen gedaan en wij vonden de keus ook lastig. 
Dat we de nipt wilden doen waren we snel uit, voor ons zou de keus zijn om van een kindje met 1 van de 3 syndromen afscheid te nemen. Maar dan die nevenbevindingen. Ze kunnen er veel mee vinden, maar niet alles. En, veel is ook nog onbekend. Maar ze vinden ook wel eens dingen die zó levensbepalend zouden zijn dat dat voor ons toch de doorslag gaf. En het feit dat wanneer er uit de nipt iets zou komen er sowieso óók extra onderzoek nodig zou zijn in de vorm van uitgebreide echo's danwel een vruchtwaterpunctie. 
Gelukkig is het bij ons niet zover gekomen en hebben we een goede uitslag ontvangen. 
Succes met jullie keuze! 

Wat fijn om al jullie reacties te lezen.
Ik en mijn vriend hebben het besproken en denken precies hetzelfde hierover. Dus het was een duidelijk gesprek. We gaan het toch voor de zekerheid doen, omdat ik het toch wil weten.
Wel gaf hij aan dat ik het uiteindelijk mag beslissen, omdat het allemaal in mijn lichaam plaatsvind. Dit wel zonder elkaar te verwijten en goed bespreekbaar maken. 

Terug
Bovenaan