Nipttest ervaringen

Wij hebbben de nipt ook gedaan. De mogelijkheid is er dus wij maakten daar graag gebruik van. Ook omdat wij samen echt op 1 lijn zaten als er iets uit zou komen. Alles was in orde.

Nipt met nevenbevindingen gedaan.
Geen afwijkingen in de familie en beide onder de 30. Maar tóch willen we weten waar we aan toe zijn. De test is betrouwbaar en de 20 weken echo bevestigd ook veel.
Wij zijn er blij mee. Zouden het zo weer doen! Inmiddels 23+4 onderweg van een jongetje :)

Ik ben ook wel benieuwd naar wat voor slechte ervaringen dan? Kan me hier weinig bij voorstellen.
Wij hebben het ook laten doen, met nevenbevindingen. Het gaf voor mij veel rust toen ik de uitslag kreeg. Ook al zou er iets uit komen wat je accepteert (een syndroom hoeft niet altijd te betekenen dat je de zwangerschap afbreekt) kun je dit, lijkt me, beter eerder weten dan bij de bevalling, kun je je er toch beter op voorbereiden, inlezen etc. 
Test zelf stelt niet zo veel voor, wat buisjes bloed afnemen, dat is alles. Het is dus ook niet gevaarlijk voor je kindje, zoals een vruchtwaterpunctie wel kan zijn. 

Jammer dat er niemand meer reageert of onderbouwt wat die slechte ervaringen dan zijn en wat het exact inhoudt. Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik kan me er geen voorstelling van maken wat hiermee bedoeld wordt. ?

Een negatieve kant van de NIPT vind ik persoonlijk dat er nog te weinig onderzoek is gedaan naar de nevenbevindingen. Mbt de 3 syndromen waar de test oorspronkelijk voor is gemaakt (Edwards patau en down) is de test erg betrouwbaar echter is er nog veel onduidelijk over de nevenbevindingen. Ik ken 2 mensen in mijn directe omgeving die afwijkingen hadden bij dat gedeelte van de NIPT en waarbij er extra onderzoek is gedaan welke helaas dan vaak een vruchtwaterpunctie betreft welke wel verhoogd risico heeft voor het kindje. Bij beide kwam er gelukkig uit dat de afwijking alleen in de placenta zat en niet bij het kindje... een hoop stress voor enkele weken voor niks dus.  Veel harde buiken en stress na het extra onderzoek.. 
En ook al zou de afwijking wel bij het kindje zitten kunnen ze nog nauwelijks tot niks zeggen over de daadwerkelijke ' handicap '
Dus voor mij wel NIPT, geen nevenbevindingen...

Ik sluit me aan bij het bovenstaande. De uitslag van de drie hoofd symptomen is redelijk betrouwbaar, maar zelfs bij Edwards en Patau is er maar een kans van ongeveer 1 op 4 dat het kind het daadwerkelijk heeft terwijl de nipt wel een positieve uitslag geeft. 
Bij de neven bevindingen daalt de betrouwbaarheid nog veel verder! Kortom de kans is klein dat die afwijking daadwerkelijk bestaat in de chromosomen van jouw kind, maar de enige manier om daarachter te komen is dmv een vruchtwaterpunctie. Vaak kan dat pas bij 16 weken en laat de uitslag 2 weken op zich wachten. Gevolg 6 weken stress voor angst over een chromosoom-afwijking, voor niets. Bovendien is bij weinig van de afwijkingen duidelijk wat het precies voor gevolgen heeft voor het kind, zelfs is soms niet duidelijk óf het gevolgen heeft.
Ik vind dat aanstaande ouders hier heel slecht over worden geïnformeerd.
Overigens wordt de NIPT in veel andere  landen slechts aangeboden voor risico groepen, dus familiaire aanwijzingen of als je ouder bent dan 35. Nederland heeft ervoor gekozen dit beschikbaar te maken voor álle vrouwen. Maar de kans op een afwijking als je dus onder de 35 bent of zelfs onder de 30 is klein.
Desalniettemin heb ik wel op de 3 hoofdsyndromen getest. Bij Down wilde ik graag voorbereid zijn, bij de overige twee waarin je kindje ernstig lijden zou kunnen ondervinden en het niet zou overleven zou ik gekozen hebben om af te breken,mdat een zwangerschap een aanslag op je lijf is en het daarom af te raden is voor moeder en kind om zo'n zwangerschap volledig te volbrengen.

Ik doelde op de beide reacties boven deze. Ook vaak gelezen en een keer gehoord in de omgeving dat er uit de nipt komt dat je een kindje krijgt met afwijking en dan blijkt er een super gezond kindje geboren te worden. Of ze kunnen je niet vertellen hoe erg de afwijking zal zijn waardoor een keuze ontzettend moeilijk wordt en je je kan blijven afvragen: heb ik de juiste keuze gemaakt? Dit is ook de reden dat ik hier bij beide zwangerschappen niet voor gekozen heb.
 Ieder met verder zelf beslissen of ze het wel of niet laten doen maar mijn gevoel was om het niet te doen. 

Dit is zo'n vraag, waar je eigenlijk alleen aan je zelf een antwoord op kan geven. Iedereen doet de nipt wel of niet om eigen beweegredenen. Ik vind dat voor beide wat te zeggen valt. Als je het niet laat doen, maakt je dat nog geen slecht persoon of is dat nog geen slechte keuze. Die keuze is geheel aan jou zelf. Het enige wat ik je kan adviseren is: er is veel informatie over te vinden, je verloskundige kan je er veel over vertellen en vooral: praat samen met je partner over de gevolgen van het wel willen weten bij een goede EN slechte uitkomst, en over de gevolgen bij het niet weten van de uitkomst.
Wat jullie ook rust bieden zal, kies hiervoor en sta hier 100% achter. Het is jullie kindje en jouw zwangerschap. Niet die van een ander.

Terug
Bovenaan