Hi juffie,
Het kan allebei; je kunt een ovulatie hebben of om een andere reden hogere temperaturen (gisteren verbrand door de zon, laat gaan slapen, veel alcohol gedronken of een dikke winterdeken in je warme slaapkamer). Bij temperaturen gaat het echt om de trend die je ziet, dit weet je dus een paar dagen achteraf en dan ben je te laat voor je ei.. . Wel fijn om het een paar maandjes bij te houden om te weten dat je een ei hebt natuurlijk!
Quote van een andere site: ....Deze lage temperatuur houdt aan tot net voor de eisprong, de dag erop zakt je temperatuur even, om de dag erna enkele tienden van een graad (0,3 - 0,5 °C) hoger te komen liggen dan de dag voor de daling. Wanneer deze stijging minstens 3 dagen blijft aanhouden dan heb je je eisprong gehad....'
Ik heb een aantal maanden getemperatuurd en bij mij was het dipje met de stijging erna duidelijk zichtbaar. Ovulatietesten zijn handig om 'vooraf' te weten of je ovu komt. Je kunt dit nog doen, misschien blijkt wel dat je ovulatie nog moet komen. Bij kruidvat zijn ze niet zo duur en wel heel gevoelig (soms iets te, dan blijft ie dagenlang aangeven dat het zover is dus dan weet je t nog niet precies). De predictor is een stuk secuurder maar wel duurder.
Meestal is de tweede helft van je cyclus 14 dagen en is de eerste helft een beetje variabel.. bij mij gaat dat echter niet op en varieert de 2e helft ook,maar altijd korter dan 14 dagen, niet langer.
Kortom; bij iedereen loopt het anders .
Overigens ben ik vanaf maart 2008 al bezig, heb van alles geprobeerd maar nog geen zwangerschap gehad, dus wat dat betreft geen tips.
Succes
gr.
Wenser