Nog meer "langzame" kindjes??

Hoi!!

Ons jongste dochtertje is nu 14 maanden en ze is nogal langzaam met alles. Ze kruipt nog niet (heeft sinds  2 maanden fysio hiervoor) en maakt verder ook geen aanstalte om wat uit te proberen. Ze komt wel vooruit door over haar billen te schuiven of te "zwemmen" noem ik het. Ze gaat dan op haar buik liggen, schuift een beetje, vouwt haar benen van achteren naar voren en gaat weer zitten. Als je dit heel snel doet kom je ook vooruit. Je vraagt je af hoe ze het verzonnen krijgt, maar goed.
Ze zegt nog geen woordjes. Ze roept wel van alles en wijst overal naar. Het is een heel geduldig en makkelijk kind, slaapt veel en eet goed. Op het consultatiebureau adviseren ze me alleen om haar te stimuleren met bewegen en praten (boekjes lezen enzo, maar dat interesseert haar helemaal niet)
Ze heeft al een broertje en zusje van 2,5 en bijna 4 en die 2 entertainen haar de hele dag. Ik denk zelf dat dit erg meespeelt. Toch maak je je af en toe wel ongerust. Vooral omdat die andere 2 alles precies volgens het boekje deden.
Zijn er nog meer moeders met langzamere kindjes? Ik zou graag willen weten hoe jullie dit ervaren en welke tips jullie hebben.

Groetjes Maartje
 
Mijn dochtertje is ook 14 maanden en tot 13 maanden kon ze alleen bilschuiven.
We zijn naar Mallorca op vakantie gegaan en wat denk je in  twee weken  tijd kan ze zelf zitten, zich optrekken, lopen aan de hand en langs de tafel.
Ik dacht ook wanneer komt er iets want ze zat al zolang op het zelfde niveau en er gebeurde maar niets terwijl ik andere kindjes zich maar zag ontwikkelen.
Je ziet het kan zo veranderen in een hele korte tijd.
Ze noemen het een groeispurt.
Ze zijn niet allemaal even snel en uiteindelijk halen ze het wel in.
Mijn dochtertje kruipt dus ook niet maar zij komt dus vooruit door te bilschuiven.

Maak je maar niet al te veel zorgen want ik denk echt dat het zo kan veranderen.

Succes ermee en vergeet niet te genieten he.

groetjes Josje
 
Hoi,
Wat betreft het praten weet ik dat bij mijn zus nr. 2 en 3 ook erg laat waren met praten. Ze maakten het wel duidelijk met geluiden en wijzen. Waarom zul je gaan praten als ze je zo ook snappen? Maar beide konden wel praten, en goede en duidelijke zinnen maken, tegen de tijd dat ze naar school gingen. Mijn zus heeft er nooit zo'n probleem van gemaakt, want ze had de ervaring dat er een kindje bij de oudste in de klas kwam die nog helemaal niet wilde praten en op school het wel ging doen. De jongste van haar is wel naar logopedie geweest om e.e.a. nog iets duidelijker te kunnen vertellen. Of voor de rest de ontwikkeling langzamer was kan ik me niet goed herrinneren maar ik dacht van niet.
Ons eigen meisje is nu 9 maand en tijgert wel achteruit, maakt allerlei geluiden maar heeft op een kies na nog geen enkele tand. Of zij ook achter gaat lopen of volgens de "regels" gaat ontwikkelen is nu nog niet te zeggen natuurlijk.
Maar om een lang verhaal kort te maken, ik denk dat je je niet te snel zorgen moet gaan maken wat betreft het praten, voor de rest durf ik geen mening over te geven.

Groetjes, Marianne
 
Hallo,

Hier een berichtje van een langzaam jongentje. Milan is 14 maanden (25-6-2004) en kan sinds één week kruipen. Mensen uit mijn omgeving vragen soms belangstellend loopt hij nog niet en dan denk ik je moet eens weten hoe trots ik ben dat hij eindelijk kruipt. In het boekje van het cb staat dat kindjes eerst gaan tijgeren, dan achter kruipen en dan pas echt de goede kant op gaan kruipen. Milan had er heel lang over nagedacht voordat hij ging kruipen maar toen hij eenmaal ging kruipen ging hij gelijk de goede kant op. Hij moet wel voor een extra controle over twee maanden naar het cb. Als hij dan nog niet rond de tafel loopt gaat ook hij naar de kinderfysio. Hij praat wel, zegt papa, mama, aai enz. Geniet lekker van je meisje zoals ze is en op eigen kracht of met behulp van de fysio zal  ook zij op een gegeven moment gaan lopen.

Groetjes,
Moontje
 
Hallo

Bedankt voor jullie reactie. Nanne is van 21-6-04 dus bijna net zo oud als Milan.
Ik vind haar ook echt nog een baby. Ze heeft pas 4 tandjes en is klein van stuk. Eigelijk ook wel leuk, ze is ons laatste kindje dus ik kan nog even genieten van zo'n klein hummeltje.

Groetjes Maartje
 
Ons zoontje Chris is 10 maanden en erg vlot in ontwikkeling,   maar in het begin liep hij 'achter'. Daarna zijn we met babyzwemmen begonnen en je zag hem al zijn spieren ontdekken. Sindsdien gaat het als een speer.
Misschien ook een idee

Succes,
Jasmijn
 
Hoi Jasmijn

De  fysio heeft haar tijdens de 1e sessie onderzocht en haar heupjes zijn in orde en ze heeft spierkracht genoeg maar ze snapt alleen niet hoe ze deze gebruiken moet lijkt het. (ze is wel blond haha)\
We wachten maar geduldig af.

Groetjes Maartje
 
Hoi Maartje,
zelf heb ik er geen ervaring mee maar een goede vriendin van mij wel. Haar dochtertje is inmiddels 3,5 en  ontwikkelt nu precies volgens het boekje. Dat is wel anders geweest!! Ze heeft uiteindelijk helemaal niet gekropen, alleen bil-geschoven, hier begon ze mee toen ze 12 maanden was. Waarschijnlijk beviel  dat haar erg goed want pas toen ze 18 maanden was kon ze los staan. Nog niet lopen, maar dat kwam een dikke maand later.
Wel heeft ze een half jaar bij een logopediste gelopen om de spraak goed te ontwikkelen. Dit heeft erg goed geholpen want ze kletst de oren van je kop!

Maargoed, niemand kan natuurlijk zeggen hoe het bij jouw lieve blonde uk loopt, dus ik zou gewoon je moeder-gevoel achterna gaan en als jij denkt; het komt wel goed, dan zou ik daarvan uit gaan.

Succes
 
Terug
Bovenaan