Nog meer "langzame" kindjes??

Hallo Maartje,

Wij hebben ook een "langzaam" kindje. Marijn (jongen) is a.s. dinsdag 15 maanden oud (13-06-2004) en kan alleen nog maar zitten en sinds kort  draait hij rond als we hem op zijn buik leggen. Uit zichzelf kan hij zich niet in een andere positie manouvreren. Wij moet hem neerzetten, neerleggen of op zijn buik draaien, dit kan hij niet uit zichzelf. Ook Marijn is een heel tevreden en makkelijk kind en kan zichzelf een hele tijd vermaken met één speeltje. Ook slaapt hij veel en eet goed, in veel opzichten hetzelfde kind als jullie Nanne. Daarom vond ik het ook zo herkenbaar toen ik jouw verhaal las. Ook zijn spraakontwikkeling is achter, hij zegt nog geen woordjes maar da, da, da (wel in verschillende toonhoogten).

Marijn heeft echter sinds zijn geboorte een erg groot hoofd en het heeft maanden geduurd voordat hij dit hoofd op kon tillen omdat het zo zwaar voor hem was. Ik neem aan dat dat mee heeft gespeeld in zijn ontwikkeling. Verder bezoeken wij ook al een jaar de kinderfysio maar zijn ontwikkeling blijft heel langzaam verlopen. Natuurlijk maak ik me hier zorgen over want je wilt weten of dit goed komt. De fysio geeft aan dat het nu nog niet te voorspellen is omdat de ontwikkeling van kinderen tussen de 0 en 2 jaar heel erg verschillend is. Pas na 2, 2,5  jaar kan men zien of er sprake is van geestelijke achterstand. Over twee weken gaan we met hem naar het Radboud te Nijmegen omdat hij ook nog sinds dat hij 6 maanden was ernstige obstipatie heeft. Gelukkig gaat dit nu een stuk beter maar hij heeft hier nog steeds medicijnen voor. Bij dit ziekenhuisbezoek wil ik zijn ontwikkeling ook aan de orde brengen want ik wil zo graag meer duidelijkheid.

Groetjes
José
 
hoi,

mijn zoontje is nu 21 mnd en begint nu een beetje te lopen (los).
hij was met alles laat loopt ongv een half jaar achter met de lijnen volgels het boekje.
hij is ook heel zoet vermaakt zich zelf prima en eet en slaapt ook goed.
ik heb ook fysio gehad voor het lopen maar na 2x hoefde ik niet terug te komen want hij zou uit eindelijk wel gaan lopen.
het cb zei dat ik hem moest gaan stimuleren. fout! dit werk averechts bij hem. als hij bv een paar stapje zette en ik zei goed zo ging hij meteen zitten en als ik niks zei en naar hem keek ging hij ook meteen zitten.
goed recht opzitten zodat ik kon gaan fietsen was pas met een jaar.
ik weet nu wel dat hij alles doet maar even wat later.
met 9mnd lag hij nog op zijn rug te spartellen.
en als het niet volgens het boekje gaat volgens het cb wordt er meteen actie in alles genomen.aan de ene kant wel goed maar aan de andere kant ga jeje toch een beetje zorgen maken maar ik luister nu naar mijn gevoel.
nu heeft mijn zoontje een lui oog en daarom is hij wat trager als het gemiddelde kind.
maar ben wel blij dat ik niet de enigste ben met een trage.
komt allemaal wel goed maar wel wanneer het je eigen kind uit komt en aan toe is.

groetjes monique
 
Hoi mama's !

Van dat cb wordt ik helemaal gestoord. Ze hebben altijd wel een of andere opmerking. In het begin zei de arts ik moest ervoor zorgen dat de andere 2 niet de hele tijd bij haar in de buurt lagen zodat ze zelf meer gestimuleerd werd. Zie je het voor je met een broer van 3 en een zus van 2. Desnoods moest ik maar alleen met Nanne boven gaan spelen.(en de andere 2 de tent laten afbreken)De maand erop zei ze: ik moest toch echt gebruik maken van broer en zus. Ze konden haar uitdagen tot meer activiteit. Ja wat moet je dan. Gewoon je eigen weg vinden vind ik zelf.
Ik moet zeggen dat sinds deze week meer "leven"erin begint te komen. Ze beweegt nu op een of andere combinatie kruipen, schuiven. Ze crosst de kamer door en begint ondeugend te worden (cd's uit de rek halen, met kastdeurtjes klepperen enz) Heel grappig vind ik dat.
Fijn om jullie verhalen te horen en heel veel succes allemaal met de ukkies.

Groetjes Maartje
 
Hoi,

Ik wilde even reageren op het verhaal van Monique, dus jouw zoontje heeft een lui oog en volgens jou ligt daar een oorzaak. Marijn heeft  een scheel oog, hij moet hiervoor binnenkort naar de oogarts. Ik ben eens benieuwd wat er daar verteld wordt. We zijn zo aan het dokteren met ons manneke dat ik af  en toe niet goed van wordt.

Groetjes
José

 
Hoi 3xmama,

wat klinkt jouw verhaal bekend zeg.
Ons dochtertje Amy, nu bijna 13 en een halve maand, loopt ook achter in haar motoriek.
Kruipen doet ze absoluut niet, ze heeft er een hekel aan om op haar knietjes te zitten.
Als ze op de grond zit dan schuift ze op haar billen achteruit. Soms gaat ze helemaal voorover liggen met haar hoofdje tussen haar benen en legt dan vervolgens haar benen naar achteren zodat ze op haar buik ligt en achteruit kan 'tijgeren'.
De artsen bij het consultatiebureau en later in het ziekenhuis hadden al snel door dat Amy achter liep, maar nadat ze volledig binnenstebuiten is gekeerd bleek er niets mis te zijn.
Ze heeft nu al heel lang fysio en we denken dat het helpt. We moeten haar gewoon alle dingen mee aanleren die voor andere kindjes vanzelfsprekend zijn.
Een paar weken geleden hadden we een nieuwe mijl-paal. Ze kan staan. Wel met hulp natuurlijk en nog behoorlijk wiebelig, maar het is een begin.
Amy was ook heel laat met het draaien van rug naar buik en kon ook heel lang haar hoofdje niet optillen als ze op haar buikje lag.
Ach, Amy komt er wel hoor. Het is een heerlijk rustig dromertje. Ze slaapt heel goed, eet goed en is gewoon een enorm moppie.
Groetjes
Audrey

www.amy-pascalle.mooiste-baby.nl
 
hoi moortje

ik moet morgen met mijn zoon naar de oogarts dus ga het dan ook meteen bespreken.
ik merk dat als hij loopt naar de tafel hij soms de tafel zoekt om vast te pakken en dan mis pakt en dan weer valt.
ik heb zelf ook een lui oog gehad en mijn moeder vertelde dat je dan moeite hebt met diepte en verte.
en misschien daarom niet eerder durfde te lopen.
maar ik laat je morgen wel weten wat de oogarts zei.
ben zelf ook erg benieuwd.
groetjes monique
 
Hoi Audrey

Ik heb net even op jullie site gekeken. Wat een moppie is het!! Ik las dat ze iets aan aan haar oogjes heeft. Wat heeft ze precies, op de foto's zie je er niets van (of ik ben ook scheel natuurlijk)
Morgen komt de fysio weer en ik ga toch eens vragen wat nog de bedoeling is want de laatste paar weken kijkt hij alleen maar wat hij doet. Vind ik ook een beetje zonde van het geld. Dan kan hij beter over een maand ofzo weer eens komen kijke. Ik moet morgen zorgen dat ze haar en make-up gedaan heeft want ze wordt gefilmd tijdens de behandeling.
Ja, ja we hebben een heuze filmster binnen ons gezin.

Groetjes Maartje
 
hoi jose

ben vandaag naar de oogarts geweest in het totaal bij 3 verschillende die van alles wouden bekijken.
maar de arts voor het luie oog zei tegen mij dat het volgens haar niet aan het ogen ligt dat hij trager is met lopen.
elk kind heeft in het begin moeite om de ruimte in te schatten in het begin.
dus daar ligt het ook niet aan.
het was wel drame om te kijken of hij nog andere afwijkingen had aan zijn ogen. ze schenen met lampjes in zijn oogjes en hij werd door 2 artsen vast gehouden om zijn oog open te houden en ik moest hem vast klemmmen tussen mijn benen en zijn armen vast houden het was brullen echt zielig.
ik wens je ook sterkte bij de oog arts

groetjes monique
 
Terug
Bovenaan