Nog niet praten! Ervaring?

<p>Hallo lieve mede ouders,</p><p>ik ben opzoek naar ervaringsverhalen. Onze zoon van net twee jaar praat helaas nog steeds niet. Het enige dat hij kan zeggen is ‘nee’ en ‘mama’.</p><p>Eindelijk na lang wachten en aankijken toch via het cb een consult gehad bij de logopedist. En deze gaat ons doorverwijzen naar het audiologisch centrum in het ziekenhuis. <br />Er is naar onze mening niks mis met zijn gehoor, nog nooit oorontsteking gehad of vaak noemenswaardig verkouden geweest. Hij begrijpt dondersgoed wat je zegt/vraagt. Hij weet ons ook aardig door middel van gebaren duidelijk te maken wat hij wilt.<br />maar pogingen tot praten doet hij niet, hij neemt gewoon aan wat je zegt/wat hij hoort maar probeert je niet na te doen. De logopedist stelde voor om te oefenen met gebaren en dit hebben we maanden geleden al een geprobeerd. Maar daar leek hij toen niet in geintreseeerd en heeft inmiddels zijn eigen gebaren gevonden.</p><p>ik lees heel graag jullie ervaring en hopelijk bemoedigende verhalen! Want wij worden hier wel een beetje ‘moedeloos’ van. Het geeft wel meer frustratie voor hem en ons omdat hij zich niet beter kan uitdrukken maar dit wel wilt!</p>
 
Hier geen tips of ervaringen met eigen kind. Maar ik weet van mijn moeder dat mijn broer pas zijn eerste woorden begon te zeggen toen hij 3,5 was en pas in zinnen sprak toen hij 5 was. En hij spreekt nu als volwassen vent net als ieder ander. Hij is ook erg intelligent. Daar lag het echt niet aan. Wat het nou wel was? Dat werd toen nog niet zo onderzocht. 
Misschien geeft het je wat hoop dat het misschien wel gewoon goed komt. Maar goed dat je medische oorzaken uit laat sluiten. Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt en dat het frustrerend moet zijn voor je mannetje dat hij zich moeilijker kan uiten. 
 
hoi! 
mijn neefje begon ook pas met praten met 3 jaar en ineens hele zinnen. sommige kinderen lijken eerst woorden te sparen voordat ze zeker genoeg zijn om ze zelf uit te spreken. 
ook een kindje uit mijn omgeving had hetzelfde als je zoontje. Wel alles begrijpen maar niet praten. uit onderzoek bleek toch dat we iets met het gehoor was. hij  heeft buisjes gekregen in zijn oren en sindsien praat hij prima. hoe dat precies zit weet ik ook niet. 
Hopelijk heb je wat aan deze 'succesverhalen '
 
 
 
Ik werk met drie/vier jarige kinderen die nog erg weinig praten. Het audiologisch  centrum onderzoekt de kinderen. Waarschijnlijk een aantal taalonderzoeken en een intelligentieonderzoek. Daarnaast gaan ze in gesprek met jullie over jullie zorgen en anamnese van het gezin. Intelligentie kan overigens helemaal los staan van taalachterstand hoor! Het af geeft jullie dan advies hoe verder. Mogelijk is er verdere behandeling nodig. 
Je kan voor meer info overigens Google op tos bij Kentalis en auris. Overigens wil ik niet zeggen natuurlijk dat jullie zoontje dit heeft en hier doorverwezen naar wordt maar je kan je wel inlezen.
Super dat jullie logopedie hebben voor jullie zoon en dat jullie verder gaan onderzoeken hoe verder. Er is veel mogelijk hoor al begrijp ik je frustratie en zorgen hoor!
 
Ik heb hetzelfde gehad met mijn zoontje. Na een lang traject en van het kastje naar de muur gestuurd worden, kon hij pas met 3 jaar en 2 maanden terecht bij Kentalis. Uiteindelijk blijkt hij TOS te hebben en zit nu op speciaal onderwijs daarvoor.
 
Kinderen die een vorm van autisme hebben beginnen ook vaak laat of niet/nauwelijks met praten.. niet dat ik zeg dat dit van toepassing is. Maar misschien ook iets om naar te kijken/over hebben met huisarts/CB?
 
Heej, 
 
onze dochter is nu 25 maanden en zegt ongeveer 20 woorden. Bij het consultatiebureau vonden ze dat ze 2 woorden achter mekaar moet zeggen. Ik zelf ben er van overtuigd dat het wel komt want ze snapt zo goed als alles. De jeugdverpleegkundigd belt nu over 3 maanden om te polsen of ze al meer praat. 
wat hierboven word gezegd over autisme vind nogal een ernstige aanname. Je maakt je al zorgen en dan is het fijn dat een bijstander zoiets typt. Ik werk met cliënten met autisme en 9/10 x merk je dan ook andere eigenschappen. 


 
 
Terug
Bovenaan