Nog niet praten! Ervaring?

Fijn om jullie reacties en ervaringen te lezen! Dank. Gelukkig ook herkenning!
wij wachten nu op de eerste afspraak bij het audiologisch centrum. Ben heel benieuwd!
ik ben na het consult bij de logopedist ook begonnen met actief kinderliedjes zingen, hij vind het meebewegen leuk maar doet zeker nog geen poging tot meezingen Haha.
ik laat het hier weten als we zijn geweest en wat ze hebben gezegd!
 
Sorry voor de late reactie. Mijn zoontje is eerst gestart met logopedie maar dit was niet voldoende. Ik ben toen via via bij Kentalis terecht gekomen en daar uitgenodigd bij het audiologisch centrum. Zijn gehoor is daar getest en hij heeft meerdere opdrachtjes moeten maken, ook als test. Ik dacht dat dit een soort IQ test was, om te kijken op welk niveau hij zat. Hieruit is toen gekomen dat hij intensieve begeleiding nodig had en is toen naar kentalis gegaan voor 4 ochtenden per week. Daar was hij heel de ochtend met een klein groepje kinderen tot 4 jaar (ongeveer 6 kindjes) met 2 begeleidsters en 1 logopediste. Ook wij als ouders hebben begeleiding gekregen en verschillende trainingen gevolgd om met tos om te gaan en te begrijpen hoe je kind dit ervaart. Ik en mijn zoontje hebben er ontzettend veel aan gehad, uiteindelijk ook buisjes gekregen. Een jaar verder begon hij zinnen te praten en is hij naar de basisschool gegaan. Wel naar een school van Kentalis weer. Hij is nu 6 jaar en begrijpt en zegt alles, alleen zijn uitspraak is nog slecht. Hij heeft zich woorden op een bepaalde manier aangeleerd en het is erg lastig om dit te veranderen. Hij krijgt op school ook logopedie en gaat in kleine stapjes vooruit. Ik ben ontzettend tevreden over Kentalis en de begeleiding en raad het iedereen aan.
 
[quote quote=10380983]Ik heb hetzelfde gehad met mijn zoontje. Na een lang traject en van het kastje naar de muur gestuurd worden, kon hij pas met 3 jaar en 2 maanden terecht bij Kentalis. Uiteindelijk blijkt hij TOS te hebben en zit nu op speciaal onderwijs daarvoor.[/quote]Hi Dajans hoe gaat het nu met je zoontje?
 
Hoi!
Voor wie het leuk vind om te lezen hoe het nu gaat..!
Hij zegt nog steeds niet meer woorden! :(  hij is nu bijna 2,5 en kan 5 woorden zeggen.
Bij het audiologisch centrum hebben ze eerst een gehoor test gedaan, die was goed zoals verwacht.
Paar week later vervolgonderzoek met psycholoog en logopedist, conclusie cognitieve vaardigheden zijn ok maar de spraakontwikkelinf loopt achter, ja dat hadden wij ook al gemerkt..
En nu doorverwezen naar logopedist om een traject in te gaan om wekelijks te bezoeken. Vanuit de intake krijg ik het gevoel dat ze toch willen instappen op het aanleren van gebaren. Maar ik heb daar mijn twijfels over, iets heel nieuws aanleren kost zoveel energie.. en komen we dan wel waar we willen..? Dat hij praat!
Hij lijkt er gewoon totaal geen belangstelling voor te hebben! En toch zou ik het zo fijn vinden als we beter kunnen communiceren.
 
Mijn schoonmoeder is een gepensioneerde kleuterjuf en ze vertelde altijd met trots hoe zij en haar collega ondersteunende gebarentaal had geleerd voor een nieuwe leerling. 
De leerling had een taalachterstand en gebruikte tijdens het praten ondersteunende gebaren. Alle kleuters namen het spelenderwijs over. Er was leuke interactie tussen de kids. Die leerling kon steeds beter praten, en kon jarenlang heel lang goed meekomen met de rest. 
Het waren simpele gebaren die heel herkenbaar zijn in het dagelijks leven. Mijn schoonmoeder zou het van harte aanraden!
 
Terug
Bovenaan