Nog niet praten! Ervaring?

@druif, I know, werk in de zorg, zeg er ook bewust bij dat je er ook niet vanuit moet gaan en lijkt me ook logisch dat diegene dan even checkt/Googled of degene ook andere dingen herkent! Noem het als een mogelijkheid en niet als feit. Is ook met welke intonatie je het leest
 
@DAJANS, bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad net gelezen over TOS bij pento/kentalis. Zou je mij meer kunnen vertellen over hoe ze dit hebben geconstateerd en wat ze vervolgens hebben gedaan/geadviseerd?
Ook dank natuurlijk voor de andere reacties! Ik snap dat het icm met autisme kan voorkomen, daar hebben we niet vermoeden voor maar het is altijd goed om alles niet meteen af te kaatsen.
 
Succes in ieder geval en wie weet komt er inderdaad, zoals iemand noemde, ineens een hele zin uit! Zou toch geweldig zijn :D sta je met een mond vol tanden. En misschien is er toch iets, dan zijn er opties en mensen genoeg die daar enorme ervaring in hebben.
Vooral genieten van je kind! Dat sowieso
 
Hier 2.5 jaar en zijn taalontwikkeling loopt ook achter hij zegt nu wel veel woorden maar echt zinnetjes zegt hij niet. Afgelopen week bij cb geweest en moeten nu naar logopedie.
 
Volgens mij worden de eventuele onderliggende oorzaken wel goed onderzocht.
Ik heb nog wel wat tips om evt de taalontwikkeling te stimuleren:
* Zelf veel met/tegen je kindje praten. Vertel gewoon alles wat je doet en wat je ziet.
* veel samen lezen/voorlezen. Boeken met veel plaatjes, ook lekker alles benoemen. Of vragen of hij dingen kan aanwijzen.
* liedjes zingen! Dingen die rijmen werken vaak goed, ouderwetse kinderliedjes.

Je zegt dat hij weinig praat/woorden zegt, maar betekend dat ook dat hij veel stil is? Of brabbelt hij er op los maar zit er nog weinig verstaanbaars tussen?
En welke gebaren hebben jullie mee geoefend? Het helpt voor hem (ook als hij eerder weinig interesse leek te hebben) als jullie daar zelf consequent in blijven, dus niet alleen eten zeggen maar ook gebaren, net zo bij slapen en spelen e.d... dan heb je kans dat hij het toch gaat over nemen of dat hij het ineens gebruikt als hij iets wil vertellen wat hem nu nog frustreert.

Ieder kind ontwikkelt in zn eigen tempo dus echt zorgen maken zou ik nog niet, maar je hoopt natuurlijk altijd dat je kindje gewoon mee kan komen en dat er onderliggend niks aan de hand is, dus fijn dat er nu al naar gekeken wordt.
 
Hoi hoi, 
Ons zoontje had precies hetzelfde met 2 jaar. Hij zei weinig woorden maar wist/weet heel goed duidelijk te maken naar ons als hij iets wilde en liep motorisch juist voor op zn ontwikkeling. Op t CB  zeiden ze we contact moesten opnemen voor onderzoeken als hij met 2.5 jaar nog steeds weinig zei. Ook ik ging me zorgen maken, wist zeker dat er met z'n gehoor echt niets mis was want hij begreep precies wat er tegen hem gezegd werd. Ik werd er onzeker van want deed ik dan iets verkeerd? Ging steeds meer afvragen of hij niet daadwerkelijk een achterstand had en wat we er aan konden doen.
We zijn nu ong 4 maanden verder en de afgelopen weken is hij opeens veel meer gaan praten. Woordjes en korte zinnen gaan zeggen. Ook mensen om ons heen valt het op. Maak je geen zorgen, hij gaat vanzelf praten als hij er klaar voor is. Dat is iig mijn ervaring. 
 
Hai,
Ons zoontje is inmiddels 3 jaar en 7 maanden. Hij heeft tot andere kids van zijn leeftijd een achterstand qua praten. Begrijpen doet hij ons echter prima. Wij hadden zelf rond de 2,5 al het idee dat het praten niet echt hetzelfde was als bij andere kindjes van die leeftijd. We kregen overal te horen dat ieder kind zich op zijn eigen snelheid ontwikkeld. 


Toen hij 3 was werd ik gebeld door de juf van de opvang. Bij 3 jaar schrijven ze per kind een kort rapportje over hij het doet. Ze gaf aan dat hij het overal super in doet behalve op spraak. Wij waren blij dat ons gevoel bevestigd werd maar kon ons zelf ook voor ons hoofd slaan dat we toch niet eerder zelf naar een logopedist zijn gestapt. 


Na het telefoongesprek heb ik voor de vrijdag erop direct een afspraak gemaakt bij de logopedist. De eerste opdracht die wij kregen was dat hij niks zelf meer mocht pakken. Bijvoorbeeld beleg op tafel in de ochtend. En ook met die en wijzen mochten wij niet meer akkoord gaan. Wij moesten hem twee keuzes geven de woorden herhalen en hij mocht pas hebben wat hij wilde van de twee als hij het woord probeerde te herhalen. Hij hoefde de uitspraak niet perfect te hebben maar het proberen. 


Binnen drie weken maakten hij enorme stappen. Blijkbaar kon heel al veel meer maar was meneer zo gewend dat hij met die en wijzen toch wel kreeg wat hij wilde dat praten voor hem niet nodig was. Wellicht dat deze oefening uiteraard beginnend met hele kleine dingetjes zoals papa of mama ook bij jullie helpt. 


Wij lopen overigens nog steeds bij de logopedist. Hij kletst de oren van ons hoofd maar heeft nog steeds wel moeite met veel letters waardoor hij voor veel mensen moeilijk verstaanbaar is. We blijven volhouden. 


Hopelijk heb je iets aan de oefening. 
 
Terug
Bovenaan