Nog steeds alleen potjes!

Heb je enig idee waarom de eigen gemaakte happen er niet in gaan?
Is het de smaak (je eigen gemaakte hapje smaakt wel ergens naar haha) of zou het aan de stukjes liggen?
Bij Stijn had ik het idee, dat hij aan dat kleffe smeuïge van de potjes was gaan wennen en niets meer kauwde. Nu nog steeds, kauwt ie niet echt goed. Rijst bijvoorbeeld houdt ie wel 10 minuten in zijn mond... tot het week genoeg is om door te slikken?

Ik maak de hapjes wèl geleidelijk aan steeds vaster en dat gaat goed. Een beetje extra water erbij wilde ook wel eens helpen. Om te oefenen met kauwen zijn ronde worteltjes en aardappeltjes wel handig.

Daarnaast zie ik een toetje (yoghurt) als onderdeel van de maaltijd en dus krijgt Stijn die altijd. Dan sluit je de maaltijd toch nog als iets positiefs af.

Succes

O ja, ik vergeet nog te zeggen dat ik nu best vaak appelmoes oid gebruik om een hapje te maskeren... werkt prima, als we eenmaal op gang zijn dan eet ie lekker door. Maar moeilijk is het wel als je kind niet goed eet hè? Pffff ik krijg er soms de zenuwen van... en realiseer me dat ik verval in trucjes.

Ik zou, denk ik, steeds "gewoon" eten op zijn bordje erbij leggen en heel langzaam steeds meer totdat het alleen nog maar gewoon eten is. Dan kan hij misschien langzaam wennen aan de andere smaak. En dan volhouden met gewoon eten te geven, op een gegeven moment kiest hij echt eieren voor z'n geld en gaat gewoon met de pot meeeten.Enzo lust ook zeker niet alles maar dan krijgt hij geen alternatief (hoewel ik dat zoooo zielig vindt hi hi hi) omdat ik bang ben dat hij alleen lekkere dingen wil en dan ook nog krijgt.
Het is dat en niks anders.
En Enzo krijgt altijd zijn yogurt. Hij weet ook dat dat het laatste is van de maaltijd en dat hij daarna van tafel mag. En ikzelf vindt het een onderdeel van een maaltijd.

Nou, sterkte en je zeker niet schamen, hoor!!

liefs
di silva

Ik moet eerlijk bekennen dat Dean ook vooral potjes eet. Hij eet wel zelfgemaakt eten, maar dan wel fijngeprakt. We proberen telkens stukjes te geven en dat gaat steeds beter, maar het lijkt alsof hij de grote stukken gewoon niet wegkrijgt. Hij speelt er nooit mee en doet het niet expres, maar hij geeft regelmatig over omdat hij te stukjes gewoon niet fijn kan kauwen.

Ik zal  de tip  van Esmé eens uitproberen.

Succes ermee Kirsten.

Groetjes,
Nelly.

Thom eet ook nog wel eens een potje, omdat ik dan wil dat hij even goed eet.  Het is snel klaar, hij krijgt het makkelijk weg en er zitten genoeg voedingsstoffen in. Hij eet ook met de pot mee, maar dan eet hij veel minder. Thom krijgt als onderdeel van zijn maaltijd ook een toetje, maar dan moet hij dus wel een hap hebben gegeten van zijn avondeten.
Ik ga er vanuit dat hij vanzelf wel meer gaat eten als hij met de pot mee eet, zodra hij wat meer aan de smaken en de stuctuur van het eten gewend is. Ik pureer niets en ik maak het ook niet smeuiger, hij kan het allemaal prima wegkrijgen dus dat vind ik niet nodig. Met grote stukken fruit of halve boterhammen heeft hij namelijk  ook geen enkele moeite, dat vindt hij heerlijk.
Groetjes Laura mv Thom

Hai hai,

Jente eet al een tijdje met de pot mee, gewoon in stukken (wel een maatje die hij aan zijn vork kan prikken en zo in zijn mond kan stoppen).
De ene keer meer dan de andere keer, doe daar ook nooit moeilijk over. Wel moet hij altijd alles even proberen! Een toetje krijgt hij hier altijd, om het eten gezellig te houden.

Wij hebben echter wel nog altijd een aantal potje in huis. Het komt wel eens voor dat we iets eten wat echt te scherp is ofzo, dan krijgt hij een potje.

Toch moet ik zeggen dat ik me eke keer weer verbaas over wat hij lekker vind. We aten een paar weken terug een Griekse salade (zonder olijven maar met feta en salami).
Ik dacht dat hij dit niet zou eten maar hij vond het heerlijk, op zijn bordje maar het liefst uit de bak. Vind dit ook niet erg als hij er maar niet met opzet mee knoeit.

en natuurlijk de feta er uit snoepen:

Ik zou zeggen gewoon proberen! Wat ik trouwens nooit doe, is als hij slecht eet hem alsnog een potje geven.  Was bang dat hij anders door  zou krijgen  dat als hij niet eet, hij toch wel een potje zou krijgen.
Dus of een potje of gewoon mee eten.

Succes, groetjes Fennie en Jente

Tijs is altijd al moeilijk geweest met warm eten. Maar hij eet al een tijd gewoon met de pot mee. Eet hij niet, dan niet. We maken er geen probleem van en geven ook niets anders. Proberen hem natuurlijk wel te stimuleren om hem toch te laten eten. Als wij klaar zijn met eten, gaat zijn bord ook van tafel.

Hij eet verder alles overdag, dus zijn voedingsstoffen krijgt hij toch wel binnen. Dus hier ook absoluut geen alternatieven als hij niet wil eten. Het moet vooral wel gezellig blijven, anders wordt het een eindeloze strijd en eet je zelf ook niet lekker.

Als er tanden doorkomen eet hij echt heel slecht, dus dat is voor ons weer een teken dat er weer wat aan zit te komen. Op het moment komen alle 4 zijn hoektanden tegelijk door, dus goed warm eten zit er nu niet veel in. Komt vanzelf goed.

Ook Tijs krijgt gewoon zijn bakje yoghurt/vla, omdat dat gewoon onderdeel is van de maaltijd. 's avonds krijgt hij zowiezo niets meer, dus dan kan hij zijn buikje ook niet meer voleten. Hij is nog nooit wakker geworden van de honger.

Succes allemaal met de slechte eters.

Groetjes,
mv Tijs

Probeer het inderdaad op te bouwen met stukken eten, lekkere bloemkoolroosjes, worteltjes. Tessa heeft bijna nooit potjes gehad, dat vond ze maar  niks.  ZE at al snel grote stukken groenten en fruit dus dat is hier geen probleem geweest.  

Overdag krijgt ze ook wel eens als tussendoortje rauwe wortels, paprika en bloemkool. Dat knabbelt ze dan weg en  s'avonds bij het eten  ziet ze hetzelfde alleen dan gekookt.  Vaak eet ze dan erg goed. En idd veel nieuwe dingen gewoon proberen en niet teruggrijpen naar de potjes!

En eten ze een keer niet? Nou en, ze krijgen zo gedurende de dag echt wel genoeg binnen.  Is Tessa laat wakker van haar middagdut dan krijgt ze geen tussendoortje meer voor het avondeten en heeft ze ook echt (vaak) honger als we  gaan eten (we eten vroeg  17:00-17:30).  
Toetje krijgt ze altijd, als wij klaar zijn met het avondeten  gaan de borden van tafel en heeft ze dus pech als ze niet wil eten.  Maar ze krijgt niet meer toetje als anders als ze niet goed gegeten heeft als compensatie. Daar beginnen we  niet aan!    

Succes!

Lisenka mv Tessa

Terug
Bovenaan