Nooit doorslapen: en dat is oke.

<p>Beste mede mama’s / papa’s, </p><p>ik wil graag even mijn verhaal kwijt over dat doorslapen. Of ja eigenlijk niet doorslapen dus. Want hoe grappig is dat! Dat doen blijkbaar alle baby’s behalve die van mij! Jaa sommige zelfs al vanaf 2 weken of 4 weken. Daar rekende ik al niet op. Maargoed toen werd ze 4 maanden. En kreeg ik de onwijs leuke email van ouders van nu: “uw baby zal waarschijnlijk deze maand gaan doorslapen” en blij dat ik was! Yess eindelijk niet meer elke 4 uur eruit! Nou hahaha ik kwam even van een koude kermis thuis, want ipv langer slapen ging ze nog korter slapen. Werd ze oppeens elke 2 uur wakker. 6 maanden, weer die fantastische mail van ouders van nu “uw baby gaat nu waarschijnlijk ècht doorslapen!” We kwamen in de slaapregressie en ik dacht hierna gaat ze het vast doen!!!! Nou mooi niet dus. Gefrustreerd (en heeeel moe) als ik was hakkelden we weer verder op de gebroken nachten. Ik heb echt alle doorslaap tips en tricks geprobeerd en het heeft allemaal niet geholpen. </p><p> </p><p>Inmiddels zitten we op 8 maanden, weer een slaapregressie en nogsteeds geen enkel teken van doorslapen. En weet je wat? Dat is gewoon helemaal oke. Ik heb er gewoon vrede mee gesloten. We zijn nu vaak midden in de nacht ongeveer 2 uurtjes wakker. Dan is ze gewoon echt niet moe. Ze lacht zich een ongeluk en is gewoon gezellig, vrolijk. Ik neem dr bij mij in bed speel met dr en als ze moe word slaapt ze heerlijk tegen mij aan. En ik vind het prima zo. Ik heb het losgelaten, ik heb het geaccepteerd. En dat geeft ontzettend veel rust. </p><p> </p><p>Ik wilde dit graag opschrijven omdat er vast wel meer mama’s dit probleem hebben (of heeft iedereen een slapend engeltje behalve ik?) ik lees alleen maar over keurig doorslapende babytjes en wilde ook gewoon eens laten horen dat als een baby niet doorslaapt dat dat gewoon oke is. Want als ik aan mensen vertel dat mijn dochter niet doorslaapt reageren ze echt verbaasd en van “oh wat raar, mijn dochter/zoon sliep al door met 2 maanden” (en die moeders kan ik wel schieten.... adem in....adem uit...) </p><p> </p><p>heb jij ook zo’n nachtelijke gezelligerd? Ben benieuwd :) </p>

Hoi Rooslii,
Precies dit!
Hoezo is het zo vanzelfsprekend dat baby's doorslapen? Volgens mij is dat juist uitzonderlijk, maar goed.
Doen ze het niet, dan ook prima. Dan hebben ze gewoon iets nodig en dat is zeker prima. Ze gaan echt wel een keer doorslapen.
Wanneer? Geen idee, daar moet je Jomanda voor heten denk ik ;-)

Onze dochter sliep voor het eerst een nacht zonder de late voeding rond de 4 maanden. Toen was het echt een week dat we echt helemaal niks hoorde in de nacht.
Daarna is het elke avond een verrassing geweest haha.
Ze is nu ook 8 maanden en tijdens elke sprong wordt ze minimaal 5 x per nacht huilend wakker, meestal zon 8/9 keer. Zo nu ook weer de afgelopen week. Ik bereid me gewoon elke avond voor op een nacht waarin we er minimaal 5 x uit moeten haha.

Ze heeft ook een periode gehad wat jouw dochter nu heeft. Dat ze midden in de nacht 2 uur wakker ligt. Niet dat ze een fles wil maar gewoon echt klaar wakker.
We hebben haar toen wat later naar bed gebracht en dat hielp wel. Maar ook dat is nu weer voorbij.
Zou het stiekem toch wel lekker vinden natuurlijk als ze doorslaapt maar ze is nog zo klein. We overleven het wel en zo zie ik haar weer extra denk ik maar ;-)

Met me eerste zoon had ik geluk die sliep al met 2 maanden door. Met me tweede zoon was het een heel ander verhaal. Echt door slapen zonder wakker te worden voor melk heeft hij pas na 10 maanden gedaan. Toen had ik me nacht rust een beetje terug ik moest er nog wel uit voor als hij zijn speen kwijt was of so.  
Je kan ze toch niet op die leeftijd dwingen om te slapen. Hopen dat het doorslapen ook snel komt met je dochter.

Mijn zoontje is nu 18 maanden en slaapt nog steeds niet door. Wordt op een gegeven moment gewoon automatisme het flesje geven en schone luier in het donker. Hoop dat straks met de komst van baby 2 ze in elk geval tegelijk wakker worden voor een flesje.. maar dat zien we dan wel weer! Voor nu heeft hij gewoon nog zijn melk en knuffelmomentje nodig snachts.

Hoi Roosli, ontzettend ‘leuk’ onderwerp snijd je hier aan. Wat fijn dat ik niet de enige ben hierin. Onze dreumes van (jawel) 18 maand slaapt ook nog steeds niet langer dan max 4 a 5 uurtjes door en wordt minimaal 3 tot soms wel 10 keer wakker. Bij sprongetjes of doorkomende tanden is het echt drama. Deze week was het na een goede periode weer raak, na 2 uur proberen midden in de nacht, gaan we tocheven weer naar beneden.
Tuurlijk is het voor ons pittig, maar voor hem lijkt het me nog erger want als je zo klein bent heb je juist slaap nodig. Dus we blijven onze best doen om hem maar in slaap te wiegen. Ik heb er inmiddels een vervelende ontsteking aan m’n pols van. 
Inmiddels hebben we erbeen baby bij en onze dochter slaapt al door :) en weet je, hier hebben we niets voor hoeven te doen.. 

Haha ik heb het ook hoor! Mn dochtertje is dan nu 4,5 maand en komt gezellig 2 keer per nacht. In de co sleeper past ze niet meer dus ze ligt tussen ons in en ik vind het ook helemaal prima :). Ik krijg dan oooh slaapt ze nog niet door, ooooh ligt ze nog niet op haar eigen kamer? Nee nee en nog eens nee! Heel vervelend haha! Ik ga niet 2 keer per nacht een hele wandeling door het huis maken om haar te halen en weer weg te leggen, heb op mn nachtkastje een thermoskan en torentjes voeding, ideaal! Vanavond wil ik toevallig wel proberen om haar te laten slapen in haar ledikant naast mij bed, ze heeft heel lang tussen ons in geslapen, maar ik merk nu als mn man draait wordt ze daar ‘wakker’ van, als zij beweegt (ze is nog al een lekkere beweger) word ik er nu ook wel wakker van. Overdag slaapt ze al in haar ledikant en gaat het niet in de avond komt ze weer bij mij in bed, ik heb het ook geaccepteerd en het geeft idd een hele hoop rust en iedereen zeurt maar raak, trek me er niks van aan(zo ook familie hoor, vooral mn schoonmoeder). 
Ze slaapt van 1930 tot 0030/130 en komt daarna gewoon weer om de 3 uur. 

Leuk onderwerp. Ik kan er niet over mee praten, want mijn zoontje slaapt (gelukkig) wel door (is nu 11,5 maand) maar ik snap je bericht wel. Wij hebben ook weleens een paar dagen of weken dat hij meerdere keren in de avonden en nachten wakker wordt. Als we dit dan zeggen bij vrienden die oudere kindjes hebben worden we aangekeken alsof we iets heel geks doen. Want hij slaapt toch normaal gesproken door, waarom dan nu ineens niet? Net alsof hun kindjes elke nacht perfect slapen. Dat geloof ik eerlijk gezegd niet. Het lijkt wel een beetje een taboe te zijn om dat te zeggen. Maar nogmaals, wij hebben het geluk dat hij merendeel van de nachten per week wel goed slaapt, maar hebben ook al genoeg weken gehad waarbij dat niet zo was door tandjes, sprongetjes of gewoon even papa en mama om zich heen willen hebben. Gewoon aan toegeven. Over een paar jaar verlangen we waarschijnlijk nog weleens terug naar die knuffelige nachten. 

Ja hier ook hoor. Onze kleine man is 6 maanden, maar nog geen enkele nacht zonder voeding en dus niet doorslapen. En dat is prima. Hij heeft het echt nodig en ik geef het hem met alle liefde. Reacties van anderen trek ik me ook niets van aan, het is zoals het is en er komt vanzelf een dag dat hij wel doorslaapt.

Terug
Bovenaan