Nu we het toch over het roken hebben..

A

Anoniem

Guest

Hallo meiden,

Nu we het er toch al over hebben heb ik ook nog een vraag...
Ook ik heb zo 10 a 12 jaar een pakje sigaretten gerookt.. toen ik zwanger was, meteen gestopt!

Maar nu..gaat oma 1 dag in de week..heeeeel misschien 2 dagen in de week oppassen.
En in dat huis roken er 7 mensen!! Die allemaal al 1000 keer geprobeerd hebben om te stoppen, maar dit is nog steeds niet gelukt.

Ik moet nog zo'n 8 weken en loop met echt een dikke toeter op dit moment door het leven..maar niet roken in mn buurt gaat er bij niemand niet in.. nee hoor soms word er door mn zusje nog een dikke rook wolk in mn gezicht geblazen, echt razend word ik hierom!!

Ook oma praat vaak tegen me en de rook welmt dan nog uit dr mond in mijn gezicht!!

Nu is mijn vraag; kan ik tegen hun zeggen dat er in de buurt van mijn kind niet gerookt word???Hoever kan je hierin je grenzen stellen??
De baby gaat naar hun huis, dat kan ook niet anders want oma heeft nog een gezin te draaien dus hier komen is ook geen optie..

Of moet ik dan maar zeggen dat het helemaal niet door gaat.,.maar dat geld kunnen we ook wel weer gebruiken, maaar de gezondheid van mn kind is belangrijker..

Hoe moet ik dit in vredesnaam aanpakken?????

Liefs van ons

hoi

nou je hebt misschien mijn mening gezien op t andere onderwerp over roken{?} maar   ik vind wel dat jij een moeilijke situatie hebt,...
maar als t bij mij zo zou zijn >>>> ik zou t zeker voorleggen aan oma en rest hoe je erover denkt.....en dan weten ze hoe je erover denkt...dan is wel de eindkeuze aan jou...wat is belangrijker ....ik snap dat je t geld beter kan gebruiken als voor een kinderdag verblijf [maar je krijgt tegenwoordig HEEL VEEL vergoed...zoek t ff uit dan weet je hoeveel]
maar ik [en ieder zijn eigen mening!!!!] zou mijn kindje daar niet inzetten in die rook!!de hele dag ..elke week ...want eerlijk is eerlijk t is niet goed!!

maar zoals ik vind [en ieder mag van mij een andere mening hebben!! maar mensen vragen hier toch om meningen??]zou ik ! mijn kind t niet aandoen om steeds weer in z.n rookhol te moeten zitten!! en...........ik vind t een beetje vreemd dat al die mensen terwijl ze  echt wel beter weten!! gewoon roken waar een [ongeboren] baby bij is!!!
mijn vriendin die rookt ook als een tierelier!!! maar als ik bij haar kom dan zet ze de deur open en rookt ze in de deuropening   IN HAAR HUIS!!! en daar heb ik niet om gevraagd maar ik vind t wel [eigenlijk] niet meer als normaal......{?}
kijk dat iemand verslaafd is okee maar jou baby is dat niet  , en het is nou eenmaal hard gemaakt dat roken verschrikkelijk slecht is voor[iedereen...] maar zeker voor baby's!!!! en kleine kids want die longetjes zijn daar  niet klaar voor.........

okee maar om mensen niet te gaan  laten flippen hahhaaha ...je moet t natuurlijk helemaal zelf weten ...maar jij bent verantwoordelijk voor jou baby!!de keuze is aan jou.......en  dit bedoel ik echt niet lullig..
ik sta nou eenmaal niet achter roken en een baby +[kleine kids] ze hebben niks te kiezen   en jij wel....

heel veel   succes   en doe wat jij denkt wat t beste is............

lilian

heyhey.

oke, als je mijn mening hebt gelezen op de andere topic klinkt dit mischien heel raar, toch ga ik ook mn mening geven.

ik zelf rook nu, terwijl ik zwanger ben. weet dat het slecht is maar er zit een lang verhaal achter waar ik het niet over wil hebben.
toch wordt er bij mij thuis niet binnen gerookt.
dit omdat ik niet wil dat mn kindje de hele tijd in de rook ligt straks en alles er naar gaat stinken. ( meubeltjes enz)

ik vind dat je wel kan vertellen dat je niet wilt dat je je kindje in een huis wilt laten waar gerookt wordt. en als er 7 mensen roken, ziet het er al snel helemaal blauw.
ook snap ik dat je je geld beter kan gebruiken dan voor een kinderdag verblijf en dat je liever wilt dat het bij bekende is dan bij een kinderdagverblijf.
maar zoals lilian al zei: er wordt heel veel vergoed. dus het is niet zo heel duur.
en als je werkt, betaalt je baas meestal ook een stukje mee( volgens mij is dit zelfs verplicht?)
als ik jou was zou ik het even allemaal op een rijtje zetten.
maar het is natuurlijk een keuze die jij moet maken.

succes ermee.
liefs, do

Wij roken niet, dus misschien makkelijk praten. Bij ons mag niet gerookt worden in huis of in de omgeving van ons kindje. Wij zijn daar heel duidelijk in. Wat een ander daar mee doet, is zijn of haar punt. Mensen reageren over het algemeen erg begrijpend (zeker omdat er astma in de familie voorkomt) op het feit dat we passief meeroken zoveel mogelijk willen vermijden. Is het dan zo moeilijk om voor je pasgeboren baby's gezondheid te kiezen op de tijden dat die bij oma in huis is? Succes ermee.

Hey Innana!

Alles goed?
Ook ik ben een ex-roker... heb me verre van het andere topic gehouden, want daar raakte ik alleen maar geirriteerd van, ha ha! Ik rookte ook stevig en ben meteen gestopt toen ik zwanger was. Zonder problemen zelfs! Ben er erg trots op en ook ik kan er niet bij dat mensen roken tijdens de zwangerschap, maar het is en blijft hun eigen keuze.

Wat betreft jouw verhaal... Herkenbaar, al moet ik zeggen dat jouw verhaal toch wel erg extreem is. Als er zoveel mensen roken in het huis van oma dan is de vraag of iedereen wel rekening kan en wil houden met jouw baby. Ik vind het niet meer als normaal dat er in de buurt van een baby niet gerookt wordt, maar vind ook dat je niet zomaar regels kan stellen in het huis van een ander. Ik denk dat je zeker het onderwerp bespreekbaar moet maken aangezien je kindje er straks 1 (of zelfs 2) dag(en) zal zijn per week. Afhankelijk van de reactie kan je dan bekijken wat je gaat doen.
Bij ons mocht altijd in huis gerookt worden. Sinds ik zwanger ben, roken we zelf dus niet meer. Het bezoek... tja, er komen er niet veel of vaak die roken, dus dat enkele sigaretje vind ik nu nog prima. De meeste kiezen er echter voor om buiten te gaan roken, omdat ik zwanger ben.... behalve as opa en oma. We hebben het nog niet besproken dat er straks niet meer binnen gerookt en al helemaal niet bij de baby gerookt mag worden. Dus ook wij moeten die discussie nog aan gaan. Ik vind dat ik mn eigen huis die regel kan stellen. Als we naar hen toe gaan vind ik het een ander verhaal... wat dan? Als we er een paar uurtjes zijn, kunnen ze het misschien nog opbrengen, maar wat alskindje een weekend komt logeren.... Er zit niks anders op dan het er over te hebben.... Blijven ze roken, dan geen logeerpartij wat mij betreft. Maar goed, dat is een enkele keer en niet elke week....

Meid, praat er over met ze. Nu blijft het bij speculeren en weet je dus niet of je je nu druk zit te maken om iets wat misschien helemaal niet nodig is.

Succes!

Liefs Anoek

Hallo. Ik wil ook even reageren.

Teneerste bepaal jij wat jullie goed/slecht vinden voor jullie kindje.
Wij kiezen er ook niet voor om ons kindje in de rook te zetten.
Dus als ergens gerookt wordt gaan we weer.
Onze zoon gaat naar het kdv en wij krijgen via de belastingdienst een hoop geld terug.
Ik geloof dat wij iets van 37 euro in de maand (voor 2 dagen opvang per week) zelf moeten betalen. Ik vind dat dus goed te doen.
Misschien kun je daar eens wat informatie over opvragen.
Ookal kies je voor een gastgezin,dan krijg je ook een groot deel terug,
Heel veel succes met je beslissing!!

Groetjes Mikkie.

Hoi
Zelf heb ik nooit gerookt, mijn man is diverse keren gestopt maar rookt sinds een tijdje weer. Alleen niet in huis, en zeker niet bij de kinderen of bij mij nu ik weer zwanger ben.
Ook mijn moeder rookt en als ze oppast bij haar thuis rookt ze ook niet binnen. Hierover heb ik niet eens discussie hoeven te voeren, het is bij ons in de familie normaal dat je niet bij zwangere vrouwen en kinderen rookt.
Als ze toch zou roken bij de kinderen in de buurt, dan had ik mijn kinderen ook naar het KDV gedaan. De kosten zijn inderdaad goed te doen, ik krijg voor de jongste 75% en voor de oudste ruim 90% vergoed.

groetjes Mel

Hi Inanna,

Wat een lastige situatie zeg! Ik zou er zelf nooit voor kiezen om mijn kindje de hele dag bij mensen de laten die in aanwezigheid van mijn kindje roken.  
Bij ons thuis wordt niet gerookt, ik wil gewoon niet dat ons kindje (en het kindje op komst) in de rook zitten. Ikzelf ben wel opgegroeid in een huis waar werd gerookt en ik kan me nog herinneren dat ik daar vaak hoofdpijn van had en het zoooo vond stinken.

Als ik jou was zou ik me verdiepen in de mogelijkheden voor andere opvang en ik zou het gewoon eens met je familie bespreken. Misschien dat zij rekening willen houden met je kindje en hun sigaretje buiten kunnen roken???

Heel veel succes.

Terug
Bovenaan