Nutricia probeert CB te beinvloeden!!!!

sorry snap ook niet echt waar je je druk om maakt
tenzij ze je bijna verplichten om die voeding te gebruiken
ja ik gebruik zelf nutricia mischien is dat het
gr marijke

Ik ben het wel met je eens. Vooral ook om de reden die Saskia hier noemt. Het CB hoort net als de huisarts en tandarts (bijvoorbeeld) een onafhankelijke voorziening te zijn die je goed adviseert. En niet dat merk of die medicijnen adviseert omdat ze daar toevallig door gesponsord worden. Zelf doe ik ook gewoon wat ik goed vind, maar we zijn niet allemaal hetzelfde en er zullen echt wel moeder door beinvloed worden. Als het ze geen geld of meer verkoop opleverden zouden ze dit echt niet zo aanpakken.
Dat ze reclame maken in al die gratis babypakken dat vind ik bijvoorbeeld wel ok. Want daarvan weet je dat het reclame is. Maar als een arts zegt dat je als opvolgmelk Nutrilon moet pakken, nee... daar kan ik niet achterstaan. Wel als die bijvoorbeeld als enige een bepaald soort melk maken wat jouw kindje dan perse nodig heeft. Maar zo is het hier niet bedoeld.

Het is misschien niet zo verbazingwekkend, maar het gaat volgens mij om het principe.

instanties als een cb en het voedingscentrum zouden onafhankelijk moeten zijn en dus niet commerciele voorlichting geven in het belang van fabrikanten, maar professionele voorlichting in het belang van de consument.

Dat dat niet de praktijk is vind ik een kwalijke zaak hoor. Helemaal als je leest hoe serieus veel mensen de adviezen (wat volgens mij veelal bestaat uit het oplezen van de verpakking van melkpoeders etc.) van het cb nemen. Je hoeft maar even hier op het forum rond te neuzen om dat te lezen.

Ik snap de drukte ook niet zo. Bij mij op het cb ligt een pak Kruidvat luiers! Daar is toch niets mis mee en die kalender die zullen ze wel opgestuurd hebben gekregen en handig gevonden hebben.

Trouwens, het is verboden om reclame te maken voor zuigelingenvoeding, dus als het een pak Nutrilon 2 is, dan is dat zelfs niet verboden. Enne bij mijn tandarts staat altijd een tube Parodontax. Die ook maar aangeven bij de reclamecodecommissie? En de ha heeft ook kalenders hangen van medicijnenfabrikanten, hoewel hij ook rustig middelen van andere merken voorschrijft. Nog nooit gemerkt dat je opeens een ander merk medicijnen bij de apotheek kreeg, dat zijn prijsafspraken.  Let maar eens op, het is overal!

Groetjes Ilona

er zit volgens mij maar een ding op, gewoon heel lang borstvoeding blijven geven.
Dan heb je helemaal geen flesvoeding nodig.
Allebei mijn kinderen hebben eigenlijk nooit flesvoeding nodig gehad, de oudste kreeg een jaar borstvoeding en de tweede is nu 15 maanden en krijgt nog steeds 's morgens.
Maar goed ik stoot nu weer een aantal mensen voor het hoofd natuurlijk, is niet mijn bedoeling hoor maar het is wel zoals de natuur het heeft bedoelt naar mijn mening ( met respect voor iedere andere mening hoor)
groetjes Martine

En wederom is mijn reactie verwijderd. Hierbij dan nogmaals een poging:

Hoi,

Nederland heeft een aantal punten van de WHO-code overgenomen en vastgelegd in de Warenwet Zuigelingenvoeding. Daarin wordt o.a. aangegeven, dat fabrikanten op geen enkele wijze reclame mogen maken voor kunstmatige zuigelingenvoeding (0-6 maanden).   Ook geeft de Warenwet Zuigelingenvoeding aan, dat relatiegeschenken wel mogen, mits daar geen merknaam op staat en ze niet als lokmiddel dienen voor aankoop van kunstmatige zuigelingenvoeding.

Hoe je het ook wendt of keert, alles wat deze fabrikant investeert in jouw cb is natuurlijk wél bedoeld als lokmiddel, als aanprijzing voor hun kunstmatige zuigelingenvoeding; er wordt hier duidelijk reclame gemaakt en dat is in strijd met de Warenwet Zuigelingenvoeding. Je kunt deze overtreding melden bij de Voedsel- en Warenautoriteit. Het is belangrijk dat je je melding goed onderbouwt. Probeer zo  goed mogelijk uiteen te zetten wat je hebt waargenomen (dus idd het pak voeding dat constant op de kast staat, de kalender aan de muur, de cursussen die door deze fabrikant worden gefinancierd, bewust dit merk aanprijzen wanneer je aangeeft over te willen stappen op kunstmatige zuigelingenvoeding), zodat duidelijk is dat er via je cb reclame wordt gemaakt voor kunstmatige zuigelingenvoeding. Zoals de VWA zelf aangeeft, is in het woordenboek de volgende uitleg over het woord reclame te lezen: "de openbare aanprijzing om de afzet van goederen te bevorderen".

M.b.t. de vacature van Nutricia is het aan te raden om daarvan apart melding te maken. Je kunt (een kopie van) de betreffende vacature als bewijs aan de VWA overhandigen. Het is in ieder geval absoluut een overtreding van de WHO-code, waarin het volgende wordt vermeld:

The International Code aims to protect all mothers and from inappropriate company marketing practices. It bans all promotions of breastmilk substitutes, bottles and teats. It aims to ensure mothers receive accurate information from health workers. Subsequent Resolutions of the World Health Assembly have clarified and amplified the International Code.

Baby food companies may not:

- give free supllies of baby milk to hospitals;
- promote their products to the public or health workers;
- use baby pictures on their baby milk or bottle and teat labels;
- give gifts to the mother or health workers;
- give free samples to parents;
- promote baby foods or drinks for babies under 6 months old;
- labels must be in language understood by the mother and must include a prominent health warning.

Dit gedeelte is volgens mij echter niet overgenomen in de Warenwet Zuigelingenvoeding, maar het is natuurlijk nooit verkeerd om  het bij de VWA neer te leggen en op die manier een stukje bewustwording te creëren.

Het is helaas in ons land de gewoonte dat ouders, ongevraagd, heel wat reclameboodschappen over zich heen krijgen, die heel doelmatig via de gezondheidszorg worden verspreid en waarmee het geven van borstvoeding wordt ondermijnd. De Stichting Zorg voor Borstvoeding verzorgt de WHO/UNICEF-certificering in Nederland en de herbeoordeling die na het behalen van het certificaat (ook wel het borstvoedingscertificaat genoemd) driejaarlijks plaatsvindt. ZvB is heel duidelijk en vermeldt het volgende op haar site:

Daarnaast is een belangrijk criterium voor goede zorg voor borstvoeding dat de instelling op geen enkele wijze reclame maakt voor kunstmatige zuigelingenvoeding, flessen of fopspenen. Het UNICEF certificeringsprogramma Zorg voor Borstvoeding (BFHI) vereist naleving van de Internationale Code van de WHO (1981). Ouders hebben recht op heldere en feitelijke informatie over babyvoeding, die niet gekleurd is door een commercieel belang. Wat hun persoonlijke keuze ook is, ze krijgen vanzelfsprekend alle voorlichting en ondersteuning die ze nodig hebben.

Weet je zo of jouw cb WHO/UNICEF-gecertificeerd is? Je kunt het ook nakijken op de site van ZvB (het cb valt onder jeugdgezondheidszorg). Als jouw cb inderdaad in bezit is van het borstvoedingscertificaat, dan voldoet men duidelijk niet aan de eisen van het certificeringsprogramma en is het van belang dat hiervan melding wordt gemaakt bij ZvB.

Nou, het is een heel verhaal geworden zie ik. Ik hoop dat je er iets mee kunt?

Groetjes van Yvonne,  mv Claudia  

De WHO code is er niet voor niets. Borstvoeding is voeding speciaal afgestemd en gemaakt voor baby's, kunstvoeding is gemaakt van melk voor kalfjes en zo aangepast dat het als vervanging van borstvoeding kan dienen.

Eerste insteek van (para) medici moet zijn om de borstvoeding een goede start en kans te geven, dat ze je eerst proberen te helpen de problemen te overwinnen en dat ze dus niet gelijk gaan roepen dat merk X of merk Y ook heel goed is...

Tuurlijk moeten ze goede wetenschappelijke informatie kunnen geven over kunstvoeding als je wilt overstappen, maar sinds wanneer is reclame goede wetenschappelijke informatie? Reclame is puur je verleiden bepaalde merken te gebruiken en zal hun eigen minder goede kanten niet belichten.

Reclame wordt je van alle kanten al voor de voeten geworpen, in kindertijdschriften, reclamefolders, cadeaudozen, televisie, drogisterijen. Deze reclame is niet een persoonlijk advies, maar puur massamedia. De voeding van je kindje hoort serieus genomen te worden! Hoort een persoonlijk individueel advies te zijn. En dat moet je dus van je CB, huisarts, kinderarts kunnen verwachten! Niet het napraten van reclamefoldertjes en wat een vertegenwoordiger hun influistert.

groetjes Nynke

Terug
Bovenaan