Ik denk dat veel mensen niet weten hoe het is om met iemand met (vermoedelijke) borderline om te moeten gaan. Ik weet het niet uit persoonlijke ervaring (omgeving), maar wel vanuit mijn werk. Dus ik snap dat het een hele lastige situatie is! Ze zal zich snel aangevallen voelen als jij of jullie er iets van zeggen, maar dat moet jullie er niet van weerhouden om er iets van te kunnen zeggen - dat is haar probleem wat samenhangt met de borderline. Je moet in haar buurt niet op je tenen gaan lopen (verwacht aan de hand van jouw verhaal ook niet dat jullie dat doen, hoor). Misschien is het slim om met een professional of de praktijkondersteuner een keer te spreken over deze situatie en advies te vragen over hoe je dit het beste kunt aanpakken?
Daarnaast vind ik de voorstellen van het samen shoppen ook wel een goeie, je laat zien dat je het fijn vindt dat ze betrokken is, maar je kunt haar wel meteen een kant op sturen die voor jullie prettig is. Je schoonmoeder dramt in haar enthousiasme wat door en ziet daardoor niet meer het eindpunt, dus probeer haar wat meer bij te sturen daarin. Stel bijv. dingen voor die jullie wél kunnen gebruiken en geef daarbij je smaak aan. En anders is het alternatief inderdaad om de spullen bij je schoonmoeder te laten, voor als jullie kindje ooit een keer daar komt. Je zal haar niet standaard laten oppassen, maar ik ga er vanuit dat je kindje vast wel ooit een keer bij haar mag logeren of dat jullie een keer jullie kindje een paar uurtjes bij oma laten spelen. Ik hoop dat je met de adviezen iets kunt!