Ondergewicht, hoe laten aankomen?

Zarah is nu 9 maanden oud en we zijn gisteren bij het cb geweest. Ze is 72 cm en weegt maar 6700 gram. Veel te licht, ze zit echt op de onderste lijn van de groeicurve. Nou zijn daar wel oorzaken voor te noemen. Ze is altijd al licht geweest, maar groeide gewoon netjes volgens de curve. Maar ze is de laatste tijd veel ziek geweest. Waaronder 6 dagen ziekenhuis waar natuurlijk ook een week ziekte thuis aan vooraf gegaan is. Verder heeft ze afgelopen week buikgriep gehad waardoor ze héél veel diarree gehad heeft.

Wanneer ze ziek is, eet en drinkt ze gewoon erg slecht. Ik maakte me daar eerst niet heel veel zorgen over, maar ja, hoe lager haar gewicht, hoe lager haar weerstand lijkt mij.
En daardoor wordt ze vaker ziek, waardoor ze weer niet eet, en waardoor ze nog meer afvalt. Help! De arts van het cb  probeerde wel wat tips te geven om haar wat meer aan te laten komen, maar meer dan: wat vaker pap geven, had ze ook niet. Op het kdv geven ze een extra fruithap, en wat meer liga.

Nu vroeg ik mij af of hier nog mensen zijn met tips om een kind van 9 maanden wat te laten aankomen. Ze drinkt nog voornamelijk melk, eet een fruithap met een halve liga erin, eet 's avonds zo'n 100 gram warm eten, meer wil ze niet, beetje fruit als toetje. Ik geef ook weleens fruit met melk en granen uit een potje, of yoghurt met fruit. Van die baby koekjes vindt ze heerlijk. En dan een papfles. Dus wie o wie heeft nog een idee waar ik nog niet aan gedacht heb?

Bedankt!

Hoi suus,

Kijk vooral naar je kindje, je zegt dat ze altijd al klein en licht is geweest, dus is het niet vreemd dat ze ver onderaan zit, zeker niet als ze ook nog zoveel ziek is geweest!
Mijn advies zou zijn kijk naar wat ze eet!
Dus geen witte macaroni maar volkoren, geen witte rijst maar bijv zilvervlies rijst!
Kijk naar de voedingstoffen die het eten bevatten, een kind wat weinig eet, laat je niet gemakkelijk meer eten, dus kun je het beste zoveel mogelijk gezonde dingen laten eten, dan is het niet erg als ze licht zijn, ze krijgen dan in ieder geval alle goede bouwstoffen binnen!
ook gezonde tussendoortjes die veel voedingstoffen bevatten!
Misschien kun je ook een beetje pap door haar melk doen!
Maak je niet te druk om hoeveel ze eet, een kind eet wat het nodig heeft!
Houd alleen in de gaten dat ze gezond is, dus een gezonde kleur, vrolijk, levendig, enz, dan komt het allemaal wel goed!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Liefs MJ

Bedankt voor je reactie MJ! Ik wist niet dat je een kind van 9 maanden al zilvervliesrijst en volkoren pasta mocht geven? Dat is inderdaad wel een goeie tip. Ik heb ook andere pap gehaald die ik dan via een lepel ga proberen te geven 's morgens.

Wanneer ik kijk naar haar gedrag dan hoef ik me geen zorgen te maken. Ze is vrolijk, beweeglijk, kan druk zijn, maar ook gezellig knuffelig. De arts van het cb vond haar er bleek uit zien, maar zelf vind ik dat moeilijk te zeggen, ik zie haar natuurlijk elke dag.
Toch maakt dat me weer zorgen, misschien heeft ze wel bloedarmoede ofzo, en voelt ze zich eigenlijk toch niet zo heel lekker.
3 februari gaan we voor controle naar de kinderarts, wie weet wordt ze toch nog verder onderzocht.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Aan ons cb is een dietiste verbonden, daar zou ik naar toe gaan. Als het niet via het cb kan dan via de huisarts.
Je kan ook Fantomalt poeder kopen in overleg met cb of huisarts, dit is ook voor zuigelingen. Het is een calorierijk poeder, speciaal om aan te komen. Het wordt gemaakt door Nutricia. Omdat onze dochter ook op de onderste lijn zit heeft ons cb het ook aangeraden toen zij nog erg klein was.
Verder kan je ook roomboter geven ipv halvarine op de boterham en door het avondeten wat vloeibare margarine.

Mijn kinderen zijn ook lichtgewichtjes.
Met 9 maanden werkte hier vooral: goed vaak aanleggen.

Waar je verder op kunt letten is dat ze voldoende vetten binnenkrijgt, dus lekker boter op het brood, volle zuivel, etc.

Met echt volkorenproducten en zilvervliesrijst zou ik op deze leeftijd voorzichtig zijn, doorgaans mag dat pas vanaf een jaar. I.p.v. rijst en pasta zou ik zoveel mogelijk aardappel geven, daar zit toch meer in. Tussendoortjes, kunnen snacken wanneer ze trek hebben is ook belangrijk, als ze te lang moeten wachten kunnen ze alweer te moe zijn om veel te eten!

Ik heb heel veel gehad aan de tips van Dr. William Sears, die heeft ook veel nuttige boeken geschreven (zijn zoon komt geloof ik wel eens langs bij Oprah of Dr. Phil of zo). Van hem heb ik het idee van een 'snacktray', een bakje met eten waar ze de hele dag bij kunnen en waar gezonde etensdingen in zitten.

Hoi,

Ik heb mijn kinderen dit ook altijd gegeven en aangezien je steeds afwisseld is dat geen probleem, het is anders als je ze al elke dag volkorenbrood zou geven!
Ook de pap varianten worden al met verschillende (zwaardere) granen aangeboden op deze leeftijd!
Aardappel is uiteraard ook zeer geschikt en word ook het meest gegeten dus zal toch de boventoon voeren!

Gr MJ

Ik ben het trouwens niet eens met zo'n eetbakje, je leert daarmee een kind dat je de hele dag kan/moet eten, vind ik!
Nu bepaal jij nog wat ze eten, maar als ze groter worden kunnen ze dan op school kopen wat ze willen, dan eten ze misschien de hele dag ongezonde dingen, nee dat vind ik niks eigenlijk!
Ook voor de tanden is het niet goed, ook in gezonde dingen zitten stoffen als suikers en zuren die de tanden aantasten en daar word het gebit dan de hele tijd aan blootgesteld!

MJ

Terug
Bovenaan