Ondergewicht, hoe laten aankomen?

Bedankt voor jullie reacties.

Reisa: bij ons is dus blijkbaar geen dietiste aan het cb verbonden. Ik wist niet eens dat dat bestond, dietisten voor baby's! Die poeder klinkt interessant, maar dat zal ik eerst gaan overleggen met de kinderarts wanneer we daarheen gaan.

Dirksmamma: bij mij raadde de cb arts juist af om te vaak iets te geven. Ik gaf namelijk melk zodra Zarah aangaf wel wat trek te hebben. Nadeel is dan dat haar maag alleen maar went aan kleine beetjes eten, waardoor ze misschien wel vaak een beetje eet/drinkt, maar in totaal te weinig binnen krijgt. Dus wij moeten proberen terug te komen op minder flessen per dag, maar per fles meer.
Brood vindt ze niet zo bijzonder, een paar stukjes eet ze, maar daarna is de lol eraf voor haar en moet ze niet meer. Dus ik zal er extra boter opsmeren, maar de echte vetten zal ik niet daar uit kunnen halen ben ik bang.

MJ: ik geef nu idd de pap van bambix, die is voor kinderen vanaf 8 maanden en wat meer volkoren. Tot mijn verrassing wilde ze het nog eten ook! Eerdere pappen krijg ik alleen met de fles naar binnen. Ja, ik heb echt een niet meewerkend kind.. Het zou natuurlijk een heel ander verhaal zijn als ze gewoon een goeie vreetzak zou zijn want dan eet ze die extra kilo er zo aan. Maar helaas.

Ik geef Zarah nu dus als extra die volkoren pap, een extra fruithap, een liga en een koekje, beetje brood, avondhap (die ze niet bijzonder goed eet) en dan de flessen melk. Op het kdv doen ze hard mee, door een extra fruithap te geven naast de flinke hap die ze 's morgens krijgt, en lekker de liga's.
Dit zal toch wel genoeg zijn?

Groetjes!

Hoi suus,

Wat misschien nog een idee is: wat brood klein maken en dit door de fruithap roeren, zo word hij wat machtiger, fruithap is natuurlijk heel gezond maar geeft niet extra gewicht, zo heb je misschien 2 vliegen in 1 klap!
Doe ik ook vaker, maar dan omdat die van mij echt onverzadigbaar is..net andersom dus!

Fijn dat de pap goed naar binnen gaat! Misschien dan een idee om de avondhap mee aan te vullen!

Succes,
Gr MJ

Hallo Mama

k heb een dochter van nu ruim drie  jaar. ze heeft altijfd problemen gehad met aankomen.
Ik zou je niet zo druk maken over het cb. die volgens de groeicurve en geen kind is het zelfde . Isa is nu ruim elf kilo.
toen zij 2 was woog ze ook maar net 7 kilo, ze heeft van alle soorten sonde voeding tot energie preparaten gehad om maar aan te komen.
en wat denk je niks hielp. Isa ligt gewoon onder de onderste lijn op de curve en volgt hier gewoon haar eigen lijn. ook wel met op en af, en idd gevoelig voor ziek zijn.
Als jij denkt dat ze blij is en vrolijk gewoon je hart volgen.misschien heeft ze een tragere spijsvertering en daarom minder behoefte aan eten.
probeer lichtverteerbaar eten, dit verteerd vlugger en makkelijker en daardoor is haar maagje eerder leeg.   Met bruinbrood maak je mij niet blij, Isa eet dan de hele dag niet meer. dat duurt langer om te verteren
Een eetprobleem heeft ze echt niet,   dat had Isa helaas wel, dus niet te vergelijken.
Hoe meer jij je eigen om haar druk gaat maken, hoe minder ze gaat eten. klinkt gek maar vaak wel.
Zolang de kinderarst geen probleem ziet, anders kun je hem vragen voor een verwijzing naar dietiste of eventueel pre-logopedie, als jij vind dat ze slecht eet. bespreek het met de arts
Helaas is Isa nu nog ernstig onder haar gewicht, eigenlijk zou ze nog steeds een sonde moeten om extra eten te krijgen. maar dit wilde we niet omdat het nu goed gaat. Isa is blij, heel de dag actief en supervrolijk kind. Dat is belangrijk zolang zij niet ziek is of symtomen aangeeft, laat ik haar lekker haar gang gaan. Die weerstand komt vanzelf, daar zul je nu doorheen moeten. wat je wel kan doen is roosvicee ferro voor extra ijzer en appelstroop.

Tegenwoordig word over alles z''n ophef gemaakt

succes monique

Hoi Monique,
Bedankt voor je reactie. Nu is jouw situatie wel verschillend van de mijne. Ik maak me in principe niet druk om het feit dat ze dun is, maar om het feit dat ze voorheen prima volgens de curve groeide en nu niet meer. Eerst volgde ze de -1 lijn, en nu zit ze bijna onder de -2,5.. Door het vele ziek zijn heeft ze ook een hele tijd slecht gegeten. Dat is nu gelukkig alweer een stuk verbeterd! Maar dan hoop ik ook wel dat het zo even een tijdje goed blijft gaan, dat ze ook de tijd krijgt om wat aan te komen. En alles wat kan helpen hierbij, hoor ik graag.

Zoals ik al eerder schreef: het eten gaat beter, ze drinkt grotere flessen en minder per dag, en tussendoor eet ze fruit of liga of baby koekjes, vandaag ook wat yoghurt, vond ze heerlijk. Pap ging er ook weer prima in. Dus ik klaag niet! Als het zo doorgaat, ben ik helemaal tevreden.

Wel een toestanden heb je meegemaakt zeg, met je dochtertje.. Sondevoeding is niet niks zeg.. Je zult je wel vaak zorgen gemaakt hebben? Op een gegeven moment zul je het wel los kunnen laten, dan leer je inderdaad kijken naar je kind, ipv de cc's.

Nogmaals bedankt!

Oh en MJ: ipv brood doe ik vaak een liga in de fruithap. Heb vandaag mini bolletjes gekocht, die ze in haar hand kan vasthouden. Wie weet gaat ze dan ook wat brood leren eten..

En nog even een toevoeging: een laag gewicht heeft niets te maken met je weerstand..........weerstand bouw je op door gezond te eten, niet door aan te komen...........dan zouden ze in amerika wel heeeeel gezond zijn..........

Nogmaals, mijn idee, zolang je kindje een vrolijke beweeglijke indruk maakt.........misschien blijft het gewoon een heel slank grietje, wees blij, wat er niet aankomt hoeft er ook niet af.
Bouw een gezond eetschema met haar op en leer haar geen ongezonde dingen aan, zoals de hele dag door eten..............dat is namelijk veel lastiger af te leren.
Zolang ze gezonde voedingsstoffen: vezels, vitaminen en mineralen binnenkrijgt en ze maakt een vrolijke indruk, zou ik je er niet al te druk over proberen te maken. Maar goed, dat is heel lastig..........

Gr. Rimke

Weerstand heeft er misschien niets mee te maken, maar een erg mager kindje dat ziek wordt en afvalt, daar blijft niets van over. Dan wordt het echt akelig om te zien.

Ik heb zelf ook een kleine meid die te licht is..Bij de geboorte was ze 2620gram, en zat op het CB op de lijn -2..Die heeft ze wel altijd gevolgd, maar de laatste 3 maanden is ze bijna niet meer aangekomen, 70 gram in 3 maand :S
Nu moet ik morgen naar de kindersarts, maar is wel moeilijk hoor!
Ze is altijd vrolijk, slaapt goed, dus wat wil je nog meer...Inderdaad nog groeien :)
Ze is eigenlijk al vanaf de kerst steeds wat aan het kwakkelen..3 dagen diarree, 3 dagen verhoging..en dan weer week niks aan de hand...Nadeel blijft als ze zo licht zijn er haast niks van de meid overblijft :S
Deze week gaat het weer super, ze eet lekker goed en drinkt genoeg..En dan toch ineens vanmorgen weer verhoging :S
Het blijft aanmodderen, maar kijken wat ze er morgen van zeggen

Terug
Bovenaan