hai meiden,
Nou, ik ben dan een mama die de babyfoon wel eens uitzet als Roef een inslaaphuiltje heeft. En ik zit dan echt niet rustig aan de koffie, en ik wacht ook niet tot hij bijna in zijn gehuil stikt. Ik laat de babyfoon 15 minuten uitstaan, omdat ik weet dat ik te snel reageer als ik hem hoor huilen. En vaak slaapt hij binnen die 15 minuten, is hij nog aan t huilen dan geef ik hem zijn speen of blijf ik even naast hem zitten tot hij wat rustiger is.
Zoals terecht gezegd wordt huilen baby's nu eenmaal, en ik ben van mening dat je ze dit huilen soms ook moet gunnen. Sommige kindjes hebben dit nu eenmaal nodig om de indrukken van zich af te huilen. Ik ben echt van mening dat het rustiger voor een kindje is om ze te laten huilen, dan om ze er te snel weer uit te halen, te wiegen, te gaan lopen. Dit hebben wij met de eerste ook gedaan, en inderdaad een huilbaby mee gekweekt, zoals ergens treffend beschreven staat.
Wanneer Roef eenmaal slaapt staat bij ons de babyfoon gewoon weer aan. Ik vind dat er een heel groot verschil bestaat tussen een inslaaphuil, en huilen wanneer het tijdens een slaap wakker wordt. Dat moeten we niet met elkaar verwarren, en ik denk ook dat de adviezen in die topic daar niet op gericht zijn. Want dan gaat iedereen denk ik gewoon naar zijn kindje toe, ik ook. Dan heeft het huilen ook een reden, honger, vieze broek of soms gewoon te vroeg wakker. Dan geef ik het speentje en slaapt Roef weer verder, en ik ben er van overtuigd dat hij dan ook verder slaapt omdat hij dat kan, zijn bedje is vertrouwd en meer heeft hij niet nodig. De oudste was gewend in slaap gewiegd te worden, en als hij snel wakker werd raakte hij helemaal in paniek om pas weer verder te slapen na gewiegd te worden. Soms lukt dat ook niet, met als gevolg: hazeslaapjes, huilen, en een oververmoeide zeer tempramentvolle baby.
We doen allemaal wat ons het beste lijkt voor ons kindje, elke mama en elk kindje is anders. Het ene kindje is wat meer ontspannen en het andere meer tempramentvol. Je kunt dan je ongeloof uitspreken over hoe sommige mama's het aanpakken, maar
wat bij het ene kindje nodig is, hoeft bij een ander kindje niet zo te zijn. Je kunt je eigen situatie niet geheel vergelijken met die van een ander, en daardoor begrijp je soms dingen van elkaar niet altijd, maar verschil in hoe we het doen mag er zijn.
Mijn adviezen in de inslaap topic zijn helemaal gebasseerd op mijn ervaringen met onze oudste. Na drie maanden tobben met een huilbaby wil je wel, en het zelf in slaap laten huilen in combi met inbakeren en regelmaat zorgden er toch echt voor dat we binnen een week een totaal ander kindje hadden. Hij had dat gewoon nodig, en we zijn er toen alle drie heel erg van tot rust gekomen. Want natuurlijk sta je voor je kindje klaar, maar je bent er zelf ook nog. En natuurlijk huilt een baby, maar wanneer het problematisch wordt is het goed om het eens op een andere manier te proberen. En dan mag je als ouders ook best een beetje respect hebben voor jezelf, je bent er zelf ook nog en je bron van energie is nu eenmaal niet onuitputtelijk.
Groetjes Annemarie