Onverwacht zwanger, paniek! (Levensstijl)

<p>Hoi iedereen, </p><p>Ik was eerst nogal onzeker om dit topic te starten, maar ik moet ergens mijn hart luchten! </p><p>Normaal gezien pak ik mijn pil 3 maanden door en dan stop ik eens. Dit vanwege mijn klachten tijdens mijn menstruatie. Nu was ik gestopt en kreeg ik ineens heel miniem tot geen bloedverlies. Ik dacht het zal toch niet.... </p><p>Direct naar de Kruidvat gegaan en 2 zwangerschapstesten gedaan, allebei meteen positief, daarna de clearblue gedaan met wekenindicator en ja hoor: 3+.</p><p>Volledige paniek hier, huilen huilen huilen, want hier komt het: het kindje is meer als gewenst, maar mijn levensstijl laat zich zeer te wensen over. Ik rook een pak sigaretten per dag al zeker 10 jaar en slaag elke dag ook nog 1 of 2 blikjes redbull achterover. Ben niet anders gewoon. Ben zeker geen “marginaal” type. Heb een goede baan en een goede relatie. Heb altijd gezegd dat als ik ooit aan een kindje wou beginnen ik eerst een tabakoloog ging raadplegen en alle voorbereidingen zou treffen voor te stoppen met roken en een gezond kindje op de wereld te brengen, en nu dit pfff... </p><p>Ik kon gelukkig gisteren meteen bij mijn gynaecoloog terecht en die kon op de echo zien dat alles tot nu toe in orde was en ik 9 weken en 4 dagen ben. Ik heb niks gezegd over mijn rookgedrag, aangezien ik zelf nog zo in shock was. </p><p>Nu ben ik in volledige paniek! Moet ik dit kindje wel houden? Aangezien dat ik heel die periode zo ongezond heb geleefd. Het shockeffect van zwanger zijn werkt heel averechts qua stoppen met roken. Ik loop hele dag met een schuldgevoel rond en kan niks anders doen als huilen, maar die sigaret kan ik van de een op andere dag helaas tot nu toe niet laten staan. Ik moet pas terug op 12 weken en zit erg in dubio wat ik moet doen. Straks is mijn kindje niet gezond door mijn toedoen in deze kleine 10 weken, moet ik dit hem of haar aandoen!?</p><p> </p><p>Graag reacties zonder wijzende vinger aangezien ik dit al moeilijk genoeg vind en graag in contact kom met mensen in zo een situatie. </p><p> </p><p> </p><p> </p>

Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap! 
Wees niet zo hard voor jezelf. Er zijn heel veel vrouwen die pas laat ontdekken dat ze zwanger zijn en in die periode gewoon gefeest hebben en waarbij het kindje gezond geboren is. Probeer je levensstijl aan te passen en ga alsnog naar die tabacoloog om proberen te stoppen met roken. De baby zit nog hartstikke veilig in de buik en krijgen die eerste weken nog weinig mee van de voeding van de moeder.
Als het welkom is lekker van genieten en je niet meer  schuldig voelen. Je kunt niet veranderen wat je hebt gedaan, wel wat er nog gaat komen.
Succes!!

Ik zou zeggen; direct stoppen! Daarmee zou je schuldgevoel ook weg moeten gaan. Ik denk dat je nog geen schade hebt toegericht hoor, maar nu stoppen is wel het allerbeste voor je kindje. Ik zou het zeker aankaarten bij de vk als het je niet lukt. Die gaan je echt geen veeg uit de pan geven.. die komen dit heel vaak tegen. Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was ben ik direct gestopt met roken terwijl dit mij 100x niet gelukt was voordat ik zwanger was. Geloof in jezelf. Je bent vast een enorm sterke vrouw die dit zeker voor haar kindje kan doen. 
Misschien helpt het om jezelf kleine beloningen te geven? Bijv; als je een dag niet gerookt heb dat je dan een leuk rompertje koopt. Dan wordt de situatie misschien ook wat meer tastbaar. Het behalen van zo'n kleine overwinning kan al enorm veel doen voor je zelfvertrouwen. Ik geloof in ieder geval in je! Je kan het :)

Ik snap je schrik en schuldgevoel, maar ik denk dat je niet moet verwachten dat je kindje nu meteen "niet gezond " zal zijn. Uiteraard is dit niet het beste voor je kindje, maar de eerste stap is al dat je je daar bewust van bent. Ik denk dat het in jou geval het beste is om contact op te nemen met de huisarts en via hem/haar rustig te stoppen met roken. Nu ineens compleet stoppen is enorm veel gevraagd en legt nu ook teveel stress op jou en dat is ook niet goed voor je kindje. Maak samen een haalbaar stappenplan en waarmee je wel zo snel mogelijk kan stoppen.  Juist nu is het goed om daar hulp bij te zoeken. 

Ik was precies het zelfde. Veel roken energie drankjes drinken alcohol drinken. Toen ik er achter kwam dat ik zwanger was was ik ook behoorlijk in shock. We waren namelijk op vakantie met een groep vrienden en hadden al behoorlijk wat gedronken de dagen ervoor. Ik heb tegen mezelf gezegd dat ik nog 1 “afscheids” sigaret mocht roken. Dit heb ik dan ook gedaan en daarna er nooit meer aangekomen tijden de zwangerschap. Zelfde geld uiteraard voor alcohol en redbull. Er zijn zeker momenten geweest dat het even moeilijk was en dat ik zin had in een sigaret. Maar zo’n klein wondertje in je buik daar doe je toch alles voor? Geloof in jezelf, je kan het!  En als je denkt dat het je toch niet lukt, vraag er dan hulp bij. En Owja, ons kindje is kern gezond ter wereld gekomen ondanks mijn leefstijl in het begin van de zwangerschap. 

Van harte gefeliciteerd. 
Ik vind je reactie om abortus te plegen nogal extreem. Het is cliche maar vroeger deden ze alles. Was het goed? Nee zeker niet maar we zijn niet allemaal beschadigd erdoor. 
Stop zo snel als het je lukt en zoek daarbij hulp maar je kindje gaat echt nog wel een gezonde toekomst tegemoet. 

Ik ben begin april 2 jaar gestopt met roken met hulp via de huisarts. Ik kreeg “champix” voorgeschreven en heb, na het afbouwen, nooit meer een sigaret aangeraakt. Integendeel... ik ben zo een “gestopte zeiker” geworden ?? misschien kan hij/zij jou ook wel helpen met het stoppen als je dit graag wil.
en ik wil roken alles behalve bemoedigen tijdens de zwangerschap, maar een goede kennis van mij is gister bevallen van een gezonde zoon terwijl zo rookte. Haar vriend rookt en iedereen in haar omgeving. Nogmaals wil ik echt niet zeggen dat het goed is!!! 

Ik was ook ong 8 weken toen ik er achter kwam dat ik zwanger was. En ik ging elk weekend stappen, drinken, roken enz. Ik ben wel meteen gestopt toen ik er achter kwam. Mijn dochter is gelukkig wel gezond geboren. Wel 4 weken te vroeg met een spoedkeizersnede.

Terug
Bovenaan