Onzeker eerste echo

<p>Dag dames,</p><p>Ik weet nu sinds een week dat ik in verwachting ben van ons eerste kindje. Ik ben eerst naar de huisarts geweest en heb daarna de verloskundige gebeld. Kreeg een heleboel informatie vond dit nogal overweldigend. Nu heb ik al twee afspraken gepland. Ik maak mij zorgen over de eerste. 18 december heb ik  namelijk de 7 weken echo. Je kan er niet veel over vinden behalve dat het een vaginale echo is en dat het voornamelijk ingezet wordt bij medische gevallen. Heb deze redenen bekeken en heb geen idee wat dit dan in mijn geval zou kunnen zijn. Is dit normaal? Moet ik mij zorgen maken? <br />Is het nodig of kan ik ook wachten tot de afspraak in januari. Als het niet perse hoeft sla ik liever het onderzoek over .</p>

Ik heb vijf kinderen en nog nooit een vaginale echo gehad. Sowieso is niks verplicht. Als er niets aan de hand is Kun je ook een paar weken wachten en via de buik een echo doen. Ik zou het zelf niet doen via de vagina, vind dat toch wel dicht bij de baby. Tenzij noodzaak maar dat is anders

Bij mijn verloskundigenpraktijk is dit standaard. Ze doen met 8 weken een vitaliteitsecho om te kijken of de zwangerschap op de juiste plek zit en of het allereerste begin goed is. Vaginaal kan volgens mij geen kwaad. Dus er hoeft geen medische aanleiding te zijn, kan ook gewoon protocol van jouw verloskundige zijn. Als je het liever niet hebt zou ik het bij hun aangeven, maar je hoeft je er geen zorgen over te maken. Zelf vond ik het heel leuk om met 8 weken al teken van leven te kunnen zien ?

Ik heb zelf ook tijdens mijn zwangerschap bij de eerste echo een vaginale echo gehad. Dit omdat ze het via de buik nog niet goed konden zien. Wellicht is dat bij jou ook het geval. Ik zou me er niet te veel zorgen over maken. Het hele gebeuren zelf is trouwens ook niet pijnlijk of gevaarlijk voor de baby. Komt allemaal vast goed! Geniet van je eerste echo en een fijne zwangerschap gewenst