onzeker over bv, word radeloos, wie herkend dit....help

als je eraan twijfelt of hij wel genoeg drinkt zou je bij de thuiszorgwinkel een weegschaal kunne huren. Zo kijken ze ook in het zieken huis hoeveel ze drinken.
Je weegt ze net voor de voeding en gelijk ernaar .
Elke gram zwaarder is dan 1 cc bv.
Als ik jou was zou ik echt niet uit een flesje gaan geven.
Bij mij werd ook gezegd dat het niet uitmaakte Merel lag in het ziekenhuis op de kinderafdeling.
Ze heeft nooit echt uit de borst gedronken
en ik heb alleen   maar kolven 11 weken waarvan vooral de laatste 2 weken frusterend waren
Ik zou eerst desnoods met een (hoe heet zo een mens ook alweer) borstvoedingsdeskunige andere dingen proberen voor ik naar de fles zou grijpen.

Dit alles klinkt misscien een beetje raar maar ik had me er echt op verheugd om bv te kunnen geven en het voelde gewoon zo vreselijk KUT om je kindje niet zelf te kunnen voeden en dan door dat stomme kolven niet iedere keer als ze huilde haar aandacht kon geven. Want mevr huilde uiteraard het meest als ik net aan het kolven was.

Hoi Anouk,

Allereerst gefeliciteerd met je kindje!!
Als ik je verhaal zo lees, lijkt mij dat je kindje de eerste regeldag te pakken heeft.( meestal rond de 10e dag). Heel nuttig, omdat zo je melkproductie wordt verhoogd, maar wel vermoeiend. Om nu beide wat tot rust te komen adviseer ik je het volgende, tenslotte heet het een regeldag en geen regelweek.
Als je hebt gevoed zou je kunnen proberen of je met de kolf nog voeding uit je borsten kunt krijgen. Omdat je kindje al heeft gedronken, kolf je dan alleen de achtermelk, welke het meest voedzaam is. Mocht je kindje nu na een uur zich weer melden, dan kun je ( je man?) de afgekolfde melk geven. Probeer zo de tussenpozen te rekken tot minimaal 2,5 uur voordat je weer aanlegt. Je borsten krijgen nu nl geen tijd om een complete maaltijd te bereiden.
Als je kindje heel gulzig is, dan zou je ook eerst de voormelk af kunnen kolven en dan je kindje aanleggen.Dan krijgt je kindje meteen de achtermelk.  Door het snelle drinken zijn ze vaak eerder moe en zeg nu eerlijk, als we zelf ons eten naar binnen schrokken hebben we ook eerder een vol gevoel dan wanneer we rustig eten.

Wat je ook altijd kunt doen is de kleine pakjes  kant en klare nutrilon halen en je kindje dit na de voeding aanbieden. Niet veel, bijv 30 cc per keer. Wil die het niet hebben, geen probleem. Let er wel op dat een aangebroken pakje 24 uur houdbaar is in de koelkast.

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt. Probeer tussendoor zoveel mogelijk te slapen. Houdt desnoods even bezoek op afstand. Leg je kindje lekker tegen je aan, hier worden ze ook vaak rustig van.
Heel veel succes ermee!

Suus

Hoi Anouk,

Je hebt al aardig wat reacties gehad, maar ook ik wil toch even wat van me laten horen. Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je zoon en wat geweldig dat je je zo wilt inzetten om BV te geven.
Je schrijft dat het in het begin goed ging met BV, dus ook ik denk dat je nu met regeldagen zit. Veel mensen denken dat een regeldag maar 1 dag is(dacht ik eerst ook), maar dat is dus niet zo. Het kan wel een paar dagen duren. Op zulke dagen komt je kindje heel vaak, om de produktie omhoog te krijgen. Erg vermoeiend, maar heel goed voor je BV. Je doet er daarom goed aan om de kleine (overdag) zoveel mogelijk aan te leggen. 's Nachts kan je het wel proberen te rekken tot max. 6 uur. Als het goed is, heb je na enkele dagen dus een hogere produktie en zal je kleine meer binnen krijgen en zal er meer tijd tussen de voedingen komen.

De kleur van de ontlasting is prima, dus hij krijgt wel voldoende voeding binnen. Daar hoef je in elk geval niet onzeker over te zijn.

Is er wel een moment dat hij een langere slaap doet? 's nachts bijvoorbeeld? En merk je dan ook dat je borsten vol zitten? Dat is een goed moment om een nieuwe start te maken. Na het lange slaapje, direct voeden. Soms lijkt het alsof ze even slapen, ze houden soms wel een minuut pauze, maar als je ze aangelegd houdt, kunnen ze weer gaan drinken. Dit kan je stimuleren door bijv. het handje te kietelen of over z'n wangetje te aaien. Als hij echt lijkt te slapen, kan je een schone luier geven. Daar worden ze vaak ook weer wakker van en daarna verder voeden. Laat hem zolang mogelijk aan 1 borst drinken, zodat hij ook de vettere melk binnen krijgt. Als hij echt niet meer wil, even boertje laten, knuffelen en dan andere borst proberen. Je bent totaal misschien wel een half uur tot 3 kwartier bezig, maar het valt allemaal onder 1 voeding. En als hij dan goed heeft gedronken, is de kans dat hij groot dat hij weer wat langer zonder kan. Als hij toch weer komt, probeer te troosten met bijv. je pink of misschien heeft hij krampjes(warme hand op zijn buik leggen helpt) of zit er een boertje dwars. Het kost even tijd om een goede routine te krijgen in het geven van een volledige voeding, maar uiteindelijk pluk je hier de vruchten van.

Tot slot nog een paar tips voor jezelf. Pak zoveel mogelijk rust en blijf lekker even een paar dagen op bed/in je kamer met de kleine. Veel huidcontact en rust bevordert de BV. Maak je niet druk of je kleine voldoende krijgt, dat blijkt wel uit de poep-en plasluiers. Als je toch wilt weten of je kleine voldoende groeit, huur dan een weegschaal, maar weeg slechts 1 keer per dag. Het helpt niet om voor en na een voeding te wegen, want moedermelk verschilt bij elke moeder en het weegt dus ook geen 1gram per cc.
Ga vooral genieten en iemand anders zei het ook al, als het echt niet lukt en het kost teveel strijd, schroom dan niet om flesvoeding te geven. Desnoods 1 keer per dag, zodat jij even kan rusten. Een goed uitgeruste en relaxte mam is heel belangrijk!

Succes en laat nog even weten hoe het gaat....

Groetjes, Yvette

Hi,

ik had al gereageerd maar ik wilde ook nog iets kwijt:

Sophia kreeg in de eerste week ook nutrilon bijvoeding ná het borstvoeden en sliep toen ook wel langer door, het is iets vetter geloof ik en dan zitten ze dus langer vol.... Je kan het proberen maar ik vond het wel een hoop gedoe, bv, kolven en flesvoeding. Ik ben toen met alles gekapt en over gegaan op alleen BV.
Meid, probeer die draagdoek, mijn dochtertje slaapt daar úren in terwijl ze in haar bedje om de 20 minuten wakker wordt!

xxxx

Maak je niet zoveel zorgen! Je doet het goed hoor!
Je kindje poept goed en groeit goed, dat is het belangrijkste.

Je zit nu midden in een regelperiode (regeldag is een beetje misleidend, het kan echt een aantal dagen tot een week duren!).
Het beste wat je kunt doen is: op verzoek aanleggen en vooral ook: heel goed op het aanleggen letten!

Zo'n eerste keer kan je flink onzeker maken (ik ken zat moeders die dachten dat ze moesten stoppen hierom!!!), maar echt, het is van voorbijgaande aard.

Het is in dit soort situaties wel handig om de telefoonnummers van VBN (0343-57 66 26) en LLL (0111-413189) bij de hand te hebben, want als je je wat onzeker voelt is het best prettig om even met een ervaren iemand te praten!!!

Je verhaal is heel herkenbaar!
Ik geef ook borstvoeding en zowel bij mijn eerste als bij mijn tweede (nu bijna 8 weken) werd ik er onzeker van. Om de 3 a 4 uur kwam bij mij ook lang niet altijd voor.
En mijn tweede heeft veel krampen dus dan ben je de hele tijd bang om iets verkeerds te eten (althans ik).

Maar wat ik hier verder nergens lees> misschien heeft je kleine niet per se honger maar gewoon enorme zuigbehoefte...? Die van ons hadden dat ook en wij hebben een speentje gegegeven en de pink helpt ook super. Daar worden ze rustig van.
Probeer het gewoon even uit zou ik zeggen. Misschien kan je het daar mee rekken tot twee uurtjes tussen de voedingen. Want om het uur is echt wel heel vermoeiend.

En verder lees ik dat jullie veel onenigheid hebben....ook zo herkenbaar. Zeker bij onze eerste waren we het vaak niet eens over de aanpak. Ik wou hem laten huilen af entoe en mijn vriend wou dat absoluut niet...Onze fout was dat we de discussie pas aangingen op het moment supreme....dus bv midden in de nacht of zo....nou dat ging dus geheid fout.
Wat we nu hebben geleerd is om van te voren (dus voor dat de situatie zich voordoet) af te spreken hoe we zullen handelen. Of dat nou zijn of mijn manier is. Op deze manier heb je een duidelijk afspraak met elkaar en weet je wat je te doen staat als het zo ver is. Je aanpak hoeft natuurlijk niet altijd te helpen, maar dan heb je in ieder geval geen discussie met elkaar!

Nou sterkte ermee, weet dat je niet de enige bent!

Groetjes mama3007

hoi,

ik wilde ook nog even reageren. Ben het met bovenstaande stukje over .
discussies heel erg eens zo deden wij het ook. En vooral ook blijven praten.
werkt het niet heb het er over als je kindje weer slaapt. Volhouden is wel belangrijk
dus telkens eventjes het zelfde blijven doen anders weet je niet of het helpt.
Over onzekerheid bij bv. zo ontzettend herkenbaar, mijn baby had heel snel een soort van ritme maar heel veel kramp. Je denkt steeds, heeft hij wel genoeg gegeten enz.
Ik vond het moeilijk hoor. Ik heb het 5 maanden volgehouden. Na 2 weken ben ik naar het borstvoedingcentrum geweest.Ik weet niet of ze dit hebben in de buurt van waar je woont maar dit hielp mij ontzettend. Iemand die gewoon de hele dag met borstvoeding bezig is zie zoveel meer.

succes czaar

hallo Anouk,
Je hebt al veel reactie gekregen op je vraag, maar ik wil toch nog wel even reageren, omdat je verhaal zo ontzettend herkenbaar is! Wat heb ik in het begin vaak voedend op de bank gezeten! En onzeker te zijn daarover! Was vaak lang bezig met een voeding (45 minuten minimaal), om dan vervolgens een uur later weer aan de bak te mogen. Zucht... voelde me net een melkfabriekje.
Maar ik kan je vertellen, het was de moeite waard om door te zetten. Nu gaat het stukken beter, en zit er veel meer tijd tussen de voedingen (mijn kindje is nu 12 weken, en er zit vaak zo'n 3 uur tussen de voedingen, gemeten van het begin van de ene voeding en het begin van de volgende), en er zit een soort van ritme in (niet echt op de klok of zo, maar het is niet meer zo onvoorspelbaar als in het begin).
Wat mij erg heeft geholpen: het boekje regelmaat en inbakeren van Ria Blom (gaf mij en mijn vriend houvast bij het aanbieden van structuur en duidelijkheid aan ons kindje en bracht ons op 1lijn. daarvoor was hier ook vaak discussie: wat is er aan de hand, wat moeten we doen). En verder heb ik veel gelezen op het borstvoedingsforum. Daar kwam ik erachter dat alle vragen waar ik zelf mee zat, anderen ook hadden! Wat een bevestiging!
Met bijvoeding heb ik trouwens niet zo'n goede ervaringen gehad: dat werd in het ziekenhuis gedaan (ik had een keizersnede gehad en 's nachts kreeg mijn zoontje kunstvoeding als " toetje", zodat hij wat langer zou slapen: stom, want die eerste dagen moet je je baby juist zo vaak mogelijk aanleggen, om alles goed op gang te laten komen. Hij werd er misselijk van: zielig!). Ik zou als ik jou was dan nu ook niet direct gaan bijvoeden met kunstvoeding, want dan krijgt je lichaam namelijk niet het juiste signaal. Vertrouw erop dat jij en je kindje over een paar weken perfect op elkaar zijn afgestemd! (en als je dan net als ik het gevoel hebt dat het lekker gaat, dan komt je volgende regelperiode, daar zit ik momenteel mee. haha. het is nu gelukkig veel beter te verdragen dan op het begin, omdat die onzekerheid er vanaf is)
En over dat weggaan: ik doe het soms even en heb dan een noodvoorraadje borstvoeding in de diepvries, maar probeer wel altijd weer op tijd terug te zijn voor de voeding, want anders moet ik weer gaan kolven. (en dat vind ik veel meer gedoe). Ik heb me er bij neergelegd dat ik in de borstvoedingsfase niet lang weg kan zijn zonder mijn kindje mee te nemen, tenzij ik ergens kan kolven.
Succes met alles!

Terug
Bovenaan