Onzeker...

Hoi,
Na 3 weken ouderschap en aanrommelen en twijfels, willen we toch eens navragen of we wel op de goede weg zijn en of we misschien dingen anders/beter zouden moeten aanpakken…

What’s the story?:
Onze kleine meid is 3 weekjes geleden geboren; wat licht en klein voor haar leeftijd, maar verder niets mis mee. Na een week verblijf in het ziekenhuis voor zowel moeder als dochter, zijn we twee weken geleden begonnen met het trachten de opvoeding in goede banen te gaan leiden.
De 1e week hadden we kraamhulp, prima meid, ontwikkeling ging goed en we hebben best wat bijgeleerd. Luiers verschonen, badderen, geen probleem, gaat prima.

De “problemen” zitten vooral in het voed- / slaapritueel. Het geven van borstvoeding an sich gaat best goed en we hebben het ook wel het idee dat dochterlief genoeg voeding binnenkrijgt (gezien de gewichtstoename); wel valt ons op dat ze regelmatig voeding teruggeeft.
We zijn uiteraard op de hoogte van het “mondje terug”-fenomeen, maar het gaat in ons geval regelmatig (2 á 3x per dag) om zo’n 30 á 40cc. En dat vinden wij wat veel…

De vraag is nu dus of ze in eerste instantie te veel binnenkrijgt en zelf reguleert wat ze nodig heeft, of dat er wellicht iets anders aan de hand is.
Ze heeft redelijk wat last van darmkrampjes, we zijn al bezig met Cinababy en Venkelthee om dat te proberen te verminderen, jammer is alleen dat ze die druppels en thee er ook zeer regelmatig uitgooit.

Onze grootste uitdaging ligt vooral in het avondslaapritueel; overdag gaat onze dochter redelijk makkelijk slapen na een voeding (valt vaak in slaap bij ded 2e borst), maar ’s avonds en ’s nachts is het vaak zeer problematisch. De huilbuien zijn dan redelijk hysterisch van aard en ze huilt zichzelf compleet over de rooie. Omdat moeders redelijk zwak uit het ziekenhuis is gekomen vanwege complicaties rondom de keizersnee, ga ik dan regelmatig met de kleine naar de woonkamer om mijn vrouw haar slaaprust te gunnen (de kleine slaapt in een wiegje bij ons op de slaapkamer).
We weten niet precies waarom het ’s avonds zoveel moeilijker gaat dan overdag en of wellicht de krampjes daar een rol in spelen.

Wat we wel/ook merken is dat we erg veel moeite hebben met het huilen van ons meisje; elke keer pakken beginnen we te wiegen, pakken we haar uit de wieg om te troosten en zeer regelmatig verdwijnt onze pink in haar mondje om aan haar enorme zuigebehoefte te voldoen. Het kost ons veel moeite om haar te laten liggen huilen in de hoop dat ze zelf uiteindelijk toch in slaap valt…
Ter info: voedingen ongeveer om de 3 uur, waarbij het voedingsritueel incl. verschonen en meerdere keren aanleggen zo’n uur in beslag neemt.

We weten dat dit een heel verhaal is, met waarschijnlijk grotendeels vragen/problemen die elke ouder wel heeft gehad en dat dit een leuke binnenkomer hier is…De losstaande vragen zijn best te behappen en natuurlijk realiseren we dat we er 's nachts nog wel 1 a 2x uitmoeten voor een voeding.
Desalniettemin worden we nu door alles bij elkaar met de dag onzekerder en gaat het gebrek aan nachtrust (soms 1,5 uur per nacht) ons toch wel opbreken en merken dat dat ten koste gaat van de positieve gevoelens naar onze dochter…en dat willen we dus duidelijk niet!

Hartelijk dank voor tips en trucs die ons kunnen helpen met onze probleempjes!
misy

 
Hoi,

Het houdt wat in he, een baby? Vind het zelf ook best zwaar. Onze zoon is nu 3 maanden en huilt heel veel. Ik ben vrij snel begonnen met inbakeren. Dit zorgt ervoor dat de baby rust heeft en zichzelf over kan geven aan de slaap. Misschien is dat iets om 's nachts te proberen. Jochem slaapt hierdoor over het algemeen veel vaster van.
Je kunt eens kijken op www.pacco.nl en mocht je je dochter niet echt willen inbakeren, dan kun je eens kijken op www.debakerzak.nl
Verder heel veel succes met alles en ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Anne

 
Hoi,

Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter!

Je hebt al best veel informatie gegeven over jullie situatie; zo geef je aan er sprake is van gewichtstoename bij je dochtertje. Wat was haar geboortegewicht en hoe is haar groei tot nu toe verlopen? Aan de hand van de volgende richtlijnen kun je vaststellen of je kindje genoeg voeding binnenkrijgt: een baby krijgt genoeg voeding binnen, als hij/zij in elk geval 8 x per etmaal aan de borst drinkt, goed groeit (100-200 gram per week), voldoende plasluiers heeft (4 zware wegwerp of 6 kletsnatte katoenen luiers per dag), in elk geval 4 x per dag zachte, lichtgekleurde ontlasting produceert en tevreden en alert is. Is dit niet het geval, dan krijgt je kindje waarschijnlijk niet genoeg voeding binnen en zou dat een reden kunnen zijn, waarom ze zo'n zuigbehoefte heeft en zoveel huilt; honger wordt wel eens voor krampjes aangezien.

Om de borst goed leeg te kunnen drinken is het belangrijk, dat je kindje goed is aangelegd; uit je verhaal maak ik op, dat dit nog niet helemaal lekker gaat. Het ene kindje heeft gelijk in de gaten hoe het werkt, het andere kindje kan daar wat meer moeite mee hebben. Door het aanleggen consequent te corrigeren, zal je kindje uiteindelijk goed leren aanhappen.


Wanneer het kindje wordt aangelegd, ligt ze met haar buikje tegen de buik van de moeder; haar hoofdje en ruggetje liggen in een rechte lijn, zodat ze haar hoofdje niet hoeft te draaien om bij de borst te kunnen komen. Haar neusje ligt tegenover de tepel. Nu moet je kindje haar mondje wagenwijd opendoen; dit kun je eventueel stimuleren door met de tepel langs haar lipjes te strijken of zelf een grote hap voor te doen (het werkt echt!). Pas als ze haar mondje wagenwijd open heeft (neem geen genoegen met een tuitmondje) en haar tongetje steekt iets uit, haalt moeder het kindje rustig naar haar toe en legt haar aan. De tepel, maar ook een groot gedeelte van de tepelhof verdwijnt in haar mondje. Haar neusje en kinnetje raken de borst en haar lipjes zijn naar buiten gekruld. Nu zal je kindje korte zuigbewegingen gaan maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, begint ze met lange halen te drinken. Je ziet haar kaakjes bewegen, haar wangetjes zijn bol en je hoort de melk naar binnen klokken. Als je kindje goed is aangelegd, mag ze zo vaak en zo lang uit de borst drinken als ze wil. Laat je kindje één borst helemaal goed leegdrinken (zo komt ze ook goed aan de vette achtermelk toe; als ze voldaan is, zal ze uit zichzelf de borst loslaten) en bied de andere aan als toetje.
Als je kindje niet goed is aangelegd, kun je haar van de borst halen door je pink in haar mondhoek te leggen; leg haar daarna rustig opnieuw aan.


Probeer in te gaan op de eerste hongersignalen die je kindje afgeeft; wakker worden, een beetje murmelen/mopperen, smakgeluidjes maken, op vingertjes of knuistjes sabbelen. Als je die signalen opmerkt, laat je kindje dan gerust aan de borst drinken. Huilen is een verlaat hongersignaal; sommige baby's zullen niet eens huilen om zo hun energie sparen en andere baby's huilen juist wel. Door een baby te laten huilen, raakt deze vaak zo overstuur dat goed aanleggen soms niet eens meer mogelijk is. Leg je kindje daarom aan als ze rustig is en die eerste signalen afgeeft; dan kan ze waarschijnlijk ook meer geduld opbrengen voor het goed aanhappen. Als je dochter goed is aangelegd, mag ze zo lang en zo vaak aan de borst als ze wil; ook binnen die 3 uren kan ze haar zuigbehoefte dus aan de borst voldoen. Moeder kan tussendoor de leegste borst aanbieden als troost.

Het is erg naar om te zien dat je kindje krampjes heeft. Een warm badje wil nog wel eens verlichting geven en ook het masseren van het buikje kan helpen; je masseert dan rechtsom het naveltje heen. En hopelijk werken bovengenoemde tips ook snel.
Het voedingscentrum ( www.voedingscentrum.nl ) raadt overigens af om venkelthee aan baby's te geven i.v.m. allylalkoxy benzenen.
Soms ontstaan krampjes ook doordat een baby teveel lucht binnenkrijgt, bijvoorbeeld wanneer de melk erg heftig toeschiet. De baby kan de eerste stroom melk dan niet verwerken en kan dan erg onrustig zijn aan de borst (hoesten, proesten, steeds loslaten). Als je vrouw inderdaad een heftige toeschietreflex heeft, kan ze het je kindje wat gemakkelijker maken door haar even van de borst te halen zodra de melk toeschiet. Laat de melk weglopen en leg de baby weer aan als de melkstroom is gestopt.

Ik hoop dat jullie hier verder mee kunnen; jullie kunnen ook altijd even bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. De VBN is zowel overdag als 's avonds en ook in de weekenden bereikbaar via telefoonnummer 0343-576626. Er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten) en je hoeft geen lid te zijn.

Heel veel succes!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Hoi,

Van harte gefeliciteerd met de kleine.

Het zou inderdaad helpen om de kleine in te bakeren. Verder wordt er ook geadviseerd om de kleine wakker in bed te liggen wanneer het moe is, zodat het leert om zelf in slaap te vallen. Een vast ritueeltje 's avonds voor het slapen gaan. (badje, flesje,bedje) Zorg ook dat je 's avonds voedt in het donker en alles zo zachtjes mogelijk doet.  Blijft het huilen nog weken aanhouden en is de kleine ontroostbaar denk er dan eens aan om een ostheopaat of manueel therapeut te bezoeken.Want ik las dat je binnen 4 uur bent bevallen en dat is erg snel. Ga op je gevoel af en luister daar naar. Helaas heb ik dat in het begin te weinig gedaan. En voor de rest geniet van de kleine!!!!!!!!!!!!!!!

Succes en groetjes Celie
 
Hoi Hoi,


Ik zou als het helemaal niet meer lukt (gedeeltelijk) overstappen op KV.
Wij hebben ook zo'n soortgelijke situatie meegemaakt en moest noodgedwongen overstappen op KV.
Wat een verademing zeg! En wat een energie weer!

Ik wil hiermee zeker niet zeggen dat BV slecht is maar het kost ontzettend veel energie van moeder en vader. Op deze manier heb je veel meer energie om te genieten van  jullie kleine wondertje!


Groeten
Esther
 
Wat je schrijft over het slecht slapen 's nachts en alleen in slaap willen vallen met pink etc. herken ik heel goed. Wij hebben dat ook gehad....en het sloopt je! Gelukkig hadden wij een kraamverzorgster die doorhad wat er aan de hand was; het dag en nachtritme van onze knul lag verkeerd om. Haar aanpak heeft toen geholpen (en we zijn haar tot op heden dankbaar).
Overdag slaapt je kind lang, maak dat iets korter. Na een uur of 3 maak je haar wakker. Dan is het gewoon weer tijd voor een voeding. Je knuffelt wat, je kletst wat, je geeft haar voeding, verschoont haar etc. Daarna kan ze weer naar bed. Maar dan ben je toch al snel 1,5 uur verder.
Het badritueel doe je dan ook 's avonds want daar worden ze lekker moe van en slapen ze goed. Wij deden dat altijd na de laatste voeding (zo rond een uur of 10) en dan kreeg onze knul nog een klein toetje bij mamma in bed. Dan ging hij zijn eigen bedje in en sliep tot een uur of 3.
Tegelijkertijd zijn we ook gaan oefenen met een speentje. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik er geen voorstander van was, maar als je kind alleen maar slaapt met jouw pink in zijn mondje, dan slaap je zelf niet.Ook onze knul had zo'n grote zuigbehoefte. Stop je pink in haar mondje en na een tijdje trek je die er beetje bij beetje uit....heel langzaam. Is je kind zo tevreden, laat het dan zo. Wij stopten op het moment dat de pink er helemaal uit was de speen er in, en na een tijdje accepteerde hij deze. De speen maakten we vast aan een doekje, zodat deze wat minder snel uit zijn mondje viel. En als de speen er steeds uitvalt, kun je er ook wel eens een druppeltje Cynababy op doen (ons kind zuigt er dan aan alsof zijn leven er van af hangt).

Ik kan je geen garantie geven dat dit werkt, maar je zou kunnen overwegen om te proberen. Maar ik zou niet te veel dingen tegelijk proberen, want daar wordt een kindje ook  maar onrustig van.

Succes en laat nog maar eens weten hoe het gaat.
 
Hoi,
't lijkt wel ons verhaal dat je opschrijft. Onze kleine is inmiddels bijna vijf maanden en het gaat hier langzaam beter. Ook zij was 's avonds steeds aan het huilen. En nog steeds hoor, alleen nu niet meer van 18 tot 23 uur, ze slaapt nu vanaf een uur of 21:00. Een verademing. En dat doet ze sinds dat ik de koffie resoluut heb geschrapt, nou ja, niet helemaal, 's ochtends drink ik nog wel een sporadisch kopje, maar vanaf een uur of 12 niet meer. Ook geen cola of normale thee. En het lijkt een wondertje.
Lukt het trouwens om je kleintje goed te laten boeren? Want teveel lucht, dat kan teruggeven van melk en darmkrampjes veroorzaken. Wat goed helpt is je kleintje overdwars rechtop op de billen op je schoot te zetten. Dan een arm voorlangs onder het verste armpje te haken en dan met je andere hand het rugje te steunen. Soms komt de boer dan vanzelf. Anders kun je zachtjes wiegen, zachtjes met je been op en neer wippen of zachtjes over het rugje wrijven of kloppen.

Ik snap dat jullie allebei uitgeput zijn. Maar een troost, het wordt beter. Tenminste dat is mijn ervaring. Ook al blijft je kleintje veel wakker en veel huilen, jullie vinden een manier om hier goed mee om te gaan.

O ja, er schieten me nog wat tips binnen (sorry voor de overdaad).

Ontspannen gaan zitten met de kleine tegen je aan en dan diepe buikademhaling toepassen. Door je neus heel diep inademen en dan door je mond heel diep uit ademen. Dat kan ook heel rustgevend werken voor je kleintje.
En, een supertip van de fysio: wij maken een nestje voor de kleine in haar wiegje.Inmiddels zijn we er mee gestopt, omdat ze begint met zich omdraaien. Maar het is heel simpel. Je hebt drie normaal formaat handdoeken nodig. Je legt er twee op elkaar. Die rol je zo op dat je een lange rol krijgt (dus niet een dikke rol). Dat doe je ook met de enkele handdoek. Dan haal je het hoeslakentje van het matrasje en dan leg je de dubbele handdoekrol aan het hoofdeinde en de enkele rol aan het voeteinde en dan vouw je deze zo in elkaar dat je een  ovale vorm  krijgt.  Het  moet zo liggen dat je kleintje met nek en hoofd steunt op de dubbele rol, dat de cirkel aan de zijkanten langs het lijfje van je kindje loopt en dat  de onderkant onder de knietje van je baby doorloopt. Dan hoeslaken erover en baby erin. Is heerlijk knus en geborgen voor de kleintjes. Snap je 't? anders kan ik je een foto mailen.    

Heel veel succes en vergeet niet te genieten van je baby,
Tineke
 
Terug
Bovenaan